Zelfbouw meubel - stevig genoeg?


ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
176
Leeftijd
37
Hoi allemaal
Terug na lang weg geweest te zijn... Na een verhuis en geen aquarium meet te hebben begint het nu toch terug te kriebelen. Ik ben helaas beperkt in ruimte en zou zelf een meubel willen bouwen met een aquarium op maat.
Ik zou hiervoor 4 kasten van de ikea willen gebruiken (Metod keuken bovenkasten), deze bestaan uit 18mm melamine.
De kast zou dan afgewerkt worden met deuren uit steigerhout.
Het aquarium is dan 169x40x60cm. Om de 40cm wordt de bak ondersteund. Zou dit stevig genoeg zijn?

Alvast bedankt!
 
Toelichting: die kasten zijn gemaakt van spaanplaat (samengeperst zaagsel) dus die kunnen niet zo'n groot gewixht dragen omdat er totaal geen verband inzit
 
Ik begrijp wat je wil zeggen met de spaanplaat, maar de meubels van juwel bestaan ook uit spaanplaat of zie ik dat verkeerd?
 
Gewicht dragen is niet zo'n probleem.
Meeste aquariumkasten zijn ook maar 18mm spaanplaat, maar wat veel belangrijker is, dat is dat het dwarsstabiliteit heeft.
Als ik me niet vergis zitten er in IKEA kasten van die hele dunnen achterwandjes, en die kunnen geen dwaskrachten aan. Als je aquarium dan een duwtje krijgt aan de korte kant, dan valt het.

Als je de achterwand kan stabiliseren met een dikkere plaat, of met een draadkruis, dan kan het zeker wel.

Mijn Aquatlantis 180l bak is 1m lang, en staat dus op 3 platen (spaanplaat met folie) van 18mm (beide zijnkanten en een middenplaat). Maar de achterwand is ook 18mm dik, en als ik er tegen duw, dan beweegt er niks.
Natuurlijk is het enorm belangrijk dat de voetjes zeer goed afgeregeld worden zodat alles mooi waterpas staat en niet wiebelt.
 
Als je ervoor zorgt dat de boel stevig en stabiel is, dan zie ik er zo geen probleem in, maar om alleen een kast te gebruiken die er eigenlijk niet voor gemaakt is ??
En als je het toch af wilt werken met steigerhout, waarom maak je zelf geen stevig frame van balken en werk je die af met steigerhout?
Dan kan je het maken zoals je zelf wilt.
 
De hele bak gaat ca. 450 kilo wegen, dat zijn zo'n 5 volwassen mensen

Kun je niet beter een plaat betonplex kopen van 60 euro en een zak Rotadrill RVS schroeven, ben je nog schadevrij ook in geval van knoeien of lekken en je kastje wordt extreem stevig
 
Ik begrijp wat je wil zeggen met de spaanplaat, maar de meubels van juwel bestaan ook uit spaanplaat of zie ik dat verkeerd?
Het ene spaanplaat is het andere spaanplaat niet, daar zit nog heel veel verschil in van kwaliteit, en bovenkastjes zijn niet gemaakt om te dragen, die kwaliteit is daar niet voor geschikt
 
Ik zou er ook niet aan beginnen. Zelf heb ik er ook over getwijfeld, maar uiteindelijk heb ik zelf een kast gemaakt.
Als je een beetje handig bent, heb je dit zo voor elkaar. Dan heb je een kast met een stevig onderstel zodat je je daar ook geen zorgen over hoeft te maken.
 
Melamine is een kunsthars wat inderdaad vaak op spaanplaat gesmeerd wordt als een soort alternatief ook voor fineer. Spaanplaat op zich is niet zo erg sterk wanneer er zijwaartse druk op staat. Het is zeer gevoelig voor vocht. Je zou een dergelijke kast dusdanig moeten versterken dat het misschien eenvoudiger is om hellemaal zelf iets te bouwen?
 

Terug
Bovenaan