Zieke neon tetra's


lolafish

Member
Lid geworden
22 februari 2024
Berichten
7
Leeftijd
30
Hallo allemaal
Ik heb een vraag ? en al met al wat ik internet zoek kom ik uit op de tetra ziekte.

Ik heb 3 weken geleden een guppie wat het had begeven maar de guppie zelf was nergens meer te bekennen de guppie zag er heel grijs uit.
Nou ga ik er vanuit dat deze is opgegeten door de neon. Ik dacht eerst de pleco...

Nu heb ik dus eergisteren een neon uit het water gehaald ook dood maar erg schrikbarend hoe het visje er uit zag en ik dit niet eerder heb gezien bij de visjes in het aquarium toch bestudeer ik ze iedere dag! ook ondertussen zijn alle neon tetras uit mijn aquarium gehaald en appart gezet. 3 daar van zijn nog normaal of ik zie geen symptomen en de andere 3 hebben allemaal een symptoom van ziekte.
Ik heb een bak van 80cm juwel de waterwaardes zijn goed en de rest van de vissen zien er goed en gezond uit! ik heb 4 zalmkopjes 4 koperzalm en 10 zwarte neon tetra en 1 pleco goud met een borstelneus. Ik zal wat foto's toevoegen hopelijk kan iemand zijn kennis met mij delen en wat ik nu het beste kan doen of in ieder geval vertellen wat er aan de hand is met de neon tetras en ik had ook een vraag over de gup me enigste die over is die heeft echt een dikke buik is he gewoon dik of ook ziek eet en zwemt verder wel goed.
Heb de aquarium vandaag ook een waterwissel gegeven van 50%

Normaal is dit 10% en dan een keer in de 2 maand spoel ik de filters in het aquariumwater wat op dat moment is afgetapt zeg maar. En om de week doe ik no2 2.5ml toevoegen.
 

Bijlagen

  • 20240222_063731.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 24
  • 20240222_063717.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 14
  • 20240222_063728.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 13
  • 20240222_063726.jpg
    4 MB · Weergaven: 12
  • 20240222_063724.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 9
  • 20240222_063254.jpg
    20240222_063254.jpg
    508.3 KB · Weergaven: 26
  • 20240220_182250.jpg
    20240220_182250.jpg
    927.8 KB · Weergaven: 27
  • 20240220_174914.jpg
    20240220_174914.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 27
  • 17085999880578691016610763244070.jpg
    17085999880578691016610763244070.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 27
Onmiskenbaar neon tetra ziekte. Ik zou alle neons die ook maar iets van symptomen laten zien (staart iets naar beneden geknikt, bleke verkleuringen, misvormingen, bektumoren, vinrot etc) afmaken. Is einde verhaal in principe. :(

Komt helaas veel voor. Je kunt het voor zijn door goed te filteren voor het visbestand dat je hebt (d.w.z. voldoende filterspons te gebruiken zonder die steeds schoon te maken) en over het algemeen door een stabiele, gerijpte bak te hebben. Het kan zijn dat een groter filter of een filter erbij nemen je oplossing gaat zijn, als je deze soort wilt houden. Duurt wel even voor dat op vol vermogen draait. De bacteriën moeten zich opbouwen in de bruine smurrie zeg maar. :)
 
Dank voor je reactie! Ik heb alle neon tetras er uit gehaald. En zal die met symptomen zal ik elimineren. Die nog geen symptomen tonen zouden die in quarantaine bak kunnen lees dat het namelijk echt een drama is als dit eenmaal geconstateerd is en ook fataal kan zijn voor andere vissen...

Nou wel een mooi excus om dan naar een grotere bak te gaan dat wordt inderdaad een proces maar geen probleem ik wil een soort aqua escape gaan maken dus alle tips zijn welkom! dat is alleen maar leuk. hoor ook veel terug dat een groter aquarium makelijker gezond te houden is als een kleinere bak.
voor een paar maanden terug deed ik steeds eigenlijk grote waterwissel 80 % tot iemand me zij dat ik dat niet meer moest doen omdat ik dan zo alle bacteriën weg haal dus ben er mee gestopt en doe nu wekelijks ongeveer 20% water wissel. Misschien dat het daar bij de neon fout is gegaan?

Maar alsnog super dank voor het antwoord!
 
Ik lees dat de valse neonziekte dezelfde symptomen laat zien maar ja dat is te behandelen dus hoe weet je nu welke vorm het is?

