Zelfbouw extern filter


E

ElDorado

Guest
Ik zat te denken om een extra filter te gaan installeren.
Mijn Sera 400+UV extern filter werkt behoorlijk goed op mijn 160x50x60 maar nu ik er discussen bij heb zitten wil ik wat extra overcapaciteit, er zit ook nog een Fluval U3 filter bij welke fungeert als oppervlakte filter op dit moment, maar deze wil ik gaan vervangen door een zelfbouw drukfilter.

Door gebruik te maken van een 15cm diameter PVC buis met op beide uiteinden een draaidop met aansluitingen voor slangen op beide doppen.
De buis wordt van binnen gevuld met filterwatten dan actief kool en dan nog een laag filterwatten.
De filterwatten zijn puur om te zorgen dat de actieve kool niet uit stroomt.
De aanvoer wil ik laten verzorgen door een 1100l/h opvoerpomp en de uitstroom via een spraybar.

8vfHKQVWf1m79xa3bd8xLw_X7jVHANT9.jpeg

Graag had ik jullie idee�n gehoord hier over!
 
active kool is eigenlijk helemaal niet zo'n goed filter materiaal, ik zou daar iets anders voor kiezen.

verder denk ik dat dit wel kan ;-)

zou de opvoer pomp wel achter dit ding zetten en niet er voor ivm druk enzo
 
Waarom actief kool? Ik zou er een turfcilinder van maken.
 
Vuvuzela zei:
active kool is eigenlijk helemaal niet zo'n goed filter materiaal, ik zou daar iets anders voor kiezen.

verder denk ik dat dit wel kan ;-)

zou de opvoer pomp wel achter dit ding zetten en niet er voor ivm druk enzo

Het actief kool wil ik niet zozeer gebruiken om te filteren dat doet de 400+UV al naar behoren maar vooral om kleurstoffen en andere schadelijke stoffen uit het water te onttrekken.

Of adviseren jullie toch andere filtermaterialen?
 
Moet je geen watten nemen.Raakt snel vol.
Maar fijne spons.
Net als een wervelbed filter.
 
Bertus zei:
Moet je geen watten nemen.Raakt snel vol.
Maar fijne spons.
Net als een wervelbed filter.

Dat is inderdaad een goed idee!
 
Ik heb ook een wervelbed,met onder 1 grove,en 1 fijne spons. dan het filterzand, en boven in ook een fijne spons.
xQ2zDay1JYeE8itAQMeE-RE1odhN6XHy.jpeg

REchts naast de bak.
 
Bertus zei:
Ik heb ook een wervelbed,met onder 1 grove,en 1 fijne spons. dan het filterzand, en boven in ook een fijne spons.
tI6bf07GvRT1IIRV3E8UoDeAlpxqWYmb.jpeg

REchts naast de bak.

Dat ziet er ook netjes uit, maar ik wil het meer zo maken dat ik hem als drukfilter gebruik, waardoor het water er doorheen geperst wordt.
Ik wil de buis dan onder het aquarium in 2 beugels hangen.
 
Waarom geperst? Dan raakt hij sneller verstopt.
Gewoon doorstromen werkt beter.
 
Bertus zei:
Waarom geperst? Dan raakt hij sneller verstopt.
Gewoon doorstromen werkt beter.

Ok, dat is natuurlijk ook wel zo, dan geef ik waarschijnlijk ook het actieve kool meer de kans om kleur en afvalstoffen op te nemen.

Dit is trouwens het aquarium waar het om gaat:

uUbMZCsHqaOjyWJ1dodkW2Dyenv2StGO.jpeg

Let niet op het ontbreken van een fatsoenlijk deksel en beplating, dat wordt op dit moment allemaal nieuw gefabriceerd.
 
Waar zie jij verkleuring,in de bak?

Waar jij op moet letten,is rechts, de bodem aangroei tegen de ruit.
 
Bertus zei:
Waar zie jij verkleuring,in de bak?

Waar jij op moet letten,is rechts, de bodem aangroei tegen de ruit.

