zieke discussen


oke, is dit iets wat ik kan oplossen met water verschonen?
 
oke, is dit iets wat ik kan oplossen met water verschonen?
Ja onmiddelijk 80% water gaan versen met water van de zelfde temperatuur en groter filter aanschaffen en dan kan je denken aan een Eheim 1200xl of een JBL 1902 omdat je meer biomedia nodig hebt om de bioload van voeren en uitwerpselen op te vangen.
Bactopur is dan een bateriel bestrijdings middel en dat betekent dat een filter bacteriecultuur hier zwaar onder lijd en deels zelfs gedood wordt en met een al te krap filter leverd dit geheid een Ammonia/amoniak piek op + hoge nitriet waardes en dit is giftig voor vissen dus het is alleen maar erger gemaakt door dit middel te gebruiken.
Je zal echt elke dag je water moeten gaan meten op Nitriet en Ammonia en stijgen deze waardes wordt het elke dag 50% water verversen anders zie ik het heel somber in voor de Discussen die je aan het vergiftigen bent in zo'n leef milieu.
Zolang je geen groter filter op dit aquarium zet en zeker 2-3weken moet indraaien om voldoende bacterien te laten groeien zit je aan een schema vast om dagelijks te meten en zo nodig water verversen om ammonia en nitriet zo laag mogelijk te houden totdat het filter is in gedraaid en er nitraat wordt gemeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou met deze leeftijd discus sowieso iedere dag je water zon 80% verversen.
Hoe vaak per dag voer je?
 
inderdaad! een grote verschoning is altijd goed. ik geef ze runder hard, arthemia en discus color voor de kleinere. het is allemaal diepvries en ik die er dan een paar druppels Sera fisch vitamine bij.
Even hier ook een aanhaling over die extra Sera fish vitamines,
Zolang je kwaliteit voer geeft zoals Stenkers discus food of een ander kwaliteit voer dan zou ik deze vitamines niet bijgeven omdat deze al in het voer zijn toegevoegd + extra mineralen, je kan namelijk ook teveel gaan geven zodat ze teveel vitamines binnen krijgen en dit gaat hun lever of nieren aantasten !
Dit geld voor elk dier en ook de mens..teveel vitamines nemen geven ook problemen op lange termijn.
Dus wees er voorzichtig mee om allerlei extra toevoegingen met voeren mee te geven.
 
het voer is niet special voor stendker discusvissen, dus ik denk dat het niet te veel vitamisnes zijn, maar wel bedankt!
 
het voer is niet special voor stendker discusvissen, dus ik denk dat het niet te veel vitamisnes zijn, maar wel bedankt!
Als je al veel diepvries geeft zoals artemia.myssis,zwartemug en je geeft een kant en klare discusmix met runderhart is alles al toegevoegd inclusief groente en bij bepaalde samenstellingen algen zoals Spirulina en cholorella of knoflook en dan krijgen ze alles al binnen.
Het enigste wat ik je kan adviseren als je water mengt met osmose om zachte water met een PH onder PH 7 te bereiken dan is het raadzaam om diploral te gaan gebruiken, dit zijn mineralen om mineralen gebrek tegen te gaan door osmosedruk .
Gebruik je gewoon bij stendker leidingwater met gemiddelde hardheid en PH boven 7 dan is het niet echt nodig maar 1x in de week aanbevolen na een normale waterwissel.
 
