Wat is er nieuw

Zelfbouw project (met voorgevormde vijver)

4m50 x 2m40. Nu zal er nog wel iets afgaan dus zeg 4m x 1m80. En dan een meter diep, maar tegen de schutting komt er nog een stukje afloop voor wat planten. Voor de rest is het een kleigrond, dus verwachting is dat er redelijk recht naar beneden gegraven kan gaan worden. Dus zeg een zwemruimte van 4m x 1m50. Dan heb je dus zo'n 6 kuub.

1723370030813.jpeg
 
Een vraag trouwens, ik heb nu in deze vijver een filter zitten. Als ik straks die nieuwe vijver heb, voldoet het dan om het filtermateriaal over te doen in de nieuwe filter of is er nog wel een indraaiperiode nodig, voordat ik de vissen kan verhuizen?
 
Normaal gesproken kun je met het oude filtermateriaal prima een doorstart maken.
 
Bedankt, dan weet ik dat 🙂

Wat is overigens de vuistregel om aan te houden voor hoeveel vissen je ongeveer kan nemen? Ik denk dat ik het redelijk met dit groepje ga doen deze winter, maar ben wel benieuwd. Hoor verschillende verhalen. Wil het gewoon puur bij goudvissen houden, dus geen koi.
 
Dat hangt helemaal van je filtering af.
 
Dat wordt deze: Filter Oase Filtertoclaer 31000 set

Geschikt voor vijvers tot: 31 m³
Geschikt voor vijvers met visbestand tot: 15,5 m³
Geschikt voor vijvers met koi's tot: 7,75 m³
Maximale pompcapaciteit: 12000 liter per uur
 
Dan moet je even op de site van Oase kijken hoeveel vis per m3 ze mee rekenen.
 
Ik zie deze twee opmerkingen staan op hun site, in hetzelfde artikel. Volgens de eerste zou ik (uitgaand van 6 kuub) 6000 cm vis (dat zijn 200 volgroeide goudvissen) kunnen hebben en volgens de tweede 300. Nu vind ik allebei veel te veel, maar is dat als bovengrens een beetje kloppend? Persoonlijk neigde ik eerder naar 50-100 goudvissen.

De grootte van de vijver
De grootte van de vijver is de belangrijkste factor bij het bepalen van het aantal vissen dat erin kan worden gehouden. Overbevolking van vissen kan leiden tot ongezonde leefomstandigheden, slechte waterkwaliteit en ziekten onder de vissen. Een algemene richtlijn is om 1 cm vis per liter water aan te houden. Dit betekent dat een vijver van 1000 liter maximaal 10 vissen kan bevatten die elk 10 cm groot zijn.

Het type vis
Het type vis dat in de vijver wordt gehouden, is ook van invloed op het aantal vissen dat kan worden gehouden. Sommige soorten vissen hebben meer ruimte nodig dan andere. Bijvoorbeeld, goudvissen hebben slechts 20 liter water per vis nodig, terwijl koi karpers meer dan 1000 liter water per vis nodig hebben. Het is ook belangrijk om te weten dat sommige vissen territoriaal zijn en de neiging hebben om andere vissen te intimideren, waardoor er minder vissen kunnen worden gehouden.
 
Dan kun je dat als bovengrens houden. Houd er rekening mee, dat als je vissen tevreden zitten, er een heleboel jonkies bij gaan komen.....
 
Rekening houdend met groei van de vissen zou ik in 6 kuub niet meer dan 30 goudvissen houden, liever nog minder.
Ik had in 17 kuub 25 goudvissen en ik zag genoeg zwemmen hoor.
Je krijgt als het goed is inderdaad jongen, dan is het heel snel vol.
 
Ach misschien komt er af en toe een reiger of ooievaar, of tegenwoordig zie je ook wel eens een aalscholver bij de vijvers.
Die houden het aantal wel binnen de perken.
 
Ach misschien komt er af en toe een reiger of ooievaar, of tegenwoordig zie je ook wel eens een aalscholver bij de vijvers.
Die houden het aantal wel binnen de perken.
Ja als die komen is je vijver snel leeg!!
 
Dan begin ik gewoon lekker met de 13 die ik nu heb rondzwemmen en kijk ik het wel even aan 🙂 Als die straks op 4x1,5 kunnen zwemmen, zullen ze toch ook wel aardig gaan groeien. Ik denk dat de 4 waarmee ik begonnen ben al bijna x anderhalf zijn gegaan.

De tuin is erg klein, dus ik denk dat als er een reiger in de tuin komt, die heel wat moeite gaat hebben met opstijgen. Maar goed zegt nooit nooit!
 
Die reiger heeft geen enkel probleem om weg te vliegen uit je tuin.
Jammer genoeg spreek ik uit ervaring🤣

Mvg ronald
 
Nog een vraagje. Aangezien ik deze nu heb ingegraven en deze dus zal gaan blijven, wil ik er wat aan gaan toevoegen. Een soort van watervalletje wat naast de vijver komt. Water zou via een pomp eerst in een stukje terecht komen waar ik twee planten wil zetten (groene vlakken) en daarna via een overloopje stromen in een gebied met stenen (zwart) en zo via een bredere overloop met stenen terug de vijver in lopen. Ik wil de bak maken met hout (bruine lijnen) en daarin vijverfolie plaatsen. Hebben jullie alleen tips hoe ik dit vast kan maken aan hout? Ik ben daar echt volkomen een leek in.

Naamloos.png
 
Ik zou denken aan een pvc/EPDM kit? Of heel simpel, om het hout vouwen en daar met asfaltspijkers vastzetten?
Of je zet er nog weer een lat overheen en klemt daartussen de folie.
 
Ik wil hem vrij "dun" houden. Gewoon planken die rechtop komen te staan, dus wat zal dat zijn 1,5 cm. Denk niet dat ik daar met spijker ver kom? Had ook al aan een nietpistool zitten denken, maar gezien het op sommige plekken mogelijk in aanraking komt met water, wil ik dat liever vermijden.

Maar die kit pakt dus ook gewoon op hout normaliter?
 
Ecolat, in rechte stukken (2m) en in bochten (rollen van 25m of kleiner) te krijgen. Kun je behandelen als hout, is gemaakt van gerecycleerd plastic en is onverwoestbaar. Met oppervlaktelijm (groen spul, ik zal de naam ff opzoeken als je wilt) kun je de folie ertegenaan plakken. Ecolat is ook in verschillende breedtes te krijgen:14 cm en 18 cm.
Er zijn van hetzelfde materiaal paaltjes van verschillende lengte te krijgen.
Verrreweg het makkelijkste voor het maken van beekranden, borderranden en dat soort dingen.
 
Ecolat, in rechte stukken (2m) en in bochten (rollen van 25m of kleiner) te krijgen. Kun je behandelen als hout, is gemaakt van gerecycleerd plastic en is onverwoestbaar. Met oppervlaktelijm (groen spul, ik zal de naam ff opzoeken als je wilt) kun je de folie ertegenaan plakken. Ecolat is ook in verschillende breedtes te krijgen:14 cm en 18 cm.
Er zijn van hetzelfde materiaal paaltjes van verschillende lengte te krijgen.
Verrreweg het makkelijkste voor het maken van beekranden, borderranden en dat soort dingen.

Inderdaad heel handig materiaal.
 
Ik ga me daar eens in verdiepen, bedankt 🙂
 
Hierbij weer een kleine update van de vijver. Planten slaan goed aan gelukkig en zelfs het kleine "riet"plantje doet het nog. Hij is ooit omgevallen maar toch heeft die nieuwe groene stengels afgegeven dus die laat ik lekker zo liggen. Alleen wel een vraag m.b.t. de drijfplanten is dit een probleem voor de vijver of kan dit geen probleem? Uiteraard zorg ik ervoor dat het niet dichttrekt, maar ik was benieuwd of je rekening moet houden met +- een bepaald gedeelte van het oppervlakte wat vrij moet blijven.

20240905_192207.jpg
 
Drijfplanten mogen ongeveer een derde van het oppervlak bedekken. Als het meer dan dat is, krijgen de planten onderwater een probleem met voldoende licht.
 
Bedankt 🙂 Dan ga ik er wat uitvissen.
 
Deze week was het dan eindelijk zo ver, de vijver is aangelegd. Maandag zijn ze begonnen met graafwerkzaamheden. Toch wel makkelijk zo'n graafmachine in plaats van het zelf met de hand moeten doen.

20240930_131521.jpg


Dinsdag regende het heel erg, dus waren ze 's ochtends alleen even geweest om de maten op te meten voor het vijverdoek. Dus dat werd nog een dag langer tandenbijten in spanning voor het eindresultaat. Woensdag was het gelukkig goed weer en hielp de zon mee en lag tegen het einde van de dag het vijverdoek op zijn plaats. Doorvoeren voor het filter moesten nog gemaakt worden, maar hij kon in ieder geval voor de helft vol! Maar goed ook, want vier uur verder was die voor de helft ook pas vol en was het alweer acht uur 's avonds.

20241002_154617.jpg


Donderdag is die afgemaakt. Ging uiteindelijk snel en om twaalf uur was die dan af. Lijm moest nog wel hard worden, maar de planten en deel van de drijfplanten uit de kleine vijver over gedaan en gisteren de vissen en ook de tuin weer wat terug ingericht. Exacte maten weet ik niet, maar hij is ongeveer 4 bij 1m80 geworden met een diepte in het midden van 1 meter. De vissen vinden het allemaal wel prima en gaan lekker hun gang door de vijver. Vooral de eend is fijn voor ze en die volgen ze geregeld, dus hopelijk gaan de drijfplanten ook nog wat uitbreiden, maar ik denk niet dat dat een probleem gaat zijn als ik zie hoe snel ze in de kleine vijver gingen.

20241003_150036.jpg


20241004_104936.jpg


20241004_131924.jpg
 

Schitterend.


Mvg ronald
 
Bedankt! Ik ben er ook erg blij mee. Nu hopen dat het snel voorjaar wordt en de plantencollectie uitgebreid kan worden.

Net als wat de uiteindelijk samenstelling van bewoners gaat worden.
 
Mooie vijver geworden .
Je kan gerust al planten toevoegen hoor , alle vijvers liggen nog vol met planten , ideale moment nu .
 
Mooi!!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan