zieke discussen


hij ademt heel licht en langzaam adem. ik heb nog we het idde dat hij een soort van allert blijt ondanks dat hij niet regeerd. als ik iets voor het aquarium beweeg kijkt hij wel. zoals ik al zij is hij heel licht gekleurt en at hij vanochtend iets minder, en een paar uur later keek ik eb was hij er opeens slacht aan toe. deze middag is er ookk een klein visje dood, dit kan natuurlijk zijn dat hij oud werd(dat kan ook zeker kloppen) maar ik vind het wel heel toevallig. hij lucht verder stiil op de planten en soms bij de bovenkant maar nog wel rechtop. hij lijkt mij ook dunner dan dat hij normaal was.
 
Foto s zegt meer dan beschrijving dus ook nog even foto s en poep verslag.
 
1616620921645.png
 
ik zie geen ontlasting, maar ik heb de afgelopen weken niks abnormaals gezien. zag er eigenlijk helemaal normaal uit. ik ga nu nog even een betere foto maken
zoals je kan zien heb ik het over de discus in de achtergrond
 
NH3 en NO2? Wat is nu je temperatuur? Bactopur in huis ,welke, de fles of tabletten? Heb je nog meer in huis qua medicatie? Heb je quarantainebak?
 
ik heb een enorme vervloed aan stera baktopur direct midicijnen.
ik heb verder nog nitrate minus,
costapur F tegen ichthyophthirus
esha 2000 tegen schimmel bacterien en vinrot.
ik heb verder ook nog dingen tegen een amonia piek, aquatan en mineralen voor in het water.
een quarantaine bak is geen probleem. ik heb een grote van 60 bij 30 bij 30 en nog wat kleinere bakken.
 
echt ontzettend dom van mij, maar ik ben de kleurenkaart van mij stera test kit met van die druppel flesjes kwijt. nh3 kan ik niet testen, maar bij no2 is de kleur licht geel.
de temperatuur os 31 graden
 
ik zie nu dat ik ook nog een flesje van exit esha heb
 
Ik zou de grote quarantaine gaan klaar maken met dezelfde temperatuur als aquarium.

Ik kan zo niet zeggen wat de vis mankeerd maar denken aan bacterieel, wormen of flagaleten.

Gezien je de bactopur direct in huis heb zou ik deze voor nu inzetten en aankijken of hij opknapt. Geen licht op het aquarium en goed beluchten. iedere dag quarantaine NO2 en NH3 met druppels meten. Zie je verhoging verversen en bijdoseren. Als vis eet geef hem wat eten wat licht verteerbaar is.

Als je witte draden ontlasting zie (wat je volgens jouw niet heb gezien afgelopen dagen) dan denken aan iets anders.

Zo en zo is het handig om je apotheek wat te gaan uit breiden met je zorgen vissen. Kijk een bij manaus lijn. Is wat duurder maar voor grote plonsen water goedkoper op termijn.

De quarantaine is om je filter niet om zeep te helpen in je aquarium en eventueel besmettings gevaar te voorkomen. Als deze in quarantaine is je aquarium ook preventief flink en vaker verschonen. Met name bij afhevelen over je bodem waaieren en planten even uitschudden en dan afhevelen. Veel ziekte toestanden zitten daar in verstopt.

Let wel ik weet niet of het gaat helpen maar niets doen zul hem zeker niet helpen. Kijk het op deze manier een paar daagjes aan. Als er teveel binnen in de vis is beschadigt kan er niets meer helpen.
 
Gezien je temperatuur is parasieten zoals stip bijna uitgesloten. Costapur en exit niet nodig. ESHA 2000 is nu niet leuk gezien zijn ademhalingsproblemen.
 
Gezien je temperatuur is parasieten zoals stip bijna uitgesloten. Costapur en exit niet nodig. ESHA 2000 is nu niet leuk gezien zijn ademhalingsproblemen.
Die ademhaling is goed, licht en langzaam zegt ze, dat is hoe een discus hoort te ademen.
 
Gezien je geen NH3 kunt meten wat het eerste gaat gebeuren Beter even bij action flinke curver of gamme speciekuip halen. Kosten weinig voor flinke plons water en elke dag schone bak klaar maken op temperatuur en bactopur erbij. Bak klaar dan vis overzetten. Dat scheelt hem flink wat stress. Ik weet niet of je een discus met een emmertje kunt vangen maar met wat water eruit scheppen is minder stress dan met netje. Dan emmertje in water laten zakken en in water omkiepen zodat hij eruit zwemt. Je heb van die kleine 5 liter emmertjes. Of soeppan :unsure: of waar hij in past. Geen idee of dit lukt met discus hoor maar bij mij gaat dat prima vooral als ze hoek/raamkant op gaan dan emmertje ervoor zodat ze alleen emmertje in kunnen zwemmen. (ik heb geen discus he)

Ga duimen dat je mooie discus toch opknapt. (y)
 
Die ademhaling is goed, licht en langzaam zegt ze, dat is hoe een discus hoort te ademen.

Licht en langzaam denk ik bijna geen ademhaling meer :rolleyes: Maar dan nog zou mijn keus geen ESHA zijn maar de bactopur omdat ze dit in huis heeft. Wat denk jij?
 
Weet je zeker dat de kleur hoort bij NO2? Want bij Colombo gaat die naar roze.

Ja sera gaat van geel naar oranje/bruin. Ik heb JBL die is ook roze. Sera heb ik ook maar vind niet fijn is niet zo fijn gevoelig. Geel is minder dan 0,3 :rolleyess: Dat is nogal een marge
 
ik heb genoeg bakken om de vis in te vangen!dus dat is zeker geen probleem, bedankt voor de tip. bedoel je dan dat ik he]m na een soort bad weer tterugzet in de bak? of dat ik heb dan op de normale hoeveelheid behandel en hem daar dan inlaat en het water regelmatig wissel?
 
ik heb genoeg bakken om de vis in te vangen!dus dat is zeker geen probleem, bedankt voor de tip. bedoel je dan dat ik he]m na een soort bad weer tterugzet in de bak? of dat ik heb dan op de normale hoeveelheid behandel en hem daar dan inlaat en het water regelmatig wissel?
Nee de vis constant in bactopur. Je kunt geen NH3 meten dus is het wijs om gewoon elke dag een verse bak water met bactopur te geven om oplopende NH3 te vermijden. Dit zal hem nog sneller laten aftakelen. De vis elke dag uit te vangen met netje om bak geheel te verversen en weer terug te zetten zal voor je discus stress opleveren. Stress wil je zo min mogelijk bij een zieke vis dus probeer creatief te zijn hoe minste stress te veroorzaken. Volgens mij zijn Discus nogal stress kipjes en dat wil je eigenlijk zo min mogelijk erbij hebben. Als je bak klaar heb en enkel de vis van de ene naar de andere bak over zet is denk minder stressvol dan in zijn toch al wat beperkte ruimte te gaan lopen klooien.

Maar misschien antwoord @rjoemman Nog die heeft ervaring met discus uitvangen en behandelen. Maar die heeft wat meer meet mogelijkheden dan jij maar misschien kan hij crea mee denken. Je hoef morgen pas weer een nieuwe bak klaar te maken. Misschien red je het ook met 2 dagen dat weet ik niet hoe vervuilend een discus is op jouw maat quarantaine.
 


De blauwe discus heeft zware groei achterstand, is rete mager en ziet er niet lekker uit
De "witte discus" is zover uitgeteerd dat hij vel over graad is. Deze vis eet al weken of langer niet zoals het hoort. Zonder gedegen onderzoek is het niet te zeggen wat er aan de hand is.

Vaak bij bacterieele problemen worden ze donker tot zwart en niet lichter, dus ik verwacht het niet in die hoek.
Wat het wel is, hij eet niet. Reden of oorzaak ,durf ik niet te geven.

De beste oplossing: mijns inziens een klap op zijn kop met de hamer.

Gelet op het formaat en de staat van de andere vis -> minimaal 6 x per dag voeren en zien dat alle vissen eten. Zo niet, onderzoek de oorzaak en behandel deze.

Ik snap trouwens helemaal niets van dit "rukbeleid" en vraag mij persoonlijk echt af wat je nou voor ogen hebt.

Ondanks alles wel succes met deze leerschool, zorg dat je de beste leerling van de klas bent!!!!!!
 
