Zelfbouw aquariummeubel sterk genoeg?


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Dag allemaal,

in afwachting van mijn aquarium ben ik begonnen met een meubel in elkaar te steken met resten hout die ik nog had liggen. Nu is mijn vraag of dit sterk genoeg zal zijn.

Het volledige meubel is gemaakt van zo'n gefineerd spaanplaat van 18 mm, behalve de achterwand, dat is MDF van 18 mm.
Bovenop komt nog een blad, vanbinnen aan beide kanten losse legplanken en vooraan deurtjes van hetzelfde materiaal.
Alle verbindingen zijn gelijmd en geschroefd om de 20 cm. Net alles nog eens nagemeten en alles staat mooi haaks en meubel is waterpas (moet nog wel terug waterpas gezet worden op zijn definitieve plaats).
Wat je niet kan zien op de foto is onder het middenschot zit in de sokkel ook nog een ondersteuning van voor naar achter die de onderplaat volledig ondersteunt tot op de vloer.

Afmetingen (b x d x h): 101,5 x 50,0 x 88,0 cm
Op het meubel komt een Aquatlantis Expert 100 (101,4 x 40,4 x 60)

Graag jullie meningen.

Ohja en de gaatjes die je voorin ziet komen achter de deuren te zitten dus die storen me niet.

IMG_20181009_112118220.jpg
 
Op zich lijkt me dit geen problemen te geven. Een kast van bijvoorbeeld Juwel zit ook volgens een dergelijk principe in elkaar.
 
Lijkt het nu zo of is ja achter plaat erg dun zo ja dan beter iets steviger gebruiken en beschermen tegen vocht
Wat de gaatjes betreft doe je eigen een plezier en vul deze even netjes af want als er vocht inkomt is je lat binnen no time dubbel dik bij meubelpaneel of je krijgt lelijke vlekken in je hout
 
Bedankt voor de tip van de gaatjes ivm vocht, dit ga ik zeker doen. De achterwand is ook 18mm
 
Als je hem een beetje deugdelijk in elkaar hebt gezet zal het vast sterk genoeg zijn. Leg er anders een plank op en ga met de hele familie er bovenop proef zitten.
 

Terug
Bovenaan