Zieke Corydoras


Elyne

Member
Lid geworden
21 februari 2024
Berichten
7
Leeftijd
32
Hee,

Ik heb een Corydoras Sterbai die het niet goed doet. Gisteravond vond ik hem tegen het filter aangezogen, ik heb hem in een kweekbakje gedaan (om te voorkomen dat hij vastgezogen blijft zitten/opgegeten wordt door de garnalen). Hij is op dit moment voornamelijk verticaal, ofwel aan het wateroppervlakte of op de bodem van het kweekbakje. Hij ademt zichtbaar, het enige wat ik verder aan hem zie is dat het streepje geel van een van z'n voorste vinnen weg is (vermoedelijk al aangevreten door een garnaal). Iemand enig idee wat er aan de hand is? Is er nog hoop voor hem? Kan ik iets doen om hem er bovenop te helpen of is het beter om hem uit z'n lijden te verlossen? De rest van de vissen lijkt geen problemen te hebben.

Het is een relatief nieuw ingedraaide Juwel bak van 240 L met naast de zieke corydoras nog 9 corydorassen (sterbai), 15 kardinaaltetra's, 4 marmerbijlzalmen, 1 jonge ancistrus en vuurgarnalen. Ik heb de bak behandeld met eSHa EXIT en zo'n 40% ververst vandaag. Waterwaardes zijn ok, alleen kh was na verversen wat hoog (heb alleen teststrips in huis dus helaas niet heel nauwkeurig).

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-04-30 at 20.08.55.jpeg
    WhatsApp Image 2024-04-30 at 20.08.55.jpeg
    246 KB · Weergaven: 16
Af en toe zwemt hij ook heel hard naar boven? Alsof hij het water (of het bakje?) uit probeert te komen... Ik heb hem eergisteren geen eten gegeven (omdat ik dat ergens gelezen had), ik overweeg hem nu toch wat te geven... Elke keer als hij ontspant gaat z'n staart naar beneden en z'n hoofd omhoog.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2024-04-30 at 21.38.58.mp4
    3.5 MB
Hoi @Elyne - Elyne.

Ik zou die vis in een Action opbergbox doen met meer water en ruimte. Een bruissteentje aangesloten op een luchtpompje doet al wonderen. En dan gewoon afkijken wat hij doet. Wat tijd geven.

 
Ik neem aan dat de bak minimaal 4 wk is ingedraaid? Ik zou met 1 vis die zoiets vertoont niet de gehele bak gelijk behandelen zolang je niet weet wat er precies speelt.
Voor hetzelfde geld gooi je er nu iets in wat helemaal niets met het gedrag te maken heeft.
 
Hoi @Elyne - Elyne.

Ik zou die vis in een Action opbergbox doen met meer water en ruimte. Een bruissteentje aangesloten op een luchtpompje doet al wonderen. En dan gewoon afkijken wat hij doet. Wat tijd geven.

Alleen een luchtpomp? En dagelijks water van het aquarium erbij dan ofzo?

Ik neem aan dat de bak minimaal 4 wk is ingedraaid? Ik zou met 1 vis die zoiets vertoont niet de gehele bak gelijk behandelen zolang je niet weet wat er precies speelt.
Voor hetzelfde geld gooi je er nu iets in wat helemaal niets met het gedrag te maken heeft.
Ja, zeker! De corydorassen zitten ook al bijna 2 maanden in de bak zonder problemen verder. En daar heb je een punt. Ik gebruik het vaker (vaker als in 1x in de 2 jaar oid) als ik een zieke vis heb (heb nog een aquarium die al 10+ jaar goed draait), in mijn ervaring werkt het 90% van de tijd en ik heb er nooit problemen mee gehad. Vandaar dat ik het nu er ook zonder echt bij na te denken in de bak heb gedaan.

Schoon water kan helpen. Regelmatig grote waterwissels.
Thanks! Dat zal ik ook doen. Om de dag 30-40%? Of vaker/meer/minder?



Dank jullie wel allemaal voor de reacties šŸ˜Š Vooralsnog doet de vis het nog, al zie ik geen verbetering. Wat kan ik hem het beste voeren?
 
. Wat kan ik hem het beste voeren?
Voor corydoras in zijn algemeenheid zijn Hikari sinking wafels erg goed.
Alleen een luchtpomp? En dagelijks water van het aquarium erbij dan ofzo?
Bijvoorbeeld ja en ook vers water uit de kraan. Zelfde temperatuur en een verwarmingsstaaf erbij.
 
Laatst bewerkt:
Ah, die ken ik niet! Heb wel verschillende soortgelijke wafers, heb hem nu net een klein beetje gegeven. Hij ligt vandaag grotendeels normaal! Grote verbetering ten opzichte van gisteren, hopelijk zet het door :)
 

Terug
Bovenaan