Zelfde plant, 2 soorten groen


S

Steve Declerck

Guest
Hallo,

Ik stel iets vast waar ik maar geen antwoord op vind. Nieuwe bladeren van enkele planten zijn mooi groen, maar dat duurt niet lang. Die verkleuren naar donker groen en zelfs zwarte verkleuring op de bladeren.

Ik heb er een foto van genomen, waarbij je ziet dat de nieuwe bladeren er aanvankelijk heel mooi groen gekleurd uit zien. Ernaast drijft een losgekomen blad die er ook best gehavend uit ziet. Is dat iets wat iemand bekend voorkomt? Ik zie geen probleem met bemesting. JBL proscape NPK macroelements en JBL Fe + microelements. Belichting is niet zo heel sterk, werd me afgeraden.

Dank en groeten bij voorbaat !
IMG_20180311_151305_resized_20180311_072147222.jpg
 
Die donker groene zien er bealgt uit.
Is er wel voldoende stroming?

Geef je ook co2 of carbo.
 
Dag Dirk,

Dank voor je snelle antwoord. Azo, dat is dus aanslag op het blad zelf. Ja CO2, komen zo'n 50-60 luchtbelletjes uit dat ding per minuut. Stroming, filter is een greenline, zo'n buitenfilter. De uitlaat zit een 3-tal centimeter onder het wateroppervlak. Filteruitlaat zit ook boven die CO2 flipperZie foto hieronder

IMG_20180311_195334_resized_20180311_075402319.jpg
 
Die waterwaarden lijken ok, enkel wat veel fosfaat. Waterhardheid, ongeveer 8-9 °F. Rest zie ik niks abnormaals, zoals Fe, ook ok...
Verlichting is niet van de sterkste, ik zie niet echt iets om af te lezen op die LED buis zelf. Is zo een ronde glazen buis die op 2 rubberen voetjes staat, ik vermoed ergens rond de 30W
 
Voor co2 raad ik een continu test aan
Als die mooi limoengroen is dan heb je genoeg co2 bij geel te veel.

Zie je de bladeren van de plant lichtjes bewegen door de stroming?
 
Ok, dank u.
Ja er is wat beweging te zien, boven uiteraard iets meer dan beneden
 
Ok Dirk, bedankt, doe ik. Even de link bekeken, daar heb ik ook nog meststof gekocht.
Is 8-9 °F ok?
 
Dag Dirk,

De meningen over waterhardheid liggen ook nog wat verdeeld. Heb zo een test gekocht van JBL. Bij de 8e - 9e druppel slaat die kleur om van blauw naar geel/oranje. Ligt dat binnen de aanvaardbare grens?

Bedankt voor de link. Welke bemesting gebruik jij eigenlijk?

Dank en groeten
 
Welke test is dat precies.
Een ideale kh voor de meeste planten is 4 a 5.

Ik gebruik cms+b voor de micro elementen en kalkum fosfaat, kalium nitraat en kalium sulfaat voor de macro elementen.
Dit alles is te koop op aquariumbemesting

Voor planten die voeding uit de bodem halen b.v. Mijn Cryptocoryne's gebruik ik tegenwoordig osmocote capsules die kan je bij @tuinkabouter bestellen voor een redelijke prijs.
 
Op zich kan dat wel maar dan moet je er met de planten wel rekening mee houden.
Valseneria doet het er vermoed ik juist weer erg goed in.

En zo te zien doet je hygrophlia het ook wel als ik naar het nieuwe groen kijk.

Ja kan de kh verlagen door deels met osmose water te verversen.
 
Ben wat lui geweest de laatste weken om osmosewater te gaan halen, dat sleuren met die bidons is ook wel een beu werkje :-(
Zal er opnieuw mee beginnen.

Heb 2 crypto's staan die er ook wel mooi uitzien. Die hygrophlia ook ja, moet ik om de x aantal weken snoeien. Zit zeer snel aan het wateroppervlak. Het zijn gewoon enkele planten die ik maar niet ok krijg.
Heb net op aquariumbemesting gekeken. Heb al die producten teruggevonden. Bedankt.
 
