Zeoliet in of niet ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
In mijn buitenfilter had ik nog ��n schuifje vrij dat ik opgevuld heb met zeoliet. Het is het laatste schuifje alvorens het water weer het aquarium ingepompt wordt.

Iemand raadde mij af dit te doen aangezien het niet echt nodig is en het mijn filterpomp alleen maar belast met meer weerstand.

Wat zouden jullie doen, zeoliet eruit en schuifje leeg laten of toch niet ?
 
gifstoffen zoals o.a. nitriet die door de lades met bacteriecultuur raken worden dan alsnog door het zeoliet geabsorbeerd. Eens verzadigd zou er zich naar het schijnt in het zeoliet ook weer een bacteriecultuur vormen dus dacht, waarom niet. Maar als het echt niet nodig is dan laat ik het er wel weer uit.
 
Ben niet bekend met zeoliet.. ik dacht wel dat de ruimte die het bied voor bacteri�n beperkt is? Het zou wel ammonium aan zich binden, maar ook fosfaat en ijzer bv.. en dat wil je eigenlijk niet, tenzij je daarvan overschotten hebt.
Ik weet niet welke filtermedia gebruikt.. maar zou persoonlijk eerder gaan voor keramisch materiaal, siporax of zoiets..

Edit: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1451420&page=1
 
Ik heb het ook in een bakje.
En wissel het telkens om, bij filter opschonen,voor schoon.
Heb 10 kilo.....

Is ook goed voor bacterie.
 
Je kan je zeoliet regenereren door het in zoutwater te laten liggen voor ongeveer 24 uur, maar dat wist je wsl wel al h� Bertus ;)
 

Terug
Bovenaan