Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
sinds eergisteren heeft mijn kempvissen rare plekken op zijn hoofd. 2 paarse bulten en ��n wit gele bult in zijn bek.
Weten jullie wat het kan zijn?
afmeting aquarium: 60x30x30
waterwaardes: de precieze waardes weet ik niet want ik meet met zo'n strip maar daar staat dat alles goed is.
Ik zie eigenlijk vrij weinig alleen op de eerste foto zie ik een soort van bultje op de neus van de betta maar zou niet weten wat het zou kunnen zijn daar zijn de foto's te wazig voor.
Misschien proberen duidelijkere foto's te maken dan kunnen we misschien een betere indicatie geven en zien wat het is 🙂
Moeilijk te zeggen wat het is. ik kan het alsnog moeilijk zien.
Kun je iets meer vertellen over hoe het er uit ziet? Zit het onder de schubben of er bovenop. Zie je er iets vreemds aan zoals bijvoorbeeld pluisjes of dat het rood is. Vertel zo veel mogelijk. Heb je bijvoorbeeld kort geleden nog iets veranderd aan het aquarium? Heb je het filter pas schoongemaakt of aan het rommelen geweest in de bodem? Een teststrip is inderdaad niet ideaal maar als je wil geef dan toch maar de gemeten waardes op. Beer iets dan niets 🙂
Ik zit zelf te denken dat het misschien een soort van tumoren zijn of iets van die aard. Dit kan zowel goedaardig als kwaadaardig zijn hier durf ik natuurlijk niks over te zeggen. Maar zover ik nu een gok durf te doen aan de hand van de foto's denk ik dat het zoiets is. Al zijn de foto's nog niet helemaal top dus het blijft een gok.
Ik snap dat de foto niet heel duidelijk zijn. Ik ga het zo goed mogelijk proberen uitteleggen..
Hij heeft die 2 paarse bulten op zijn kop niet onder zijn schubben. er zit niks vreemds op zoals pluisjes maar zover ik kan zien is het wel een beetje rood.
Kun je zien of het bijvoorbeeld een wondje is of een wondje geweest is?
Mocht dit het geval zijn dan kan het een ontstoken wondje zijn of een bacteri�le infectie.
Anders zou ik toch bij de soort van tumoren of gezwelletjes blijven.
Heeft de vis er last van of is hij zich anders gaan gedragen of dat niet?
Eet hij nog net zoveel als van te voren en is hij niet hangerig en schuw?
Wanneer heb je voor het laatst water ververst?
Heb je toevallig catappa bladeren liggen?
Een raar plekje kan ook wel eens vanzelf genezen, ook vissen hebben een afweersysteem.
Een (extra) waterwisseltje en/of een catappablad extra wilt het visje daarbij wel eens helpen.
Hoe dan ook: goed in de gaten houden. Indien mogelijk een filmpje maken en ergens uploaden (bv. youtube) omdat uit gedrag misschien ook iets kan worden afgeleid.
1x in de week Ververs ik het en maak ik de ramen binnen schoon en maak ik een gedeelte van het grind schoon met ezo'n bodemhevelaar, niet al het grind aangezien daar ook goede bacteri�n inzitten.
Water is gewoon kraanwater waar ik aquasafe in doe.
opzich niet zo verkeerd hoe je het doet maar hoeveel ververs je? Kun je dit uitdrukken in %. Hoevaak maak je het filter schoon?
De bodem afhevelen is ook een normaal iets dus tot nu toe nog niks vreemds maar dan nu de aquasafe. Waarom gebruik je deze? Als je gewoon normaal nederlands leidingwater gebruikt is dit volgens mij helemaal nergens goed voor.
Denk zo'n 30 a 40 procent iedere week. Het filter maak is meestal njet helemaal schoon maar spoel ik ff uit in een emmer waar ik dan het aquarium water in heb gedaan.
Dat aquasafe was mij geadviseerd om mee te nemen en te gebruiken maar heb t al eerder gelezen dat het overbodig is dus daar komt ook geen nieuw flesje van.
ook zou ik het filter alleen schoonmaken als de doorstroom van het filter minder word of helemaal weg is. Ook al maak je hem schoon in een emmer met aquarium water dan nog zullen er veel goede bacterie�n verdwijnen.
Voor de rest inderdaad maar in de gaten houden en gelijk aan de bel trekken als het mis gaat 🙂