Zelfbouw Pianaqua


W

wouter011

Guest
De kogel is door de kerk en we willen van dit:
fY0Lcbm.jpg

qmjpYSp.jpg


naar dit:
omjDN8TNbm5Pj8P7Cudxik7MyzS7UL4y.jpeg


Het betreft een oude piano waarvan het binnenwerk niet meer te redden valt. De buitenkant willen we zoveel mogelijk intact houden omdat we van het antieke aanzicht houden. Deze zal dus ook niet geschilderd worden.

De beslissing is nog niet zo lang geleden gemaakt, en aangezien dit onze eerste zelfbouw wordt zijn we momenteel vooral op zoek naar algemene tips omtrent zelfbouw.

Het aquarium zelf zal volgende maten hebben: 130x30x30. Jammer van de geringe hoogte en diepte, maar groter is nu eenmaal niet mogelijk. Het moet een redelijk onderhoudsvrije bak worden dus in eerste instantie zouden we voor een zwarte grindbodem willen gaan, aangevuld met wat stenen en eenvoudige planten zoals mossen en valisneria. Als visbestand willen we een GROTE groep vuurgarnalen(rood accent) aangevuld met een of meerdere kleine vissoorten (rasbora, neontetra).

Binnenin de piano willen we allereerst een houten onderstel gaan inbrengen. Bovenstaande maten komen neer op een inhoud van 127liter, dus pak maar een 150kg?

Waar dienen we rekening mee te houden met de bouw van het onderstel? Welk hout en welke diameter van balken worden aangeraden?
 
Leuk en origineel project! :thumbs:
 
Leuk projekt, zal erg mooi staan, ik ben geen techneut dus veel info zal je van niet krijgen, maar ik ga het wel volgen, succes
 
Mooi project! Ik heb zelf weinig verstand van onderstellen, dus ik hoop dat iemand anders hier meer van weet ;)

Er bestaat ook zwart zand(glasafval) voor aquaria. Op zand zullen je garnalen mooier uitkomen is mijn mening. Een grote groep neon tetras is erg mooi(bijv. 20-30 stuks).
 
Opmerking, bij het bepalen van het gewicht zijn we vergeten rekening te houten met de glasbak zelf. Wanneer we voor 10mm glas kiezen in combinatie met een 12mm onderplaat zal dit 160kg wegen. Ben ik correct dat het onderstel in totaal dus zo een 300kg dient te kunnen dragen?
 
Lijkt mij, dat als je het binnenwerk er (inclusief de zware metalen snaarplaat) eruit gesloopt hebt meer dan genoeg draagkracht hebt van het originele piano-onderstel. Alleen er een stevige houten plaat in monteren voor onder de glasbak zelf.

Leuk project!
 
Weet niet hoe de constructie van de piano is maar wat denk je er van (als het mogelijk is) om de totale achterkant eruit te slopen waardoor je de piano als het waren voor de bak hebt staan?
Hiermee kan je wel een diepere bak maken.

Je kan dan de extra diepte wegwerken door te kijken of je de oude planken na kan maken (leuke uitdaging).

De bak gewoon 30 diep laten kan ook weer een leuke uitdaging worden.
Zo moet je extra goed opletten met de inrichting om er toch wat meer diepte uit te halen.

Ga dit in ieder geval wel volgen als je het niet erg vind!
 
Qua verlichting zijn we aan het twijfelen tussen TL en LED. Heeft iemand een idee wat de minimale afstand tussen verlichting en wateroppervlak betreft? Kan het niet zo snel terugvinden.
 
Ben benieuwd!!
 
wouter011 zei:
Qua verlichting zijn we aan het twijfelen tussen TL en LED. Heeft iemand een idee wat de minimale afstand tussen verlichting en wateroppervlak betreft? Kan het niet zo snel terugvinden.

dat ze iig niet in het water hangen, rest maakt niet zoveel uit
 
Wat een gaaf idee
 
Mooi idee, ben benieuwd naar het resultaat
 
Ondertussen al wat werk verzet. De piano is leeggehaald en we hebben gekozen om voor een houten onderstel te gaan.
OnWTRJFVRxjHWQ_mfYUFAZsKeS0Ijjj6.jpeg
Momenteel zijn we aan het wachten op het glaswerk dat besteld is.

Verder zijn we ook begonnen aan de verlichting. Deze zal gebeuren op basis van 3 Watt RGB LEDs, welke worden gevoed door een 300W PC voeding. Momenteel gebeurt de aansturing nog door een Arduino maar in de toekomst zal die worden overgezet naar een ESP8266 chip aangezien deze het mogelijk maakt de verlichting aan te sturen over Wi-Fi.

De 3W RGB LEDs worden met een warmtegeleidende pasta bevestigd aan een aluminium U profiel, en vervolgens wordt dit profiel opgevuld met transparante warmtebestendige kit. Momenteel denken we erover om om de 10cm zulk een LED te plaatsen, en 2 LEDbalken te plaatsen. Dit is waarschijnlijk zwaar overkill, maar de kostprijs is verwaarloosbaar en dit maakt de LEDbalken ook futureproof naar eventueel grotere aquariums. De LEDs zijn volledig in te stellen naar kleurwaarde en helderheid. Onderstaande foto toont een kleurwaarde die rond de 4500K zou moeten liggen.
O9aXUvf.jpg

y5Vgh7j.jpg
 
Beloofd wat... ziet er goed uit! Verlichting bedienen met Wi-Fi of dmv je telefoon lijkt me ook wel wat haha. Mooi idee.
 
Leuk!!! Erg origineel!
 
vraag me af of je zo wel genoeg licht krijgt in het water, beter was de boel met epoxy insmeren denk ik
 
Nog wat foto's van de werken,

395693_0_82_dvv001.jpg


551615_0_82_img_20150509_142131.jpg


173946_0_82_img_20150528_131431.jpg


978996_0_82_img_20150603_154540.jpg


En dan nog hoe het momenteel uitziet,

537734_0_82_img_20151011_101546.jpg
 
Mooi geworden!
Leuk dat je het eindresultaat nog ff plaatst! :thumbs:
 
Schitterend geworden :thumbs:

Ik had in het begin mijn twijfels of dit inderdaad een succes zou worden, maar het is prachtig uitgevoerd :petjeaf:

Veel succes ermee!
 
Even zoeken naar het goede woord. Artistiek? Dat is het zeker, en dan op een heel positieve manier!
 

Terug
Bovenaan