Wat is er nieuw

Zelfbouw project (met voorgevormde vijver)

Bedankt, dan kijk ik het voor nu gewoon een aan.

Ondertussen is het algenprobleem wat beter onder controle. Bleek ook dat het filter iets té overgroeid was door algen, dan doet de UV-lamp uiteraard ook niets. Heel veel draadalg gewoon eruit gevist verder. Gelukkig lijken de planten er niet onder te leiden. Heb ook sinds gisteren kleine visjes zien zwemmen, dus de vissen hebben het ook prima naar hun zin. Denk dat de grootste net wat meer dan een centimeter was.

Kwam ook een paar vreemde snuiters tegen. Iemand weet wat dit zijn? Het lijken net garnaaltjes hoe ze eruit zien. Zo lopen is ze ook over de wand van de vijver en ze zijn denk ik 1,5 centimeter. Gaan aardig vlug heen en weer en je kan zelfs duidelijk een "gezichtje" herkennen met oogjes.

1000039046.jpg

1000039047.jpg

Zouden het waterezeltjes kunnen zijn?

Helaas is het lastig om te zien op de foto's, maar ze hebben een beetje de bouw van een garnaal/libelle larve (de pootjes aan de voorkant, met een aardig achterlijf). Maar ze bewogen zich wel echt puur voort langs de wand van de vijver.

Ze leken zich in ieder geval te voeren met alg, de kleine visjes lieten ze met rust.

Met de vijver gaat het prima. Ondertussen zit er wel een net overheen, want nadat de eerste reiger maanden geleden na één bezoekje was afgeschrikt door de katten, was er een jonge reiger bijgekomen in de buurt en die was niet zo bang van de katten en had op een goede morgen een drietal vissen weggesnoept. Wel succes gehad met de jonge vissen. Nadat ik eerst dacht dat ze verdwenen waren, zag ik met de loop van de tijd steeds meer terugkomen, maar dan groter. Dus die hadden zich duidelijk verstopt tussen de planten. Ik denk dat er nu een stuk of 15 rondzwemmen, ze beginnen zich langzaam al te mengen tussen de rest.

Nu vraag ik me wel af, ik heb héél veel kleurloze jongen, maar dan weer twee felgekleurde (mix van diverse kleuren). Zijn die laatste twee dan misschien shubunkin jongen en de rest van de "normale" goudvissen?

Overigens op de eerste foto is de natuurlijke afschrikking voor de vijver te zien. Hij is de enige die zich laat pakken en niet hoog genoeg kan springen, dat ik bang ben dat die over de schutting gaat en dus mag die geregeld een rondje maken.

De planten gaan wisselend. De lelie doet het bij vlagen goed (nu denk ik drie bloemen gehad), maar zoals te zien wordt er ook genoeg gesnoept en zit er veel "slecht" blad tussen.

1000042729.jpg

1000042534.jpg

De kleuring van jonge goudvissen komt later op gang, en de ene is daar sneller mee dan de andere. Dus de jonkies die nu nog kleurloos zijn, kunnen best uiteindelijk allerlei kleurtjes krijgen. Het kan best zijn dat die 2 feller gekleurde jongen van een eerdere lichting zijn en dus wat ouder. Ze hoeven niet duidelijk groter te zijn dan de andere, dat hangt van de hoeveelheid voer af.

Dat met de waterlellie heb ik dit jaar ook.

Mvg Ronald

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan