Zelfbouw verlichting


StefanJ

Member
Lid geworden
24 november 2021
Berichten
17
Leeftijd
39
Omdat ik werkzaam ben in de elektrotechniek heb ik nog een hele bult van deze RGB LED strip over om mee te experimenteren
mijn vraag: kan dit geschikt zijn bij toepassing in een aquarium?

Zie link.
 
Meestal gaan dit soort strips lekken of blijkt de opbrengst te laag voor plantengroei.
RGB is trouwens enkel leuk als toevoeging mocht je een beplant aquarium hebben.

Maar als je het toch al hebt liggen en het anders de bak in gaat zou ik het zeker gebruiken
 
bij Ali even een stuk siliconen sleeve kopen (is er speciaal voor led strips ) en aan beide kanten sealen met siliconenkit. zo kan je het geheel zelfs zonder probleem onderdompelen. Maar inderdaad waarschijnlijk niet als hoofdverwarming geschikt (maar dat hangt af van je planten ).
 
bij Ali even een stuk siliconen sleeve kopen (is er speciaal voor led strips ) en aan beide kanten sealen met siliconenkit. zo kan je het geheel zelfs zonder probleem onderdompelen. Maar inderdaad waarschijnlijk niet als hoofdverwarming geschikt (maar dat hangt af van je planten ).
Verwarming zou ik toch geen LED voor gebruiken :LOL:
 
510 Lumen per meter, daar zal niet veel van doordringen in je bak. Voor de licht opbrengst die dan ook nog RGB is hoef je het dus niet te doen. Maar misschien zijn de strips elders nog bruikbaar in je huis?
 
Zoals Benvo al zegt: de opbrengst is erg karig per meter (1 van de dingen waar ik dan wel weer verstand van heb :) ).
Je zit ook maar op 35lm/w. Een beetje aquariumverlichting doet minimaal het dubbele en velen al het drievoudige (dat is dan wel wit licht).

Je zou het wel naast normale witte verlichting kunnen gebruiken.
 
Zoals Benvo al zegt: de opbrengst is erg karig per meter (1 van de dingen waar ik dan wel weer verstand van heb :) ).
Je zit ook maar op 35lm/w. Een beetje aquariumverlichting doet minimaal het dubbele en velen al het drievoudige (dat is dan wel wit licht).

Je zou het wel naast normale witte verlichting kunnen gebruiken.
35Lm/W is bijna slechter dan een ouderwetse gloeilamp :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Duidelijk dit, ik leg ze in de schuur neer en wacht tot ik ze achter een kastje oid kan plakken:rolleyes:
 
35Lm/W is bijna slechter dan een ouderwetse gloeilamp :ROFLMAO::ROFLMAO:
lumen is vrij waardeloos als maat voor gekleurde leds.
10 lumen van een blauwe led is ongeveer even veel licht als 50 lumen daglicht. Maar dan nog dit soort RGB stripjes zijn leuk ter decoratie, niet echt een reële optie voor aquariumverlichting,
 

Terug
Bovenaan