Ik zou met deze leeftijd discus sowieso iedere dag je water zon 80% verversen.
Hoe vaak per dag voer je?
Dat is inderdaad beter maar zolang je een gezond filter hebt draaien en nitraat waardes niet boven 40mg komen gaat het niks uit maken en kan je met een weekelijkse wissel van 30-50% dit ook prima af en groeien ze ook prima.
Ze moet eerst zorgen dat haar bacterie huishouding met een groter filter goed op gang gaat komen en in deze periode van af nu elke dag nitriet meten + ammonia/amoniak en bij stijgen direct 50% water gaan verversen en voeren binnen beperken houden tot 3x daag in plaats van deze discus groote 4-6x wel nodig is voor maximale groei nu niet kan toepassen door een slecht werkend filter en te krap filter al zou deze goed ingedraaid zijn.
.
 
ik gebruik inderdaad leidingwater. ik voer wel discus voer, maar daar zit inderdaad alleen runderhard en kboflook in. de arthemia is niet perse voor discussen
 
ik gebruik inderdaad leidingwater. ik voer wel discus voer, maar daar zit inderdaad alleen runderhard en kboflook in. de arthemia is niet perse voor discussen
Ben benieuwd welk merk Discus voer je gebruikt en hoe vaak je dit geeft per dag + wat voer je bij aan artemia of zwartemug of myssis.
Discus op laten groeien van jouw formaat beveel ik Stenker discus voer aan en neem 3 varianten , Normaal ,Color en Spirulina in deze mixen zit alles al verwerkt inclusief knoflook groentes zoals paprika doperwten en toegevoegde vitamines en mineralen.
Of je kanb ook goed goedkoper Discusvoer krijgen van de Parel , daar heb je nu weinig aan maar als ze 14cm bereiken is het beter te stoppen met runderhart en vismixen te gaan gebruiken.
Reden runderhart of Kalkoenhart gaan bij jongvolwassene en volwassen Discus de lever of het hart aantasten door vervetting, omdat jongen discussen in de volle groei dit meer benutten als energie als oudere discussen.
Weet waar je aan begint met Discussen het zijn op zich sterke vissen en makkelijk te houden maar je moet je wel goed beseffen dat er basis regels zijn om ze gezond te houden en hoe ze te houden met welke voorwaarden zoals Filter capaciteit en voeren + onderhoud om dit zo goed mogelijk leef milieu op peil te houden.

Zit er wat scheef en wijk je teveel af zoals je nu doet met een te krap filtersysteem zijn de gevolgen wel duidelijke wat er dan gebeurt met Discussen en ook zeker als je slecht bent geinformeerd dat je bij Flagaten/darmwormen/parasieten (witte ontlasting dat ook slijmerig kan zijn) geen Bactopur moet inzetten want dit is tegen bacteriele infecties en vaak uitwendig op de huid + dit goedje dood ook nuttige bacterien zoals in je filter.
 
ik ben best bereid om ander voer te kopen! als dit ook echt nodig is voor de discussen. als ik de bovenstaande van stenker zit ik dan goed?
ik heb nu een hele grote waterverschoning gedaan en hoop dat het werkt!
 
ik ben best bereid om ander voer te kopen! als dit ook echt nodig is voor de discussen. als ik de bovenstaande van stenker zit ik dan goed?
ik heb nu een hele grote waterverschoning gedaan en hoop dat het werkt!
Prima die water wissel en nu goed blijven monitoren naar het gedrag zoals levendigheid en nieuwschierigheid en of ze grettig het voer pakken, doen ze dit niet en zijn ze terug houdend en schuw achtig en verkleuren donker of laten continu de strepen zien op de huid direct meten op nitriet.
Eten ze niet even paar dagen aankijken en probeer onder tussen naar naar de ontlasting te kijken of dat donkerbruin is en niet slijmnerig of wit van kleur is als ze poepen.
Zoja witte ontlasting heb je een groot probleem omdat je bacteriehuishouding niet op orde is met een te krap filter is het risicovol om tegen flagaten en parasieten te gaan bestrijden met zoals een goed werkend merk Manus Octocil tegen flagaten omdat met dit soort middelen de organische druk in het water sterk toe neemt en dan weer veel ammonia + nitriet kan gaan opleveren omdat het filter nu niet goed fuctioneerd met bacterien + je weer water moet gaan verversen en ook het bestrijdingsmiddel er zo ook weer uit haalt en verdund zodat het niet voldoend genoeg wordt opgenomen door de Discussen.
Dit is ook vaak een reden waarom sereuze discus houders altijd een quarantine aquarium hebben draaien voor nood in zulke situaties.
Helaas kan jij je Discussen niet overzetten naar een ander ingedraaid aquarium voor behandeling.

