Zelfbouwachterwand/modules: Voorkomen van stilstaand water?


V

Visbaasje

Guest
Hallo Aquarianen,
Ik ben al even lekker bezig met het maken van een achterwand van verschillende modules.
Ik heb kippengaas, verbandjes en tegellijm gebruikt. Hol, licht en sterk. Deze gaan trouwens een Malawi bak komen van 120cm.

Even wat foto's om mee te beginnen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden? :)
Daarna heb ik een vraag voor jullie!

Kippengaas met gipsverband
IMG_1205.jpg

IMG_1206.jpg


Laagje tegellijm
IMG_1223.jpg


Versie 1, waar nog rekening werd gehouden met een bak van 150cm.
Ik heb hier ook delen direct met verband en tegellijm gecreëerd ipv eerst het gipsverband.

IMG_1293.jpg


Aanpassing naar versie 2, 120cm
IMG_1762.jpg


Even passen in de bak zelf!
IMG_1988.jpg


Overhangend deel.
IMG_1990.jpg
 
En dan nu de vraag aan jullie.
De modules die ik heb gemaakt zullen mijns inziens nooit helemaal hermetisch zijn afgesloten, hierdoor zal er dus water achter komen. Maar stilstaand water willen we niet is de regel.
Ik heb wat roostertjes van 40mm die ik voor de openingen van de bodemafzuigpunten ga zetten ( op deze openingen komt direct de slang en is dus verder wel afgesloten )

Is het verstandig om in alle modules ook 1 van deze roosters of een kleiner gaatje te maken waardoor het water kan stromen? Of misschien zelfs 2 per module zodat het er echt doorheen kan stromen? Of zijn een paar kleine gaatjes her en der al genoeg?
De module waar de verwarming achter komt te hangen, die aan de bovenkant dus open zijn, dacht ik sowieso 2 van deze roosters te plaatsen? (evt met een mini stromingspompje? )

Wat denken jullie?
 
Ziet er goed ui allemaal! Goed idee om dat met kippergaas te doen! Maar gaan ze dan niet snel drijven?
 
ik vraag met af of deze modules wel waterdicht zijn, zo niet wat gebeurd er dan met het kippegaas? gaat dat niet roesten.
 
ik vraag met af of deze modules wel waterdicht zijn, zo niet wat gebeurd er dan met het kippegaas? gaat dat niet roesten.
Vroeg ik me inderdaad ook af. Neem aan dat je ze nog insmeert met epoxy, maar 100% waterdicht zal het toch niet worden, of wel?
 
Dan zakken ze in elkaar lijkt me? En van de binnenkan komt het gips dan in het water en oeioei
 
ik vind het een prachtig idee..
al had ik het even net iets anders gedaan..
in plaats van het kippengaas had ik piepschuim of glasvezel matjes gebruikt
als het kippen gaan van RVS is lijkt het mij geen probleem.
anders zal het zeker gaan roesten..
voordeel van piepschuim is dat je het massief kunt kopen en zo geheel de vorm kan geven die jij wilt.
uithollen om toch water massa te winnen, en je kan zo ook heel mooi je af/aan voer van water mee verwerken.
met glasvezel moet je toch iets van een mal hebben..maar die heb je nu!! :D
de mal bedekken met iets wat niet een verbintenis aan gaat met de hars die je gebruikt om het te vormen (aluminium folie ofsjo)
verders zou ik ter aller tijden na behandelen met epoxy hars van bv MR BOAT
deze zijn ook in kleuren te verkrijgen..google maar
zelf heb ik mijn achterwanden ook altijd met transparante epoxy hars bewerkt en dit is echt ideaal..wordt kei hard en beschermt..top dus
zorgen voor circulatie is naar mijn idee een must! ongeacht welke vissen of biotoop soort..dus ja.. zorg voor circulatie
ik weet niet of je met bruissteentjes gaat werken, die zou je er ook nog in of achter kunnen verwerken..
hopelijk kan je hier wat mee
suc6..mike..
 
gips is naar mijn mening geen goed idee nee..
als er maar ergens water bij kunt komen ben je het haasje..
dus ben het met blackmoor wel eens..
persoonlijk zou ik jou project echt niet als mislukking noemen.
ik zou het nu gewoon gaan mallen met de glasvezel matjes, deze na het uitharden een basis laag epoxy geven
of de tegel lijm, moet ook goed zijn..als je maar een bindend oppervlakte maak voor het kleuren.
met kleur harsen of een ander alternatief, daarna af coaten met de epoxy..uit harder en de bak in :D:thumbs:

https://www.mrboat.nl/epoxy-voor-aquaria-en-terraria/
 
Thanks voor alle reacties!
Ik snap ook jullie zorgen mbt het gaas en het gipsverband. Hier had in vooraf ook al onderzoek naar gedaan en was in mn openingspost niet helemaal compleet geweest. Ik heb zoveel mogelijk van het gaas en verband er uitgehaald nadat de tegellijm was uitgehard. Sommige stukjes zat het helaas zo vast dat het niet helemaal er uit kon zonder alles weer te slopen. Dus heb ik de binnenkant nog eens een laag tegellijm gegeven zodat alles goed bedekt is. Hier komt dan nog een laag epoxy overheen was het plan, binnen en buitenkant, als ik jullie reacties zo lees zal ik er dan twee van maken. Dat moet toch wel kunnen en volledig waterdicht zijn?! Er zit al zoveel werk in :'(. Sowieso wil ik meerdere keren spoelen als het in de bak zit.

Heeft iemand verder nog tips voor de circulatie? Zie de tweede post.

Groetjes!
 
Ziet er goed uit en duidelijk idd. Lijkt mij geen problemen te geven als je het goed insmeert met epoxy (maar ervaring heb ik er niet mee). Wellicht kun je inderdaad met gaas werken of wellicht een luchtsteentje in de ontwerp verwerken. Die je dan via een tijdklok af en toe aan laat gaan?
 
Hallo allemaal,
Weer even een update! De modules zitten inmiddels in de bak! Ik heb alles minimaal 2x in de epoxy gezet en voor de zekerheid toch maar wat roosters er in gemaakt. Ook heb ik achter de onderste modules nog een klein pompje geplaatst voor de circulatie!

Ik laat nu alles nog even een week staan zodat de kit goed kan drogen en daarna een paar keer 24uur spoelen voor we gaan inrichten en opstarten!

Groetjes!

IMG_0033.jpg

IMG_0034.jpg

IMG_0032.jpg
 
Ziet er idd al heel goed uit,ben benieuwd naar het vervolg en wat het dan uiteindelijk gaat worden.:thumbs:
 
Ziet er goed uit! Gaaf die zwarte achterwand ook. Gebruikt amper ruimte, maar geeft toch een gaaf effect met de stenen!
 
Ziet er zeker mooi uit!!
 
Nog even het eind resultaat plaatsen. :) (nog zonder lichtkap en wat zichtbare apparatuur in de hoek)
IMG_0282.jpg
IMG_0285.jpg
 
Mooi geworden!!
 

Terug
Bovenaan