Zelfbouw huiskamer vijver met Betta (filmpje)


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
De laatste tijd kwamen er nogal wat topics langs waarin met name de omgeving van de Betta centraal stond. Genoemd werden: weinig stroming, constante temperatuur van de lucht boven het water, dekruiten, begroeiing. Gisteren vond ik toevallig dit filmpje over de bouw van een huiskamer vijvertje op tafel. Het ziet er heel leuk uit, maar wat vinden Betta-kenners hier nu van? Want volgens mij zwemt hier een Betta in rond. Zou zoiets kans van slagen hebben, of zou het dier binnen de kortste keren ziek of dood zijn?

 
Het ziet er leuk uit maar voor een betta is ideaal anders. Dit soort bakjes worden vaak voor de show gemaakt en ik denk dat die betta er niet lang in zal zitten. Je ziet de bak namelijk ook niet in een 'thuis' omgeving staan, is puur gemaakt voor het filmpje, vermoed ik.

Of dit nou goed of slecht is? Ik weet het ook niet precies en zal ook aan de omgevingstemperatuur liggen. Als je die gelijk kunt houden met het water dan is er niks aan de hand, behalve dan dat de betta ook nog wel eens wil springen.
 
Dus maar liever een paar guppies in zo'n bakje...
 
Een betta zou daar prima in kunnen leven, in het echt zitten ze misschien nog wel ondieper in kleine kanaaltjes tussen de rijstvelden.
Is dit het echte biotoop, nee, meer klei grond begroeid met gras wat zo nu en dan onderwater loopt, hier en daar wat takken van struiken en planten die gewoon bovenwater groeien.
Dat is alles.

Dat mist slaat nergens op, dat is meer de hooglanden van de amazone in Peru waar je die hele mist wouden hebt.
Dat heeft voor een betta absoluut geen toegevoegde waarde, meer voor terarium met pijlgifkikkers en orchideeen en zo.
 
De laatste tijd gaan er hier wat discussies rond over betta's met ontstoken labyrint orgaan door het inademen van lucht die te koud of te warm is boven het water. Ik denk dat Nina daar op doelt?
 
Bij onze EkoPlaza hangt er tegenwoordig zo'n mistlaag boven de groenten.... Meer een fantasiebakje dus, maar wel leuk, misschien iets voor op de salontafel?
 
ow geen verstand van, maar dan moet je die mist al helemaal niet doen dus
 
De laatste tijd gaan er hier wat discussies rond over betta's met ontstoken labyrint orgaan door het inademen van lucht die te koud of te warm is boven het water. Ik denk dat Nina daar op doelt?
Ja, dat was wat ik bedoelde, ik wist alleen nog niet dat het om een ontstoken labyrintorgaan ging. Vandaar mijn vraag omdat dit een open bakje is.
 
ja precies, dus het water is nog ondieper dan die sloot hierboven zoals ik al zei.
en die mist gaat dus problemen geven als ze daar gaan ademen.
van die temperatuur wist ik niet, weer wat geleerd.

grappig, alles wat ik schrijf is puur uit mijn geheugen van een 12jr geleden maar klopt nog steeds.
 
Het gevaar is dus dat mensen na het zien van een dergelijk filmpje zo'n aquarium in elkaar gaan zetten en er een Betta in loslaten, wat geen goed idee is.
 
De vraag is het ook of het niet een cultuur dingetje is. In Amerika worden veel aquaria zonder kap of dekglas gehouden. Wellicht is het daar normaler om bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur iets hoger te hebben en het hierdoor geen probleem meer is? Kan me niet voorstellen dat al die betta's daar overlijden aan een ontstoken long.
 
Daarom open ik ook topics over dit soort dingen. Helaas komen de meesten op dit forum terecht als er al problemen zijn met het aquarium. Misschien is dat ook iets voor de Vivariumbeurs, want ik kreeg het idee dat Aquaforum alleen zichtbaar was in de vorm van Vissencreche. En dan is het kwaad al geschied, want eventuele impulsaankopen zijn dan al gedaan. Een nadrukkelijker aanwezigheid in de vorm van voorlichting is misschien ook een idee.
 
De vraag is het ook of het niet een cultuur dingetje is. In Amerika worden veel aquaria zonder kap of dekglas gehouden. Wellicht is het daar normaler om bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur iets hoger te hebben en het hierdoor geen probleem meer is? Kan me niet voorstellen dat al die betta's daar overlijden aan een ontstoken long.
Ik weet dat in Amerika mensen vaker airconditioning hebben, dus dan verwacht je juist dat het koeler is.
 
Temperatuur boven het water moet, om en nabij, gelijk zijn aan die van het water, ja.

Maar er zijn veel meer redenen waarom betta's dood gaan aan voornamelijk gevorderde vinrot.

Veel mensen richten hun aquarium in zoals ze dat leuk vinden staan en dat werkt vaak slecht samen met Betta's, vooral langvinnige betta's.

Hieronder een filmpje van iemand die zijn hout uit het aquarium haalt ivm vinrot bij zijn betta.

 
vind het wel een leuk idee al die planten boven water etc zal als een goeie filter werken meschien wat anders pakken da een betta
 
ik zie eigenlijk weinig tot geen redenen waarom een betta hier niet zou kunnen.
Op voorwaarde dat de kamertemperatuur hoog genoeg is.
Dekruiten heb je vandoen omdat de verlichting in een lichtkap te hoge temperaturen geven.
De fogger is een gadget maar zal wss geen nadeel geven aan de betta aangezien dit geen warme damp is maar ultrasoon wordt aangemaakt.

Waar ik me wel aan stoor is dat er eerst zand wordt gelegd en dan pas stenen, wat gegarandeerd voor bodemrot onder de stenen zal zorgen (en het zal zeker niet lang duren).
 
Dat viel me ook op, ja. Ik had hier in een door mij gestart topic eerder het advies gekregen om de stenen direct op de bodem te leggen ivm de verdeling van het gewicht op de glasplaat, als vissen gaan woelen. Maar hij heeft er rubbermatjes onder gelijmd, dus misschien scheelt dat. Maar bodemrot is ook wel een dingetje.
 
Dat fog is toch gewoon water? Staat vaak eventjes aan. Maar in dit geval met die Betta is het waardeloos, leg er een plaat op en de temperatuur is dan lekker warm en vochtig voor dat beestje. In indonesie zag ik geregeld vijvers in de woonkamer met een vide erboven. Het heeft daar een soort airco functie.
 

Terug
Bovenaan