Verder over het voeren.
Voor opgroeinde discussen vanaf jongbroed tot halfwas tot 14-16cm raad ik voor Stender discussen gewoon stendker discus voer aan omdat ze dit altijd hebben gekregen vanuit de kwekerij in Duitsland tot aan de winkel waar ze het vaak dan ook gewoon krijgen.
Hebben ze groote van 14-16cm bereikt dan kan je wel stoppen met stenker omdat het ook runderhart bevat en overstappen op vismixen zoals die van de parel of een ander kwalitatief goed voer met genoeg eiwitten en proteines en vitamines en mineralen.
 
dank! ik kijk het nu even aan en bestel wel stenker dievriesvoer.
 
6+8-4= 10 discusvissen
alles tussen de 4 en 10 cm als ik de info goed intepreteer
witte ontlasting is geconstateerd
bactopur direct behandeling is gegeven
er is runderhart gevoerd, voordat de temperatuur boven de 30 graden stond ingesteld
er wordt 35% water vervangen per week
ik zie een grof substraat waar heel veel afval en voerresten in gaan zitten
voeren 3 a 2 keer per dag
diverse bijvissen
300 liter bruto

Ik ga heel kort door de bocht, dit wordt niets.

Als je het nog wel wat wil laten worden, dan vooralsnog
stap 1 bodem er uit
stap 2 8 x per dag voeren
stap 3 dagelijks 50% of meer wisselen
stap 4 temp boven de 32 graden
stap 5 microscopisch onderzoek om te constateren wat er is
stap 6 op basis van uitkomst 5 behandelen
stap 7 dit gedurende ongeveer 1 jaar vol houden

Speculeren ga ik niet doen, succes wensen wel!

edit: oja en de meeste bijvissen die je hebt zwemmen kunnen deze temperatuur niet hanteren
 
6+8-4= 10 discusvissen
alles tussen de 4 en 10 cm als ik de info goed intepreteer
witte ontlasting is geconstateerd
bactopur direct behandeling is gegeven
er is runderhart gevoerd, voordat de temperatuur boven de 30 graden stond ingesteld
er wordt 35% water vervangen per week
ik zie een grof substraat waar heel veel afval en voerresten in gaan zitten
voeren 3 a 2 keer per dag
diverse bijvissen
300 liter bruto

Ik ga heel kort door de bocht, dit wordt niets.

Als je het nog wel wat wil laten worden, dan vooralsnog
stap 1 bodem er uit
stap 2 8 x per dag voeren
stap 3 dagelijks 50% of meer wisselen
stap 4 temp boven de 32 graden
stap 5 microscopisch onderzoek om te constateren wat er is
stap 6 op basis van uitkomst 5 behandelen
stap 7 dit gedurende ongeveer 1 jaar vol houden

Speculeren ga ik niet doen, succes wensen wel!

edit: oja en de meeste bijvissen die je hebt zwemmen kunnen deze temperatuur niet hanteren
Tja ik wilde niet te negatief reageren op dit probleem maar het is nu kwestie redden wat er te redden valt voor zover het nog mogelijk is omdat Bactopur is gebruikt met al een veel te krap eheim experience 350 filter en het probleem nu zo groot heeft gemaakt dat de gehele bacterie huishouding stil is gevallen en behandelen tegen flagaten ook op deze manier risicovol is.
Die discussen die plots zijn overleden zijn is dan voor 99% wel toe te wijzen aan een accute nitriet vergifteging.
 
