Zelfbouw eierval


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Bij deze een “proof of concept” nav een idee dat ik op internet tegenkwam. Ik heb wat zitten prutsen
en lijmen. :)
Het idee is bv Danio Margaritatus in het grote compartiment te doen met wat planten. Eitjes vallen door de bodem, waar ze er niet bij kunnen. De sponsfilter moet voor een circulaire stroming zorgen waardoor de jongen naar het kleine compartiment gezogen worden. Ook heb ik een gat geboord voor een overloop om alles makkelijk te maken.
Mocht dit werken wil ik een grotere bak gaan maken met een mat-filter. Eerst dit proberen!


2CD58FBA-61A1-475E-AA5A-D73B99152CAA.jpeg

D1956E9D-A9A3-44A3-A5BA-1BBF671E5299.jpeg
 

Bijlagen

  • 521E352F-0A0D-4CE6-8162-9DA8EF2C786D.jpeg
    521E352F-0A0D-4CE6-8162-9DA8EF2C786D.jpeg
    484.4 KB · Weergaven: 120
Ik herken het idee. Ik ben benieuwd.
 
Ben zeer benieuwd! waar heb je die witte plaat vandaan?
 
ik heb ooit iets gelijkaardig gebouwd, enkel was mijn "witte plaat" horizontaal.
Het grootste probleem dat ik toen had was dat er teveel vuil onder de plaat kwam te liggen waardoor de eitjes slecht werden.
Ook was het quasi onmogelijk om de jongen uit te vangen, ze vluchtten steeds weg onder de plaat.

Een (mogelijkse)oplossing hiervoor heb ik jaren later gezien bij een duitse kweker.
Zijn "witte plaat" was slechts een cm of 10 breed en zat een stuk hoger in de bak.
Hierdoor was de ruimte er onder stukken makkelijker te bereiken voor schoonmaak en uitscheppen van jongen.

Zelf heb ik dit niet meer gebruikt aangezien de vissen waarmee ik nu kweek geen continu afzetters zijn.
 
Ik herken het idee. Ik ben benieuwd.
Ik hou hier wel bij hoe het gaat. Momenteel het probleem dat de overloop niet loopt... :). Ik denk dat het gat te klein is waardoor de waterspanning het water tegenhoudt. Moet even zien hoe ik dat oplos.
Ben zeer benieuwd! waar heb je die witte plaat vandaan?
Het grootste probleem dat ik toen had was dat er teveel vuil onder de plaat kwam te liggen waardoor de eitjes slecht werden.
Ook was het quasi onmogelijk om de jongen uit te vangen, ze vluchtten steeds weg onder de plaat.

Een (mogelijkse)oplossing hiervoor heb ik jaren later gezien bij een duitse kweker.
Zijn "witte plaat" was slechts een cm of 10 breed en zat een stuk hoger in de bak.
Hierdoor was de ruimte er onder stukken makkelijker te bereiken voor schoonmaak en uitscheppen van jongen.

Zelf heb ik dit niet meer gebruikt aangezien de vissen waarmee ik nu kweek geen continu afzetters zijn.
Ja ik denk dat ik dat probleem ook ga krijgen, maar ik heb het zo gemaakt dat de plaat er los op ligt. Dus als ik de ouders uitvang, kan ik de plaat er af halen en doen wat ik wil. Maar goed, het is echt een proto type. Eerst even zien waar ik tegen aan loop (nu dus eerst problemen met de overloop - zie boven -), en dan kijk ik verder. Ik heb wat chinese danio's en evt galaxy rasboras als uitprobeersels. Als het heel goed bevalt, laat ik een grote maken (of doe het zelf... )

Kortom; Wordt vervolgd!
 
YES!!!!

het werkt! Ben heel tevreden. 3 Danio Margaritatus zitten er nu een aantal weken in en ben idd de eerder genoemde problemen tegengekomen, maar al doende leert men.

Belangrijkste les is om alleen groot vlokvoer te geven. Artemia en ander levend of ontdooid voer valt door de gaatjes en wordt een rommel. Vlokvoer gaat prima.
Ik heb bewust de bodem NIET schoon gemaakt en alleen (automatische) waterverversing gedaan. Dit om het concept te testen. Het schoonmaken is namelijk alleen mogelijk als je alles uit elkaar haalt. De tip is om weinig vissen te gebruiken en hard te filteren (sponsfilter). Het water is kraakhelder en de vissen actief.

men vandaag zie ik ineens een stuk of 15 jongen in het compartiment naast de ouders zitten! Met een hevel kon ik de jongen er zo uit pakken.
Kortom: Ik ben tevreden!



A46B01DE-920F-4DFC-8567-31E4D8C764D6.jpeg
 
nice bodem zit er ook nie vies uit draaie mijn helestelling zonder bodem geen last van vuil eigelijk scheelt een hoop in onderhoud
su6 met de kweek dat er nog veel jong mag komen :)
 
Inmiddels ben ik zover dat ik overweeg een grotere bak te maken voor meer eierleggers. Dit systeem werkt gewoon zó goed! Ik hoef alleen de ouders te voeren en de jongen om de paar dagen eruit te vangen. Ik zie nu al 1-2 weken lang elke dag 4-5 jongen verschijnen en heb er nu dus ook al tientallen apart zitten. Geen gedoe met eitjes opzuigen en laten uitkomen. Het gaat gewoon vanzelf. Toegegeven, als ik het anders zou doen en de eitjes bv in een tumbler zou doen, zou de opbrengst wellicht hoger zijn. Maar dit is gewoon zo veel makkelijker....

Ik stel me voor dat dit met Tanichthys albonubes of andere vrijleggers net zo gaat werken. Ik neem me voor een veel grotere bak met hetzelfde systeem te maken en dan wat kleine kinderziektes er meteen uit te halen. Topsysteem!
 
Ik had dit idee al een keer gezien op youtube, en na het zien van dit topic, heb ik er ook 1 gebouwd van een 60 cm aquarium. Groep Galaxy Rasbora erin en ik zie zeer veel jongen zwemmen. Ik had nu het idee om een groep Tanichthys micagemmae (Vietnamese Danio's) erin te doen, maar ik zie al jongen zwemmen in de bak waar ze in zitten,. Het lijkt dat ze niet opgegeten worden door de ouders.
 
Ik had dit idee al een keer gezien op youtube, en na het zien van dit topic, heb ik er ook 1 gebouwd van een 60 cm aquarium. Groep Galaxy Rasbora erin en ik zie zeer veel jongen zwemmen. Ik had nu het idee om een groep Tanichthys micagemmae (Vietnamese Danio's) erin te doen, maar ik zie al jongen zwemmen in de bak waar ze in zitten,. Het lijkt dat ze niet opgegeten worden door de ouders.
Dat kan dus ook :). Mijn volgende project is om bijvoorbeeld wat moeilijker soorten er in te doen. Ik wil ook een wat grotere bak gaan maken eerst. Ik dacht bijvoorbeeld aan Hyphessobrycon amandae of Hemigrammus rhodostomus, maar weet niet of dat te hoog gegrepen is.
 

Terug
Bovenaan