Zelfbouw project Aquariaan67


A

Aquariaan1967

Guest
Zowww...

Nadat ik een volglas bak had gekocht op MP (100x50x40 cm diep)..ben ik eens gaan nadenken..wat ik er mee zou moeten doen ;)
Die 35 euro die ik er voor betaald heb..is natuurlijk niksss als je na gaat dat de bak gemaakt is door Aquael en pas een half jaartje oud is..en maar 2 maanden gebruikt is door de vorige eigenaar..als koi vis opvang bak..tijdens het vergroten van zijn koi vijver.
De bak is krasloos...dus echtttt geen miskoop :D

Ik zat eerst te denken..ik ga een soort grote uit de kluit gewassen nano bak maken...althans wat de verlichting betreft.

Voorbeeld:

115474_0_82_aquarium_verlichtingsbak.jpg


Dus wat gezaagd en gelast:

532722_0_82_img_0255.jpg

666299_0_82_img_0256.jpg

145465_0_82_img_0257.jpg


Toch maar besloten om het niet doen ;)
Na wat geprobeerd te hebben met lijm (DP 490 van 3M)

965511_0_82_3m_dp490__09852_zoom.jpg


Ben ik op de zaak lekker aan het zagen gegaan ;)
Aangezien "wij" een flinke voorraad Aluminium platen hebben staan (5 mm) heb ik daar een stukje van 'geleend' :)
De binnenmaat een millimeter rondom groter gehouden..om eventueel nog te kunnen kitten.

De Bak-rand is gelijmd:

719476_0_82_img_0301.jpg

896942_0_82_img_0304.jpg


Maandag schuren van de zij- en bovenkant (kras en lijmvrij maken)
Dan nog twee uitsparingen maken..met in het midden stabilisatie verbinding...en zo kan ik later 2 plexiglasplaatjes als afdek ruitje neerleggen ;)
Een leuk project (al zeg ik het zelf) wat nog even zijn tijd nodig heeft.
Mocht de Bak-rand af zijn..wordt hij gepoedercoat.
Ook wordt er gedacht aan een onderrand om het compleet te maken.

Wordt vervolgd!

Groetjes Manfred
 
Aardig gelast, lastig he om warmte in te schatten.

Ben wel benieuwd, mooi project.
 
Zo,dat is ""Vakwerk"" Adriaan.
 
Thnxxxx...ben al 23 jaar lasser..dus dat is het probleem niet :) maar inderdaad..wat doet het aluminium als het hele ding gelast is..moet ik het erna nog gaan richten?
Vandaar het lijmen..dat scheelt een berg ellende..en het is supersterk! Wij gebruiken het ook altijd om metalen te rijmen.
verder komt er een TL opzetbalk op.

Zoiets als deze: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=16322
 
Dank je wel Bertus!

Gelukkig mag ik heel veel klojen op het werk hahaha dat maakt het ook zo leuk ;)
 
Ook richten is weer een uitdaging, zal dan kloppen worden.

Maar dat zie je weer terug, in beschadigingen.
 
Tja,ik zou alles verstekken. en dan lijmen.

Zoe je de lijmnaad niet.

Met hout,he! Timmerman.
 
En beschadigingen willen we natuurlijk niet zien :) strakke bak..strakke kap :) en met poedercoat kun je een hoop verbergen ;) Trouwens...ik vind dit al best een uitdaging hoor...wordt een hele nieuwe ervaring voor me..andere bakken zijn compleet zonder inhoud gekocht hahaha...
 
Verstekzagen gaat makkelijker met hout dan met 5 mm Alu :) dan ga je of frezen of slijpen...en de naad..mits hij goed geschuurd is..zie je na de poedercoat ook niet meer..
 
Gaat dat poedercoat op alu?

Of wordt het anonizeren.
 
Poedercoat is juist uitermate geschikt voor aluminium...heb ook mijn atb frame 3 jaar terug laten coaten...harder mooier en beter dan natlakken...anodiseren is mooi..kan het via de zaak laten doen...in allerlei kleuren tegenwoordig...maar geen idee of het samen gaat met de lijm :( moet ik nog even navragen
 
Oke, weer wat geleerd.