beste sscot,
ik sta erg open voor kritiek en wil mijn bak graag verbeteren.
het houden van vissen is mijn grootste hobby en ik vind het daarom ook erg dat dit gebeurd.
ik heb helaas nog maar 2 neon tetras over en kan deze snel in een andere bak verplaatsen.
ik heb mijzelf voor het kopen van discussen goed geïnformeerd, maar ik heb nooit iets gehoord over het voeren van runderhard in te koud water. dit is mij aangeraden door mensen waar ik de vissen van heb gekocht en zij leken er erg veel over te weten.
ik heb de baktopur kuur inderdaad verkeerd gekozen, maar wat gebeurd is is gebeurd. ik hoop dat ik het weer kan rechtzetten, want ik baal er ontzettend van....
 
beste sscot,
ik sta erg open voor kritiek en wil mijn bak graag verbeteren.
het houden van vissen is mijn grootste hobby en ik vind het daarom ook erg dat dit gebeurd.
ik heb helaas nog maar 2 neon tetras over en kan deze snel in een andere bak verplaatsen.
ik heb mijzelf voor het kopen van discussen goed geïnformeerd, maar ik heb nooit iets gehoord over het voeren van runderhard in te koud water. dit is mij aangeraden door mensen waar ik de vissen van heb gekocht en zij leken er erg veel over te weten.
ik heb de baktopur kuur inderdaad verkeerd gekozen, maar wat gebeurd is is gebeurd. ik hoop dat ik het weer kan rechtzetten, want ik baal er ontzettend van....
Gewoon schouders eronder en gaan, stap voor stap en dan eens kijken wat het je met het huidige bestand brengt.

Doe je het half, doe dan maar niets, is mijn persoonlijke mening.

Nogmaals succes
 
beste sscot,
ik sta erg open voor kritiek en wil mijn bak graag verbeteren.
het houden van vissen is mijn grootste hobby en ik vind het daarom ook erg dat dit gebeurd.
ik heb helaas nog maar 2 neon tetras over en kan deze snel in een andere bak verplaatsen.
ik heb mijzelf voor het kopen van discussen goed geïnformeerd, maar ik heb nooit iets gehoord over het voeren van runderhard in te koud water. dit is mij aangeraden door mensen waar ik de vissen van heb gekocht en zij leken er erg veel over te weten.
ik heb de baktopur kuur inderdaad verkeerd gekozen, maar wat gebeurd is is gebeurd. ik hoop dat ik het weer kan rechtzetten, want ik baal er ontzettend van....
Joh niks aan de hand niemand mag een ander zomaar veroordelen op fouten en onkunde die er zijn gemaakt in deze situatie, Discus houden zijn ook veel tarzan verhalen en fabels en slechte informatie bronnen te vinden en ook van LFS winkels die er aan mee doen.
Runderhart moet verteerd worden en daar is een hoge water temperatuur voor nodig bij discussen, maar het ligt ook aan het vetgehalte wat dit runderhart heeft en of het goed schoon gemaakt is van vet.
