Zieke discusvis


P

PatrickBont

Guest
Hey
Mijn discusvis is bleek qua kleur heeft witte ontlasting en eet bijna tot niets meer
Ze zit ondertussen apart in een bak in het aquarium
 

Bijlagen

  • 8E90640D-244E-4137-A954-6D98E7E6A89D.jpeg
    8E90640D-244E-4137-A954-6D98E7E6A89D.jpeg
    9 KB · Weergaven: 171
Water waarden
Temperatuur
Voer
Verversbeleid
Vis bestand
Totaaltje

Hoe veel vissen, welke maat, welke leeftijd?
 
Water word 2x per week ververst ongeveer 250lL per x
Voedingding granulaat en diepvries watervlo
4 discusvis en klein beetje bij vis terras ed
Alle waardes zijn in orde worden elke dag getest
Temp is 31 constant
 
Euhm. Los van ziek zijn is deze pas geboren?
Vorm is niet echt goed
 
Wij hebben ze ruim 9 weken in de bak het zijn vissen van stenker
 
250 liter van de?
Totaal 4 jonge discusvissen? (5 cm?)
Wat is in orde?
Heb je een microscoop?
 
Deze zijn van de zelfde lichting
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    119.9 KB · Weergaven: 141
als ik kijk naar het formaat oog en body dan geef ik je niet veel hoop dat dit ooit een echte fraaie discus gaat worden...als die het al gaat overleven
 
250 ongeveer hè van de 450 liter water waarden zijn allemaal goed een microscoop heb ik niet
 
Die zien er iets beter uit.
Maar dat oog van die eerste is veel te groot voor het lichaam.
Wat kan ik nog meer doen om de vis iig een kans te geven
 
Wat kan ik nog meer doen om de vis iig een kans te geven
Dat bakje geeft alleen maar stress.
Heb je geen grotere bak?
Iets van de Action een 50 liter of een speciekuip ?
Als je tot behandeling over gaat met dat bakje kan je hem beter los laten in het grote aquarium en dat hele aquarium behandelen.
 
Dat bakje geeft alleen maar stress.
Heb je geen grotere bak?
Iets van de Action een 50 liter of een speciekuip ?
Als je tot behandeling over gaat met dat bakje kan je hem beter los laten in het grote aquarium en dat hele aquarium behandelen.
Speciekuip hoe houd ik dat water warm
In het grote aquarium heb ik sh2000 gedaan een week of 4 geleden wat zou je adviseren
Ik ben echt een beginneling
 
Witte slijmerige ontlasting komt door darmproblemen.
Waarschijnlijk nematoden.
Levamicil zou daar tegen kunnen helpen.
 
Oké dan ga ik dat morgen kopen
 
Speciekuip hoe houd ik dat water warm
In het grote aquarium heb ik sh2000 gedaan een week of 4 geleden wat zou je adviseren
Ik ben echt een beginneling
Verwarmingselement misschien?
Waarom esha2000 erin kieperen als je niet weet wat er aan de hand is?
Je kan de vis ook gewoon euthanaseren. Misschien beter?
 
.
 
Verwarmingselement misschien?
Waarom esha2000 erin kieperen als je niet weet wat er aan de hand is?
Je kan de vis ook gewoon euthanaseren. Misschien beter?
Dat kreeg ik als advies
 
Oké dan ga ik dat morgen kopen
Lees eerst even in voordat je dat gaat kopen..

Beste is je waterwaardes doorgeven in cijfers.
Waardes zijn goed, zegt niks.

Edit: ik zie dat Raoul hetzelfde zei als mijn eerste zin :)
 
Heb je ze ook Stendkervoer gegeven? Dwz runderhart?
Zo ja lees ook eens over flagelaten.
 
Ja dat heb ik idd helaas gedaan
 
8x per dag voeren en dan maar 2x per week 50% verversen is echt niet genoeg.
Wat voor filter zit er op dat aquarium?
Waterwaarden is goed maar wat is goed?
Hoeveel is je nitraat en fosfaat?
 
Nitraat is geel dus tussen de 0 en 49 mg l
Fosfaat kan ik niet testen dit heb ik zaterdag laten doen door de winkel die was ook goed even voor de duidelijkheid deze vis is dus al zo zolang ik ze heb een week of 9 de andere waren net zo klein toen we ze kochten de anderen groeien wel mooi zitten in het zelfde water in de zelfde aquarium
 
Denk dat je het kan op geven met die zieke discus, oog is al veel te groot en ook zou je hem suscsesvol behandelen en hij gaat weer eten zal hij nooit gezond blijven en goed groeien en later als nog overlijden door de flinke groei achterstand (kan weken of maanden duren omdat zijn organen wel door groeien).

Zo is er bij mij dus ook vorig jaar met 1 discus op deze manier gegaan, en als nog 3 maanden later overleden.. nu zit er nog 1 Discus in een leopart die ook al vanaf het begin een groei achterstand heeft en een keer witte ontlasting had.. suscsesvol behandeld maar 8 maanden later zie je de symtonen van de groei achterstand met het grote oog en wil niet meer verder groeien..en sins 1 week niet meer wil eten dus ik vrees ook voor mijn leopart dat hij binnen kort overlijd.
hij was 12cm toen ik hem kocht en net zo groot als de rest, de andere zitten nu op ruim 16-18cm in 9 maanden tijd dat ik ze heb.