Ben zelf ook metaal arbeider, stukje intresse :D
 
Ow ok...veel metaalbewerkers op het forum merkte ik al ;) zowiezo hoop handige mensen!
Ik ben werkzaam in de XXL jachten bouw...vandaar :D
Tig-mig/mag-elektrode lasser..staal/rvs en aluminium.

Weet niet of ik het linkje mag vermelden: www.feadship.nl

Heb je een beetje een idee :D
 
Ah iets wat mijn zwager doet.

20 Jaar terug, ben ik begonnen op een scheepswerf. Coasters rond 100m.

Tegenwoordig, onderhouds monteur,plaatwerker,lasser,etc etc.
 
Mooi werk!! En altijd genoeg te doen ;)

Ik was ook even wat doen..kom terug...licht van mijn 120 liter bak gaat aan..en wat ziet mijn oog :D

227495_0_82_img_0311.jpg

696422_0_82_img_0310.jpg


Maffe beesten..die hebben echt heel vaak eitjes per jaar hahaha :oops:
 
*Update*

Inmiddels wat tijd kunnen vinden om verder te gaan mijn mij aluminium zelfbouwkap..
Hier wat foto's wat betreft de stand van zake:

Lichtkap dicht:

398684_0_82_img_0360.jpg


Lichtkap open (handig met schoonmaken):

422534_0_82_img_0361.jpg


Simpel..maar werkend scharniertje:

448565_0_82_img_0362.jpg


En een zijaanzicht:

113379_0_82_img_0364.jpg



Zow..dat was het voor nu even..
Van de week even 2 componenten verf (spuitbussen) zwart halen..en de kap kan in de kleur gezet worden ;)

Wordt vervolgd...




Groeten manfred
 
Slimme constructie met die lichtkap. Wanneer je het gaat poedercoaten ziet het er helemaal af uit. En je hebt meteen een goede warmte afvoer ook????
 
Thnxx...ben er al even mee bezig...maar ja..gewone werk gaat voor he ;) Ja qua warmte afvoer zie ik geen probleem..wil in die rechthoekige uitsparingen..plexiglas leggen..komen nog sleufgaten in de achterkant..voor de pompslangen en elektra..
Ook komt er in de lichtkap een dubbele bodem voor de elektrakabels..komen 4 T5 tl's in..afzonderlijk geschakeld :)

Groetjes
 
Eh, die lichtkap, heb je daar genoeg ruimte dan,om daar de buizen in te plaatsen? I.V.Met de midden steun?
De lamphouders zijn ong 5 cm hoog.

Of komen ze IN DE lichtkap,dus niet het op klapbare?
 
De lichtkap is 10 cm breed en 8 cm hoog...dus we zullen het zien hahaha...en mocht het te klein zijn...maken we gewoon een nieuwe haha
 
Dan heb je ruimte genoeg.
Wordt het licht wel geconcentreerd,he. op 10 cm ,en de houders in de breedte zijn ze ook al 3,5 cm.x 4.


Tja,is voor jou een makkie,he.
 
ziet er ook behoorlijk zwaar uit.. of valt het reuze mee?

verder ziet het er erg goed uit.
 
Ik wil hier wat mee gaan proberen...geen idee of het wat gaat worden hoor...maar de opklapbare balk wordt wit van binnen...met Chroomfolie als reflectie..
 
Hij is helemaal gelijmd...en is compleet op wat boutjes en moertjes na..van aluminium :) dus al met al..valt het wel mee...maar kan hem natuurlijk even wegen van de week...denk..een kilo of 5 nu
 
Maar ,te smal voor 4 buizen,Adriaan.
Je zou er 1 voor achter 1 bij kunnen plaatsen,is het licht ook beter verdeelt.
Een L op zijn plat er tegen aan?
aan de voor en achterkant? 5 cm breed?

En katrolletjes om hem omhoog te houden?

Vind het wel Apart,hoor.

Heb nog kappen van RVS,uit de oude doos kwamen bij Dessens vandaan.
Vlaardingen.
Met open lamphouders. Nu gesloten lamphouders,ivm condens.
 