Vooral bij jonge discussen is het altijd gewenst water temperatuur minimaal op 29graden te houden en 30 tot 32graden als er veel runderhart dagelijks wordt gevoerd voor maximale groei, echter dit is enkel maar bevorderend voor kwekers om zo snel mogelijk een kweek batch discus op groote te brengen voor de verkoop.
Gebruik je zelf runderhart dan is het zeker aan te bevelen om tot 16cm deze temperaturen aan te houden wil je de maximale groote van een discus te gaan bereiken zonder groei achterstand.
Maar, ik heb mijn groep discussen ook van de groote 12cm gekocht en ook gewoon stendker discus voer gegeven bij 29graden en dat is gewoon prima gegaan en ze nu na een jaar+ 4maanden 18cm geworden en kern gezond zonder enige problemen.
Het doorslagevende is juiste opzet van het aquarium en filter + bodem, Discus houden betekent vaak zandbodem van filterzand of een ander zandsoort zolang het maar niet te fijn is en dicht slaat.
Grind het kan maar je heb bergen meer onderhoud door voer resten die er tussen verdwijnen en kan gaan rotten + extra bioload geeft op het filter en zo ook meer afvalstoffen zoals nitraat en fosfaat. (daarom beter een zandbodem met deze vissen)
Filter systeem moet minsten 2x zo groot zijn als dat een aquarium is met normale tropische visjes die minder belastend zijn, dus als voorbeeld jij hebt een brutto 300liter daar hou je ongeveer 225-250liter water netto van over.
Hierop met leuke gewone visjes kom je met een Eheim Expirience 350 net aan wel mee weg om het water goed te filteren en vrij te houden van Ammonia en nitriet dat omgezet wordt naar nitraat.
Ga je Vissen nemen zoals Discus of Afrikaanse Chiclides of Sluiers dan mag je gerust deze filter capaciteid verdubbelen en lieft 3x tot 4x de normale bioload omdat discussen verschrikkelijk vreet en schijt machines zijn en met name als ze opgroeien door de meerdaagse voedingen die ze nodig hebben.
Discussen zijn ook nog een verschrikkelijk vieze eters ze nemen het voer op en spugen het vaak weer uit en nemen dan het voer weer op maar onder tussen wordt het een rommel van kleine stukjes voer dat overal tussen kan gaan zitten en met name grind.
Het is jammer dat je dit over het hoofd heb gezien omdat dit de grootste voorwaarden zijn om een aquarium op te zetten om Discussen daar in te houden en de gevolgen van niet aan deze voorwaarden te voldoen zijn nu in de praktijk duidelijk aangetoont in jouw aquarium wat dan de gevolgen vaak zijn.
Geef niks er zijn zat genoeg mensen die zo begonnen zijn en leren hebben allemaal moeten doen met vallen opstaan in deze hobby dus veroordelen doe ik niet en denk andere die discus houden ook niet en daar is dit forum ook niet voor om mensen te beoordelen en wat sommige fanatieke Discus houders wel doen dat ze je zowat berechten met een doodvonnis maar zo werken wij hier niet ;)
Hulp nodig dan kan je hier terecht op dit forum en daar is het forum ook voor en niks anders.
 
