Zieke Corydoras


Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Berichten
261
Leeftijd
37
Sinds een paar weken heb ik een probleem met mijn school Corydoras, ze lijken ziek en helaas zijn er al twee overleden. Ik kom er niet achter wat er mis is en de lokale LFS komt ook niet echt met een duidelijk verhaal. Heeft hier iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en vooral wat ik kan proberen om ze beter te maken?

Wat is je bakmaat ?
Juwel RIO 125, 80cm, 125L

Hoelang draait de bak ?
Een half jaar

Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
Ik weet niet alle waardes helaas maar NO2 en Ammoniak zijn in ieder geval 0 aldus de meting van de LFS. Laatste keer dat ik Ph testte was het 6.8, daar zal het nog ongeveer rond liggen.

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Intern filter van de Juwel Rio 125L

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Voorheen elke week ongeveer 25 procent. Sinds deze symptomen heb ik een aantal keer extra water gewisseld.

Om welke vis(sen) gaat het ?
Corydoras Habrosus

Wat zijn de medebewoners ?
  • 6 Corydoras Habrosus (dat waren er meer helaas)
  • 18 Melanotanea Praecox (dit zijn 4 volwassenen en de rest is nog jong, rond de 2 cm)
  • 1 Ancistrus
  • 3 Japonica garnalen
De overige bewoners hebben nergens last van en zwemmen vrolijk rond.

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Ja, mijn Melanotanea Praecox hebben jongen gekregen, er zijn nu dus meer medebewoners. Daarnaast is er met het overzetten van de jongen uit een andere aquarium wat water over gegaan.

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
De vissen schuren zich aan de bodem. Sommigen zijn wat bleek van kleur en de kieuwen lijken wat rozer te zijn dan normaal.

Twee corydorassen (waarvan één nu overleden) zijn hun baardharen kwijt en zwemmen rond, deze twee lijken amper meer op de grond te liggen maar hangen een beetje in de stroming.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Ik heb Esha2000 gebruikt nadat ik de eerste symptomen zag.

Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
Ongeveer 1,5 maand nu. Het begon met een paar keer schuren over de bodem. Hierna heb ik 3 dagen Esha 2000 toegevoegd. De maand september ben ik op vakantie geweest waarin iemand anders voor het aquarium heeft gezorgd, toen ik terug kwam leek het veel erger. Vooral de laatste dagen zien ze er heel erg gestrest uit.

Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Ik heb de school in mei uitgebreid. Helaas gingen er binnen een paar dagen al twee dood.

Heb je een foto van de symptomen?
Ja, hieronder een foto van de Corydoras zonder voelsprieten die vermagerd is en wat doelloos lijkt rond te zwemmen.

Hieronder een video van het schuren. Op de video kan je zien dat ze erg gestrest lijken.

 

Bijlagen

  • 52AE365F-9BBE-4806-939A-B9CB0FC5B423.jpeg
    52AE365F-9BBE-4806-939A-B9CB0FC5B423.jpeg
    300.1 KB · Weergaven: 74
Ik heb deze soort ook zitten en daar doen ze buiten het schuren om, precies hetzelfde gedrag vertonen, je vissen zijn dus niet gestressed, als corydorasjes gestressed zijn zwemmen ze als een idioot op en neer.

Ik denk dat ze last hebben van een parasiet en dat ze daarom schuren
 
Dat is wel bijzonder @Nicolientje-W , meestal zijn ze bij mij wat rustiger. Ik denk dat er al langer wat mis is. Helaas gaat het nu heel snel. Er zijn er twee die er ineens nog veel slechter uit zien dan gisteren en ik heb beide al een paar keer op de rug zien liggen. Ik baal dat ik doordat ik op vakantie was niet eerder in kon grijpen. Na nog wat googelen denk ik dat het misschien kieuwwormen zijn. Ik heb daar nu een middel voor besteld, hopelijk is het morgen binnen. Ik heb mogelijkheid om ze in quarantaine te zetten maar behandel denk ik de hele bak.
 
Even een update. Ik heb twee dagen geleden, na lang overleg met de LFS, een kuur Esha Ndx gegeven. Ik wilde in eerste instantie beginnen met een kuur voor kieuwwormen maar dat raadden zij af. Dat medicijn was behoorlijk aggressief en ik zou dan ook slakken en garnalen uit moeten vangen met het risico dat bij terugplaatsing zij de parasiet weer opnieuw zouden introduceren. Ook gelijk een nieuwe testset aangeschaft en dat was maar goed ook. De dag na toevoegen van Ndx namelijk een behoorlijk stijging qua ammonia. Ik heb gelijk meer dan 50% water ververst en mijn koolstoffilter terug geplaatst, vandaag meet ik het niet meer gelukkig.

Helaas lijken mijn andere vissen wel behoorlijk geschrokken van het medicijn en de grote verversing. Ik zag ook dat 1 van de regenboogvissen blind lijkt te zijn aan één oog. Nu vermoed ik eigenlijk dat hij dit altijd al is geweest maar mij nooit opgevallen is. Het is nog een jonge vis en hij ziet er verder normaal uit, hij lijkt er ook geen last van te hebben. Over het medicijn zelf ben ik voorzichtig positief. Het lijkt alsof ze vandaag een stuk minder schuren ook al zie ik het zo nu en dan nog wel. Een ander positief nieuwtje is dat één van de Cory’s waarvan ik dacht dat hij gestorven was toch nog bleek te leven. Helaas ziet deze en een andere er wel echt slecht uit. Ze zijn mager en zwemmen veel rond, ze hebben moeite met liggen op de grond merk ik en worden vaak opzij geblazen door de stroming. Wel zie ik ze nog steeds eten, ook al hebben deze twee geen baardharen meer. Ik voer ze nu tijdelijk een stuk vaker. Hopelijk sterken ze weer wat aan en helpt het medicijn voldoende.
 

Terug
Bovenaan