Ja dat gesleur is niet handig.

Maar vanaf 39,95 heb je al een osmopure bij osmoseapparaat.nl
 
Die prijs valt nog mee. Ik zou het inderdaad beter zo oplossen. Thx
Heb eens op google gekeken. Ik vind niet zo onmiddellijk een overzicht van planten die het goed doen in hard water. De anubis en crypto's hebben er alvast ook geen last van.
 
Laat eens een foto zien van de cryptocoryne.
Ik al eerder foto'sgezien van Cryptocoryne waarvan de eigenaar dacht dat ze het goede deden maar die in werkelijkheid nog veel mooier kon.
 
Maar ja 8 is nog niet extreem hard er zijn regio's waar het water met een kh van 16 uit de kraan komt.
 
Ja inderdaad, vissen moeten zich ook ok voelen. 16 is wel de moeite...
Ben momenteel op het werk, vanavond neem ik nog even een recente foto. Die hieronder is al enkele maanden oud en ook niet echt close up, maar ik heb de originele grootte van de foto bewaard, kun je dus wel op inzoomen. Zien die er wat ok uit? Maar zoals gezegd, vanavond post ik de huidige versie.
IMG_20171208_190129.jpg
 
Aquarium zag er toen nog beter uit dan nu. Vooral die plant rechts van die grote anubis in het midden (met die langwerpige blaadjes) is helemaal stuk aan het gaan en die was toen zo mooi groen.
 
Bedankt Dirk, ik zal niet langer van uw kostbare tijd gebruik maken, u hebt waarschijnlijk ook nog andere dingen te doen. Thx voor uw uitleg !
 
Ik zie rechts boven een continu test en die is blauw.
Dus op dat moment had je te weinig co2.

Cryptocoryne zien er redelijk uit.
 
Ja die slaat inderdaad blauw uit. Heb me ook al suf gepiekerd hoe dat altijd voort die kleur geeft. Ondanks het feit dat ik die CO2 al verhoogd heb. Ik heb recent ook nog vloeibare CO2 toegevoegd, maar toen ik zag dat enkele vissen op hun zij op de bodem begonnen te liggen ben ik daar maar snel mee gestopt. Kreeg de indruk dat ik ze aan het vergassen was. Mee gestopt en vissen waren terug ok. Maar goed, uit die flipper (illustratie hieronder) komen nu al 50-60 luchtbellen per minuut en nog steeds blijft die kleur aan de blauwe kant, zelfs met die vloeibare CO2 bleef dat zo.
dennerle-co2-flipper__a0b869ed1c0f77d0dfee2a72a89b18c0.jpg
 
En ja, verder dan 'redelijk' geraak ik ook niet met de meeste planten
 
Wat je vloeibare co2 noemt is in feite geen co2 maar Gluteraldehyde.
Het heeft geen invloed op de continu test.

Zelf gebruik ik een controller inplaats van een bellen teller maar als je bij 50-60 bellen geen licht groene kleur hebt zul je meer bellen nodig hebben.
De hoeveelheid bellen die je nodig hebt is uiteraard sterk afhankelijk van de netto inhoud van de bak.

De test reageert langzaam dus verhoog het gelijdelijk.
 
Ow ok, terug iets wijzer geworden :)

Ik dacht dat dat aantal al erg hoog was. Als ik me niet vergis is het een 500 gr fles. Ik had verwacht dat die al lang ging leeg zijn. Is al 4 maand. Blijkbaar komt er dan toch niet zoveel uit. Zal beetje verhogen en het opvolgen. Thx
 
Hoeveel liter is je bak? Zoals ik het bekijk komen de bellen boven nog vrij groot en dus deels niet goed opgelost boven.
 
Hallo John,

Is 200 liter. Dat is een foto van het internet ter illustratie hoe het CO2 systeem eruit ziet. Sorry voor de verwarring. Zal vanavond eens een foto nemen thuis.
 

Terug
Bovenaan