Laatst bewerkt:
ik wil graag opbouwende kritiek en doe hartstikke mijn best.

Ik denk dat het commentaar van sschot het beste commentaar is wat je kan krijgen en precies hetgene is wat je moet doen.

Je hebt opgroeiende vissen en die moeten enorm vaak eten krijgen, wat je water erg vervuild en waardoor je enorm veel waterwissels moet doen.

Dit is ook de reden waarom de meeste discussen pas verkocht/gekocht worden als ze die intensieve periode voorbij zijn.
 
Joh niks aan de hand niemand mag een ander zomaar veroordelen op fouten en onkunde die er zijn gemaakt in deze situatie, Discus houden zijn ook veel tarzan verhalen en fabels en slechte informatie bronnen te vinden en ook van LFS winkels die er aan mee doen.
Runderhart moet verteerd worden en daar is een hoge water temperatuur voor nodig bij discussen, maar het ligt ook aan het vetgehalte wat dit runderhart heeft en of het goed schoon gemaakt is van vet.
Vooral bij jonge discussen is het altijd gewenst water temperatuur minimaal op 29graden te houden en 30 tot 32graden als er veel runderhart dagelijks wordt gevoerd voor maximale groei, echter dit is enkel maar bevorderend voor kwekers om zo snel mogelijk een kweek batch discus op groote te brengen voor de verkoop.
Gebruik je zelf runderhart dan is het zeker aan te bevelen om tot 16cm deze temperaturen aan te houden wil je de maximale groote van een discus te gaan bereiken zonder groei achterstand.
Maar, ik heb mijn groep discussen ook van de groote 12cm gekocht en ook gewoon stendker discus voer gegeven bij 29graden en dat is gewoon prima gegaan en ze nu na een jaar+ 4maanden 18cm geworden en kern gezond zonder enige problemen.
Het doorslagevende is juiste opzet van het aquarium en filter + bodem, Discus houden betekent vaak zandbodem van filterzand of een ander zandsoort zolang het maar niet te fijn is en dicht slaat.
Grind het kan maar je heb bergen meer onderhoud door voer resten die er tussen verdwijnen en kan gaan rotten + extra bioload geeft op het filter en zo ook meer afvalstoffen zoals nitraat en fosfaat. (daarom beter een zandbodem met deze vissen)
Filter systeem moet minsten 2x zo groot zijn als dat een aquarium is met normale tropische visjes die minder belastend zijn, dus als voorbeeld jij hebt een brutto 300liter daar hou je ongeveer 225-250liter water netto van over.
Hierop met leuke gewone visjes kom je met een Eheim Expirience 350 net aan wel mee weg om het water goed te filteren en vrij te houden van Ammonia en nitriet dat omgezet wordt naar nitraat.
Ga je Vissen nemen zoals Discus of Afrikaanse Chiclides of Sluiers dan mag je gerust deze filter capaciteid verdubbelen en lieft 3x tot 4x de normale bioload omdat discussen verschrikkelijk vreet en schijt machines zijn en met name als ze opgroeien door de meerdaagse voedingen die ze nodig hebben.
Discussen zijn ook nog een verschrikkelijk vieze eters ze nemen het voer op en spugen het vaak weer uit en nemen dan het voer weer op maar onder tussen wordt het een rommel van kleine stukjes voer dat overal tussen kan gaan zitten en met name grind.
Het is jammer dat je dit over het hoofd heb gezien omdat dit de grootste voorwaarden zijn om een aquarium op te zetten om Discussen daar in te houden en de gevolgen van niet aan deze voorwaarden te voldoen zijn nu in de praktijk duidelijk aangetoont in jouw aquarium wat dan de gevolgen vaak zijn.
Geef niks er zijn zat genoeg mensen die zo begonnen zijn en leren hebben allemaal moeten doen met vallen opstaan in deze hobby dus veroordelen doe ik niet en denk andere die discus houden ook niet en daar is dit forum ook niet voor om mensen te beoordelen en wat sommige fanatieke Discus houders wel doen dat ze je zowat berechten met een doodvonnis maar zo werken wij hier niet ;)
Hulp nodig dan kan je hier terecht op dit forum en daar is het forum ook voor en niks anders.
dank! ik ga binnenkort verhuizen en ga dan een nieuw groter aquarium met een veeeeel betere filter kopen! dan ga ik heb ook opstarten met een zandbodem. ik heb hiervoor ook wel eens een zandboden gehad, maar dat ging helaas niet zo goed. (kreeg hem niet goed schoon en er kwamen bubbels uit enzo, ik denk zwafel opbouw) hierdoor ben ik overgestapt naar grint aangezien het makkelijk leek om schoon te maken. ik ga even goed kijken hoe ik zand schoonmaak en dan ga ik dat zeker proberen!
ik ga overstappen op ander diepvriesvoer van stendker, ik hoop dat ik dan niet meer het probleem krijg met temperatuur en runderhard.
ik ga zeker zo vaak mogelijk veel water verschonen omdat ik niet meteen aan zon filter kan komen.
 
ik wil graag opbouwende kritiek en doe hartstikke mijn best.

De Discus en algen eter nerds hebben je al flink op weg geholpen. :DD

Dat is even schrikken he.:eek: Hier was ik al een beetje bang voor maar ik weet niet zoveel van die plat vis maar wel dat ze nogal wat zorg nodig hebben. Maar als je het straks allemaal wat beter voor elkaar heb heb je ook wel een heel mooi aquarium met mooie vissen. Ik hou zelf meer van bolle vissen dan plat vis maar smaken verschillen ;))

Ik begrijp dat het wel heel veel "kritiek" is maar alles wat ik zo lees is bedoeld om jouw en je vissen te helpen. Je bent niet de eerste die zo rot van start is gegaan en helaas ook niet de laatste.