Hey Bertus,

Er komen maar 2 buizen in ;) 2 T5 buisjes..die zijn niet zo dik als de T8ies...dus dat scheelt al ruimte. En past het niet..maken we gewoon een nieuw U profiel ;)
Het is een project..en vaak is het een probeersel..en lukt dat probeersel..dan zijn we blij..en als het werkt..nog blijderder hahaha.
 
2 kunnen er wel in,dan heb je ruimte genoeg.
Niet naar de buizen kijken,maar wel de lamphouders.
Die bepalen de maat naast elkaar.
 
We gaan het gewoon proberen bertus :) maar moet nog een hele hoop gebeuren eer dat deze bak op de kast staat hoor..
Eerst die kap maar even zwart spuiten..dan zijn we al weer een stapje verder.

Groet manfred
 
Zow...vandaag weer wat kunnen doen aan de kap/bakrand..namelijk een sleufgat voor de slangen en elektra snoeren. Heb ook nog een dubbele bodem in de kap gelijmd...om straks de kabels onder weg te werken...ook reflectie folie van 3M van mij broer gekregen...dit om het maximale van het licht terug te kaatsen..de bak in :D

Sleufgat:

619512_0_82_img_0386.jpg


Langzamerhand wordt het wel wat.


Groettt manfred
 
Mooie kap.

De lijm die je gebruik, is deze bestand tegen frezen? Ben alu aan het verzamelen en wil wat frees bewerkingen uit voeren op hoeken en gelijmde naden.

Hoop dat ik enkele vragen erbij mag gooien. Welke lijm gebruikje? Waar leverbaar? En om een vergelijking te kunnen maken wat was de hoeveelheid die je nodig had voor jouw kap? Te weiinig of ruim te veel bestellen is ook zo...

Hoe gaat het poedercoaten, omdat je ook schreef over spuitbussen zwart?
 
Hallo...

De lijm is van 3M..het soort is DP490
Deze hebben wij op het bedrijf waar ik werk vaak nodig..gene idee waar je het in de handel kunt kopen..je hebt er ook een DP houder voor nodig..het is een 2 componenten lijm...zwart van kleur.
De lijm moet 24 uur drogen en nog eens 24 uur uitharden..mits je het oppervlak ruw maakt en goed ontvet..is het ijzer sterk...en je kan het dan ook gebruiken als je aan het frezen bent.
Zelf hebben wij een wandzaag..om aluminium platen te kunnen zagen..dus voor mij een ideale uitkomst.
Tekenen en rekenen ;)
Poedercoaten kon niet vanwege het feit dat de kap nu al te goed past..en ik het idee had...na het poedercoaten net niet zeg maar..
Wilde het vervolgens laten anodiseren...champagne kleur..maar de lijmnaden zijn zwart...en dat anodiseerd niet mee in de kleur.
Nu besloten om het met een 2 componenten lak te doen..aluminium primer..champagne auto lak...en een 2 componenten blanke lak als eind/bescherm laag.
Het is een heel project..maar ik heb geen haast ermee..vandaar dat het nog niet af is :D gewone werk gaat nog altijd voor de hobby (vind mijn werkgever) :p

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... en anders lees ik het wel weer....

groetjes manfred
 
Valt al mee,DAT het mag.

Was VROEGER bij Wilton Feijenoord ook.
Kreeg je een stoel voor sinterklaas.

Ik kreeg een hijskraan,van 25 kilo.
Die was weer snel weg.
Takelde van alles de trap op.
Tot het te zwaar was, ging hij de trap af.
Leek wel oorlog. o,dat kwam daarna!!!!! hahahaha
 
Wow, mooi stukje vakmanschap! Aluminium lassen en strak houden blijft lastig inderdaad.Lijmen is een goed alternatief. Alleen jammer dat je het dan niet meer kan anodiseren. Aan de andere kant kun je vaak wel goedkope dealtjes sluiten met een autospuiter. Ik blijf het volgen :)
 
Hahaha die bertus...goeie ouwe tijd he ;)
Mijn werkgever is daar heel coulant in (gelukkig)
Maar het gaat de goede kant op...heb de lichtbak al gespoten :)
had nog een uurtje tijd over vandaag.

Groeten manfred
 

Terug
Bovenaan