Ach Steven niet zo hard tegen een jonge dame met problemen met haar vissen. Ze doet erg haar best om het tot een goed einde te brengen. Ze heeft zich hier op het forum gemeld, temperatuur aangepast, verversingen opgevoerd en het eten aan gepast. Bijna iedereen begint op de "foute" manier maar ze probeert tenminste wat. Voor sommige is het niet zo gemakkelijk om een vis de kop in te slaan en wil proberen de vis te redden. Gezien de leeftijd zal ze helaas ook geen geld boompje in de tuin hebben groeien wat het nog wat moeilijker maakt.

@SuzanDiscus in welke plaats woon je? Misschien is er iemand die je kan helpen met een microscopisch onderzoek. Je zou even kunnen kijken in de plaats waar je woon of er een koi dealer/centrum zit. Deze kunnen dan bekijken wat de vis mankeert. Wel even bellen en vragen of je met een discus kunt komen. Dit zullen ze niet vaak doen maar veel ziekten verwekkers zijn hetzelfde. Meestal doen ze dit gratis als je de medicatie bij hun afneem en als je een aardige tref zullen ze je best willen helpen.
 
Ach Steven niet zo hard tegen een jonge dame met problemen met haar vissen. Ze doet erg haar best om het tot een goed einde te brengen. Ze heeft zich hier op het forum gemeld, temperatuur aangepast, verversingen opgevoerd en het eten aan gepast. Bijna iedereen begint op de "foute" manier maar ze probeert

wat. Voor sommige is het niet zo gemakkelijk om een vis de kop in te slaan en wil proberen de vis te redden. Gezien de leeftijd zal ze helaas ook geen geld boompje in de tuin hebben groeien wat het nog wat moeilijker maakt.

@SuzanDiscus in welke plaats woon je? Misschien is er iemand die je kan helpen met een microscopisch onderzoek. Je zou even kunnen kijken in de plaats waar je woon of er een koi dealer/centrum zit. Deze kunnen dan bekijken wat de vis mankeert. Wel even bellen en vragen of je met een discus kunt komen. Dit zullen ze niet vaak doen maar veel ziekten verwekkers zijn hetzelfde. Meestal doen ze dit gratis als je de medicatie bij hun afneem en als je een aardige tref zullen ze je best willen helpen.

Je kent het spreekwoord, slechte heelmeesters maken stinkende wonden.....

Ik ben benieuwd of die bodem er nog in ligt en hoe actief de adviezen van maart zijn opgepakt.

Heel erg direct en idd redelijk kort door de bocht, maar dit visje ziet er zo slecht uit, dat je ook aan het welzijn van het dier moet denken, mijns inziens.

Een microscoop via MP hoeft de kop niet te kosten, en wormen, kieuwwormen en flagellaten herken je zo, dus ook dat is een optie, naast een forumlid met een microscoop, wat mij betreft, in aanvulling op jouw koi idee
 
Helaas is de vis overleden, ik heb hem gisteren nog in een grote bek met baktopur gedaan. Maar hij was er inderdaad te slecht aan toe.
Over de blauwe discus:
Ik heb hem zo gekocht, en ik wist niet dat hij een achterstand heeft. Ik weet niet of 6X per dag voeten een optie is aangezien mijn filter niet sterk genoeg is.

ik ben al druk aan het sparen voor iniedergeval een betere filter en een grotere bak, maar dat duurt nog wel even.

ik ben 15 (op mijn profiel staat 20 omdat ik anders niet wist of ik wel een profiel kom aanmaken...) dus ik kan helaas nergens naartoe rijden en er is niks in de buurt.

als het belangrijk is kan ik nog een nh3 en no2 rest kopen.
het gaat er bij mij nu vooral om om de rest zo goed mogelijk te helpen!!
 
Je kent het spreekwoord, slechte heelmeesters maken stinkende wonden.....

Ik ben benieuwd of die bodem er nog in ligt en hoe actief de adviezen van maart zijn opgepakt.

Heel erg direct en idd redelijk kort door de bocht, maar dit visje ziet er zo slecht uit, dat je ook aan het welzijn van het dier moet denken, mijns inziens.