Probeer de info stap voor stap te bekijken en te begrijpen en te verbeteren. Gezien je leeftijd zal je budget om alles even te kopen lastig zijn. Je moet voor nu roeien met de riemen die je heb en zsm voor een flink filter gaan sparen tot die tijd gewoon veel water verversen. Door veel vers water zullen je vissen zich weer veel beter gaan voelen. Water verversen doe je hopelijk niet met emmertjes?

Bij alles wat je ga doen/kopen informeer even op het forum waar je goed aan doe. Bijv. je bodem er even zo uit halen is niet handig. Vraag wat je het beste kunt doen? Domme vragen bestaan niet.

Ik wens je nog veel succes met je over gebleven vissen en over een tijdje zie ik een mooie foto met je mooie discussen van je (y)
 
dank! ik ga binnenkort verhuizen en ga dan een nieuw groter aquarium met een veeeeel betere filter kopen! dan ga ik heb ook opstarten met een zandbodem. ik heb hiervoor ook wel eens een zandboden gehad, maar dat ging helaas niet zo goed. (kreeg hem niet goed schoon en er kwamen bubbels uit enzo, ik denk zwafel opbouw) hierdoor ben ik overgestapt naar grint aangezien het makkelijk leek om schoon te maken. ik ga even goed kijken hoe ik zand schoonmaak en dan ga ik dat zeker proberen!
ik ga overstappen op ander diepvriesvoer van stendker, ik hoop dat ik dan niet meer het probleem krijg met temperatuur en runderhard.
ik ga zeker zo vaak mogelijk veel water verschonen omdat ik niet meteen aan zon filter kan komen.
Een vrouw naar mijn hart... niet zeuren en zeiken maar gewoon aanpakken daar hou ik wel van !
Wens je dan ook veel suscses toe en dat alle informatie van de forum leden met de beruchte gekleurde platvis dat discus heet je op weg heeft geholpen en de discussen dieje nu hebt te redden zijn en weer snel op knappen !
 
ja klopt, het is allemaal niet goedkoop. ik doe het ook als hobby...
ik hoop inderdaad dat ze snel weer beter worden.
ik heb een tuinslang die ik aansluit op de kraan, dus verschonen is geen grote klus.
 
dank! ik ga binnenkort verhuizen en ga dan een nieuw groter aquarium met een veeeeel betere filter kopen! dan ga ik heb ook opstarten met een zandbodem. ik heb hiervoor ook wel eens een zandboden gehad, maar dat ging helaas niet zo goed. (kreeg hem niet goed schoon en er kwamen bubbels uit enzo, ik denk zwafel opbouw) hierdoor ben ik overgestapt naar grint aangezien het makkelijk leek om schoon te maken. ik ga even goed kijken hoe ik zand schoonmaak en dan ga ik dat zeker proberen!
ik ga overstappen op ander diepvriesvoer van stendker, ik hoop dat ik dan niet meer het probleem krijg met temperatuur en runderhard.
ik ga zeker zo vaak mogelijk veel water verschonen omdat ik niet meteen aan zon filter kan komen.

Ik durf heel bout te zeggen, dat als jij genoeg waterververst, je probleemloos zonder fliter kan, maar lekker is het zeker niet. Dus met je huidige filter en voldoende wissels, nope nada problemo Dus til daar voor dit moment echt niet te zwaar aan. Baccies heb je nu toch niet meer, dus praktisch gezien draai je nu ook "zonder"
Wat ik vergeten was, ververs met water op dezelfde temperatuur.
Ik zou lekker de temp naar 32 brengen en je huidige voer opmaken, want het gaat zo hard, dat het zonde is om het weg te gooien
Filterzand slipt niet tot nauwelijks dicht, Wildkamp is hiervoor een goed adres

Vissen van 4 centimeter zou ik ongeacht het voer op 32 graden houden, met af en toe een warmtekuurtje (34+ graden omdat je hiermee de nodige ziekteproblemen voorkomt, even los van runderhart.
 
fijn, kan ik eerst even sparen!
 
fijn, kan ik eerst even sparen!