Het kan een slechte batch zijn geweest maar te kleine discussen kopen 5-7cm is ook vragen om problemen als je niet weet hoe je ze moet op kweken.. dit formaat 8x voeren + elke dag zeker 30% water verversen om groei remende stoffen + afval van het voer en vispoep kwijt te raken.
Jammer joh... had je even beter ingelezen op internet hoe Discussen te houden en er is zat informatie te vinden en nooit klakkeloos informatie van een aquariumwinkel aannemen doe zelf onderzoek !
Veel aquarium winkels willen omzet dus hun kan het niet schelen..jij koopt ze dan is het daarna jouw probleem..helaas maar waar.
 
Zal even laten zien wat het verschil is als je op jonge leeftijd van een discus groei acterstand op loopt.

Foto 1, is de Stendker leopart die ik 9 maanden geleden heb gekocht samen met de groep en al vanaf het begin problemen had met flagaten in de darmen en na behandelen niet groter is geworden dan 13cm en dus deze week ook gestopt is met eten zonder enige reden.
Foto 2 is een Stendker german wonder, was 12cm en na 9 maanden 18cm en kern gezond en vreet alles wat los en vast zit.
Foto 3 is een stendker Turquios rood of wit ? was ook 12cm en na 9 maanden ook 18cm.
Dan heb je een idee wat er van jouw visje terecht gaat komen als hij het overleefd na behandelen net als mijn Foto 1 de Leopart .
119675924_4341209795950374_966192080478052034_n.jpg
119739970_4341209925950361_2775356048250051921_n.jpg
119670818_4341210042617016_5772456425730045222_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze zieke en (te) kleine vis op de eerste foto,,beste en gewaardeerde discusliefhebbers,dit is toch niet meer goed te krijgen,ik ben soms wel een beetje hard in een oordeel,en geef hierbij de aanbeveling om deze vis uit zijn lijden te verlossen,lijkt mij de beste oplossing.

Daar komt bij dat de eigenaar het totaal aan vissen 9 weken geleden gekocht heeft,maar ik ga er vanuit,,niet in een winkel,typisch een geval van helaas zonder een beetje algemene kennis een groepje discusvissen overgenomen,van waarschijnlijk iemand die er ook helemaal niets van snapte,,sorry.
 
Ik had het hierboven ook al over euthanaseren.
Waarschijnlijk zijn de medicijnen ook nog duurder dan de aanschaf van die ene vis.
Daarnaast heb ik nog geen antwoord gezien op mijn vraag over gebruikte filter.
En sorry als je discus houdt zal je toch zelf je water moeten 'kunnen' meten.
Een nitraat waarde van 0-49 mg/l goed te noemen is een beetje kort door de bocht.
49 mg/l is nogal wat.
En het water verversbeleid moet flink omhoog.
 
Deze zijn van de zelfde lichting

als ik deze foto bekijkt schrik ik erg.... wat doet een Goerami ofwel een blauwe spat op 31graden en de Neon Tetra veel te warm voor deze vissen !
Dit is al helemaal geen goede vissen combinatie met Discussen al is het aquarium nog zo groot met voldoende ruimte Goerami komt uit azie en zijn ook teritoriaal met gedrag en bij jonge discussen levert dat stress op omdat er straks gejaagd wordt door de groter blauwe spat die teritorium opeist en zeker met een mannetje en vrouwtje als je die hebt.
Neon's kunnen bij discussen op 28graden als de discussen ze vrijwel volgroeid zijn maar dan nog niet echt ideaal omdat de Neon uit zwartwater type komt en liever op 25-26graden zit en weinig licht, Discus houd ook wel van donker water met weinig licht maar de temperatuur eisen zijn anders.

Als tip kan ik je dit mee geven... als je voor Discussen kiest niet gaan mengen met andere tropische vissen, al is het wel mogelijk bij een ruime bak ook maanvissen erbij te houden en corydoras en bij 28graden is het ook wel mogelijk om kardinaal tetra's of Neon tetra's of roodkop zalmen als bijvis te nemen..
Alleen ik raad groepje maanvissen wel af omdat ze een ander gedrag hebben en sneller eten zodat verlegen discussen in het gedrang komen met voedsel opname , nu heb ik 3 maanvissen er in zitten en dat gaat goed ondanks dat ze eigenlijk minimaal 5stuks moeten zijn maar daar is de groote van de bak niet naar en ik had ze al 4 jaar en moest ze gedwongen overzetten uit de andere bak die te klein voor ze werd. (dus ik heb mazzel dat het goed gaat met maanvissen en de discussen ze zijn wel allen ontwormd voor het overzetten)

Wil je discussen ga je dan eerst even goed inlezen op diverse sites over hoe te houden van Stendker discussen en welke eisen en waar je echt op moet letten bij aanschaf.
Dus meer kan ik je niet als advies geven mocht je voor Discussen kiezen, en heus het zijn geen echte super moeilijke vissen alleen koop ze nooit te klein en behandel ze al de 1e week tegen wormen en flagaten in het aquarium..scheeld je een hoop ellende en teleursteling voor de volgende keer.
 
We wachten nog steeds op de water waardes en nitraat gehalte + fosfaat ?
Of hij is zo geschrokken van onze reakties :rolleyes:
 

Terug
Bovenaan