Goed gezien bertus en dat is inderdaad blauwalg, maar ik heb een behandeling gestart en het is al grotendeels weg.
Het verspreid zich niet meer buiten het zand daar aan de voorkant van het raam.

Op dit moment is er inderdaad nog geen verkleuring in de bak te zien. Maar maanvissen en discussen zijn allemaal nog klein.
En daarbij wil ik van 4 naar een 6tal discussen gaan.
Dus op dit moment nog geen verkleuring maar ik verwacht wel in de toekomst de huidige filter een stuk zwaarder te belasten wanneer de vissen naar een volwassen formaat gaan.
 
De filter is gebouwd en getest en op enkele kleine probleempjes na werkt het als een zonnetje!
Ik had met name problemen met de rubberen pakkingringen welke de schroefdoppen aan beide kanten moeten afsluiten.
Deze bleken namelijk niet aan alle kanten even dik te zijn waardoor er gewoon water tussendoor kwam.
Terug gegaan naar de Gamma met de ringen, de rest is immers al verlijmd, kreeg ik doodleuk te horen, terwijl ik de bon er bij had, dat ze niet zeker konden weten of die ringen daadwerkelijk uit de door mij aangeschafte producten kwamen en omdat ik de producten reeds had verlijmd kon ik ze natuurlijk ook niet omruilen.
Daarom toen maar bij het Rubberhuis in Maastricht nieuwe ringen op maat laten snijden en deze er tussen gezet.
Daarna bleef het droog.

Maar goed de filter dus:

Een meter 110mm PVC pijp, 2 moffen, 2 afsluitmoffen en 2 van die dingen waarmee je de tuinslang op de kraan aan sluit.
Eerst het geheel verlijmd met hard PVC lijm. In beide deksels een gat geboord waardoor de (kr)aansluitingen passen en deze van binnenuit verlijmd.
Alles netjes laten drogen. 4 meter slang mooi in 2 delen geknipt, dit aangesloten aan beide aansluitingen en vast gezet met slangenklemmen.
Aan de invoer kant de 1100l/uur opvoerpomp aangesloten.
Daarna het filter gevuld met vanaf de invoerkant: 3 schijven grove filtermat van 3cm dik - 3liter bioballen - 2 schijven grove filtermat - 6liter actief kool - 3 schijven fijnere filtermat 3cm dik.
Vanaf daar stroomt het water weer zo'n 100cm omhoog het aquarium van 375 netto.
Dat houdt in dat, i.c.m. het originele 400+UV filter dat ook een capaciteit heeft van 1100l per uur, en het Fluval U3 met een 600l/h capaciteit er nu een filtercapaciteit van 2800 liter per uur draait op 375l, dat betekend dat per uur het aquarium bijna 7,5 x door de filter gaat.

Als test voordat het op het doel aquarium werd aangesloten heb ik het getest op een 350liter bak waarin het water echt z��r geel was, door een grote hoeveelheid hout welke daarin wordt behandeld, en het filter wist het water binnen 1 nacht van urinegeel naar glashelder te filteren!

Nu ben ik vooral benieuwd naar de snelheid van de vervuiling van het filter.

EN natuurlijk hoe de vissen reageren op dit z��r overvloedig gefilterde water.

Ik hoor graag van jullie!
 
Die doorstroom wordt wel minder,hoor.
Net als een externe ,die loopt ook vol,en wordt minder.
 
Bertus zei:
Die doorstroom wordt wel minder,hoor.
Net als een externe ,die loopt ook vol,en wordt minder.

Dat de doorstroom naarmate het filter vervuild minder wordt dat moge duidelijk zijn.
Maar ik ben even benieuwd welke, met dezelfde doorstroom capaciteit, het het langst volhoudt.

Maar het benieuwdst natuurlijk naar hoe de vissen reageren op de verhoogde stroming en de waterqualiteit.
 
Bak zal wel schoner worden,met voor? filter?
 

Terug
Bovenaan