Speuren op marktplaats. Je kunt ook gaan voor 2 of 3 externe filters. 3 x 700 is ook 2100 liter en misschien ook wel fijner ivm onderhoud. De geopperde filters zijn duur maar de wat kleinere zijn goedkoper en elk filter erbij is al een verbetering. Als je wat goedkoops zie plaats je even een topic bij het filter gedeelte of in deze post en laat je even iemand mee kijken of het een goede optie is.

Voor de duidelijkheid. Een verversing van 80% in 1 keer doet meer dan om de 2 dagen 50%. Minder opbouw dus doe maar flink wat water eruit en erin.
 
is om de 2 dagen 80% waterverversen te veel of te weinig? ik heb er namelijk nog wel een paar andere vissen inzitten. Die kunnen allemaal wel tegen een stootje, maar ik wil niet dat ze te veel in de stress raken ervan enzo. maar als het kan doe ik natuurlijk zoveel moglelijk water verschoningen!!
 
ik vraag mij ook af of het verstandig is om een deel van mijn filter te verschonen in het geval dat door ook te veel nitraat in zit. Maar ik wil natuurlijk niet alle goede bacterieen wegspoelen!
 
is om de 2 dagen 80% waterverversen te veel of te weinig? ik heb er namelijk nog wel een paar andere vissen inzitten. Die kunnen allemaal wel tegen een stootje, maar ik wil niet dat ze te veel in de stress raken ervan enzo. maar als het kan doe ik natuurlijk zoveel moglelijk water verschoningen!!

Nee, ik deed tijdens de opgroei 2 x per dag 100%, te veel waterwisselen "bestaat" niet

Discussen gaan plat liggen, maar ik heb nooit gemerkt dat ze er stress van kregen
 
ik vraag mij ook af of het verstandig is om een deel van mijn filter te verschonen in het geval dat door ook te veel nitraat in zit. Maar ik wil natuurlijk niet alle goede bacterieen wegspoelen!

Aangezien al je baccies al dood zijn, maakt dat op dit moment niet uit.

Wat is je opbouw?

mechanisch grof naar fijn
biologisch
evt. nog chemisch, maar is niet nodig, zeker ook gelet op je verversingbeleid wat gestart is
 
is om de 2 dagen 80% waterverversen te veel of te weinig? ik heb er namelijk nog wel een paar andere vissen inzitten. Die kunnen allemaal wel tegen een stootje, maar ik wil niet dat ze te veel in de stress raken ervan enzo. maar als het kan doe ik natuurlijk zoveel moglelijk water verschoningen!!
Ik ben bang dat je nieuw huisje moet zoeken voor je andere vissen. Zoals ik het lees moet je je temperatuur omhoog gaan doen. Ik denk dat dit niet in 1 keer kan. Dit moet meestal stapsgewijs maar kan iemand je vast meer duidelijkheid in verschaffen.

De hoge temperatuur zal voor je algen eters en wat je nog meer erbij heb misschien te warm wezen. Even lijstje maken welke bij vis je nog heb en als je de naam niet weet even een foto plaatsen. Het zal helaas soms keuzes maken wezen.
 
De neons trekken geen 31/32 graden.
 
voor de neontetras heb ik gelukkig nog een andere bak klaarstaan, ik heb nog een paar lege aquariums die ik eventueel als tijdelijke huisjes kan gebruiken voor de vissen. kan na een tijdje de temperatuur weer omlaag? of moet het voor langer zo blijven?
 
Aangezien al je baccies al dood zijn, maakt dat op dit moment niet uit.

Wat is je opbouw?

mechanisch grof naar fijn
biologisch
evt. nog chemisch, maar is niet nodig, zeker ook gelet op je verversingbeleid wat gestart is
ik filter met actieve kool, fitler watten en filter spons. ik heb 2 van die bakken die in de fiter zitten. aan de onderkant zit actieve kool, dan filterspons en dan filterwatten
 

Terug
Bovenaan