Een microscoop via MP hoeft de kop niet te kosten, en wormen, kieuwwormen en flagellaten herken je zo, dus ook dat is een optie, naast een forumlid met een microscoop, wat mij betreft, in aanvulling op jouw koi idee
Ik ben hard bezig om mijn bak te verbeteren! Ik heb niet al het geld van de wereld, maar met de waterverschoningen zorg ik altijd dat de bodem goed schoon is, stukje voor stukje natuurlijk, niet alles te gelijk.
 
:petjeaf:Suzan, je hebt je op het forum aangemeld om hulp te vragen. Dat is al een goed begin. De meeste van ons, waaronder ik zijn ook zo begonnen. Probeer er voor jezelf het beste uit de reacties te halen. En als het filter en bak te klein zijn is herplaatsing misschien een optie en voor jezelf anderse vissen.

Je bent dus goed bezig om, net als ik, naar verbetering te werken.
 
Bodem eruit, 6 tot 8 x per dag voeren en 1 of meerdere keren per dag waterverversen, hoef je je 0 druk te maken over je filter, echt waar

Dat je niet ergens heen kan snap ik, maar mogelijk een forumlid in de buurt die wel mobiel is en bijv. een microscoop heeft, als alternatief
 
Je kent het spreekwoord, slechte heelmeesters maken stinkende wonden.....

Ik ben benieuwd of die bodem er nog in ligt en hoe actief de adviezen van maart zijn opgepakt.

Heel erg direct en idd redelijk kort door de bocht, maar dit visje ziet er zo slecht uit, dat je ook aan het welzijn van het dier moet denken, mijns inziens.

Een microscoop via MP hoeft de kop niet te kosten, en wormen, kieuwwormen en flagellaten herken je zo, dus ook dat is een optie, naast een forumlid met een microscoop, wat mij betreft, in aanvulling op jouw koi idee
Ik snap je ook wel hoor. Het is ook wel frustrerend al die posten met ellende. Maar voor diegene die niet zo ervaren zijn is het natuurlijk ook wel dramatisch om te zien dat er vissen ziek worden en dood gaan en zouden het ook liever anders zien. Het gaat mij ook om de inzet wat iemand tracht te doen en de mogelijkheden wat ze kunnen doen. Helaas ook wel zonder gewenst resultaat. Maar je directe, kort door de bocht tips/adviezen toont ook jou inzet om toch trachten te helpen. (y)
 
Helaas is de vis overleden, ik heb hem gisteren nog in een grote bek met baktopur gedaan. Maar hij was er inderdaad te slecht aan toe.
Over de blauwe discus:
Ik heb hem zo gekocht, en ik wist niet dat hij een achterstand heeft. Ik weet niet of 6X per dag voeten een optie is aangezien mijn filter niet sterk genoeg is.

ik ben al druk aan het sparen voor iniedergeval een betere filter en een grotere bak, maar dat duurt nog wel even.

ik ben 15 (op mijn profiel staat 20 omdat ik anders niet wist of ik wel een profiel kom aanmaken...) dus ik kan helaas nergens naartoe rijden en er is niks in de buurt.

als het belangrijk is kan ik nog een nh3 en no2 rest kopen.
het gaat er bij mij nu vooral om om de rest zo goed mogelijk te helpen!!

Erg sneu dat de discus het niet heeft gehaald :'(

Zoals @sschot al aangeeft als je elke dag flink ververs voorkom je flink wat problemen. Natuurlijk zijn de test belangrijk maar een filter en nog veel meer ook belangrijk. Je moet voor jezelf kijken waar je je prioriteit kan leggen. De testen ben je ook weer 30 euro kwijt en wellicht heb je op MP voor dat geld nog een filter.

Je heb jonge vissen en je moet deze goed voeden anders blijf je zitten met zwakke vissen. Je kunt niet minder gaan voeren om je watertje/filter te ontlasten. Je heb niets aan een prima watertje met verzwakte vissen erin. Verzwakte vissen worden altijd ziek omdat er in een aquarium altijd wat aanwezig is op dit vlak. Sterke gezonde, goed gevoerde vissen, kunnen dan zelf bepaalde zaken afweren. Dus zorgen dat ze goed eten en top fit worden/blijven.

Succes maar weer, hoop dat je nu even geen zieke of dode discussen kom melden. (mocht het wel zo zijn schroom niet om te posten hoor)
 

Terug
Bovenaan