Zieke gup


A

Amber83

Guest
Goedemorgen allemaal,
ik had een ziekte in mijn aquarium, waardoor veel guppen achter elkaar dood zijn gegaan.
Nu probeer ik 1 vrouwtje te redden en heb haar bij de garnalen in de bak gedaan. Ze is wel al aangetast door de ziekte. Het lijkt of er een soort schimmel laag over haar heen zit. Ze lag nu net op de bodem en toen begonnen er garnalen aan haar te eten. Kan het zijn dat ze de schimmel van haar af eten? En is dit ook schadelijk voor de garnalen? Wil niet dat zij ook ziek worden. Wat nu te doen? De vis leeft nog.
Groeten Amber
 
Vervelend. Een van de eerste dingen waar je dan aan denkt is columnaris. Maar om dat te kunnen vaststellen zijn scherpe foto's nodig. En als het kan wat meer informatie over hoe de ziekte is verlopen bij je vissen. Dan kun je denken aan: wanneer merkte je dat er iets "loos" was, wat waren de verschijnselen bij de vissen (uiterlijk, gedrag, aten ze nog), hoe lang duurde het vanaf de eerste verschijnselen tot ze dood gingen? En gebeurde het in een stabiele bak of waren er recent dingen gebeurd, zoals nieuwe vissen die erbij zijn gekomen? En als laatste: hoe vaak en hoeveel ververs je je water? Columnaris is een ziekte die, in tegenstelling tot veel andere ziektes, het juist goed doet in relatief schoon water... (Lang verhaal.)

Veel vragen, maar dat schept de meeste helderheid. :) Btw als je garnalen aan je vis zitten, doen ze dat waarschijnlijk niet met de bedoeling om haar te helpen...
 

Bedankt voor je reactie. Scherpe foto's gaat lastig worden. De vis eet niets meer en zwemt nauwelijks. Je ziet een witte waas ook troebele ogen. En vinnen zijn aangetast. Het is gekomen nadat ik een grote verversing van het aquarium heb gedaan. Veel planten enz eruitgehaald. (Ongeveer 1,5 maand geleden.) Was behoorlijk dichtbegroeid. Maar het zijn alleen de guppen die eraan doodgaan. Heb verder nog platy's, neon Tetra en Black molly die mankeren niets. En jonge guppen ook nog niet aangetast.
Hoop dat het nu stopt, geen volwassen gup meer over in aquarium.
Het had te mooi geweest als de vuurgarnaaltjes haar hadden kunnen helpen... maar wil niet dat ze levend opgegeten wordt.
Bedankt alvast
Gr Amber
 
Als ik op Columnaris Google lees ik nergens dat dat voor komt in schoon water.
Juist in water dat bacterieel vervuild is in combinatie met stress bij de vis.
(Bijvoorbeeld door grote veranderingen in de bak)

Maar ik denk dat het een beetje voorbarige conclusie is om te zeggen dat het Columnaris is op basis van wat hier verteld is.
De gedachte gaat wel die kant op, maar het is wellicht wat prematuur om die conclusie te trekken zonder foto's.
 
Eens, het is ook maar een eerste ingeving n.a.v. de verschijnselen. Geen enkele zekerheid. Tegelijk zijn er niet heel veel andere kandidaten die in aanmerking komen, en ik weet (of mijn ervaring is althans) dat guppen er bijzonder kwetsbaar voor zijn.

Het is zo dat de weerstand van vissen vaak niet best is in vervuilde omstandigheden. Dat maakt ze extra kwetsbaar, ook voor columnaris. Maar columnaris als gram-negatieve bacterie heeft juist baat bij een zuurstofrijke omgeving. Dus ongezonde vissen in "goed" water stoppen, zeker wat harder water met een hogere "redox", biedt dan kansen. Is een gecompliceerder verhaal dan de meeste Google-bronnen aangeven.

@Amber83 Moeilijk te zeggen nu wat het is. Kijk het even aan anders? Dat de jonge guppen en de andere vissen geen last ervan hebben, is in elk geval een goed teken. :)
 
Bedankt voor de antwoorden en het meedenken. De vrouwtjesgup is inmiddels ook dood gegaan.
Nu lijken er geen zieke vissen meer te zijn. Ga het inderdaad even aankijken en hopen dat het over is.
Gr Amber
 

Terug
Bovenaan