En ook andere vissen kunnen het krijgen begrijp ik en niet alleen de tetra s?
Ja dat heb ik dus ook gelezen. Maar de verspreiding onder de neon is wel erg snel gegaan! en ik hoop eigenlijk dat me andere visjes het gewoon gaan redden. Als het echte de tetraziekte is dan vrees ik het ergste. Want lees zelfs dat je dan helemaal opnieuw moet beginnen en alles weg kan doen aan deco en planten :(
 
k steeds eigenlijk grote waterwissel 80 % tot iemand me zij dat ik dat niet meer moest doen omdat ik dan zo alle bacteriën weg haal
Dat is niet juist want de meeste bacterien zitten in je filter en bodem en maar heel weinig in het water. Leden die de EI volgen verversen ook wekelijks de helft.
 
Gelukkig phoe was al bang.
Maar als ik de visjes wil behandelen moet ik dan de hele aquarium behandelen of alleen de neon tetra?
En is bodem helemaal verwijderen en nieuwe filter er in noodzakelijk?
 
Dank voor je reactie! Ik heb alle neon tetras er uit gehaald. En zal die met symptomen zal ik elimineren. Die nog geen symptomen tonen zouden die in quarantaine bak kunnen lees dat het namelijk echt een drama is als dit eenmaal geconstateerd is en ook fataal kan zijn voor andere vissen...

Nou wel een mooi excus om dan naar een grotere bak te gaan dat wordt inderdaad een proces maar geen probleem ik wil een soort aqua escape gaan maken dus alle tips zijn welkom! dat is alleen maar leuk. hoor ook veel terug dat een groter aquarium makelijker gezond te houden is als een kleinere bak.
voor een paar maanden terug deed ik steeds eigenlijk grote waterwissel 80 % tot iemand me zij dat ik dat niet meer moest doen omdat ik dan zo alle bacteriën weg haal dus ben er mee gestopt en doe nu wekelijks ongeveer 20% water wissel. Misschien dat het daar bij de neon fout is gegaan?

Maar alsnog super dank voor het antwoord!

Dat is niet juist want de meeste bacterien zitten in je filter en bodem en maar heel weinig in het water. Leden die de EI volgen verversen ook wekelijks de helft.
En wat is EI?
 
@jessicapilon Het artikel noemt (onder "valse neonziekte") columnaris, en dat is inderdaad beter te behandelen dan neonziekte. Alleen zijn zelfs daarvoor in NL de behandelmogelijkheden beperkt. En vaak komt behandeling te laat... Je enige optie is zo'n beetje het medicijnvoer Sera Bakto Tabs, wat de meeste winkels niet hebben liggen.

Qua symptomen zijn er wel echt verschillen met neonziekte, al zijn er ook overeenkomsten en kan ik me daardoor wel voorstellen dat men dingen door elkaar gaat halen. Wat het ook ingewikkeld maakt soms is dat er meerdere infecties tegelijk aanwezig kunnen zijn.

Hoe dan ook @lolafish don't worry too much. Je hoeft de inrichting of het filter niet schoon te maken of te vervangen. Sterker nog: zéker het filter niet verstoren, want dat is je steunpilaar om ziektes tegen te gaan. De bacteriën en andere micro-organismen in je filter concurreren/eten de ziekteverwekkers in het water voor je weg. Heb je voldoende filtering draaien, dan worden ziektes in je bak veel zeldzamer. Zal dan voornamelijk nog voor kunnen komen bij (of door) nieuw toegevoegde vissen.

Wat meer water verversen komende tijd kan je neons een steuntje in de rug geven. :) Verder is de neonziekte maar voor weinig vissen een gevaar. Sommige andere tetrasoorten en zalmpjes kan het ook treffen, maar neons zijn verreweg het vatbaarst. Probeer als het lukt naar je filtering te kijken en je zal zien dat de boel weer tot rust komt na verloop van tijd.
 
@jessicapilon Het artikel noemt (onder "valse neonziekte") columnaris, en dat is inderdaad beter te behandelen dan neonziekte. Alleen zijn zelfs daarvoor in NL de behandelmogelijkheden beperkt. En vaak komt behandeling te laat... Je enige optie is zo'n beetje het medicijnvoer Sera Bakto Tabs, wat de meeste winkels niet hebben liggen.

Qua symptomen zijn er wel echt verschillen met neonziekte, al zijn er ook overeenkomsten en kan ik me daardoor wel voorstellen dat men dingen door elkaar gaat halen. Wat het ook ingewikkeld maakt soms is dat er meerdere infecties tegelijk aanwezig kunnen zijn.

Hoe dan ook @lolafish don't worry too much. Je hoeft de inrichting of het filter niet schoon te maken of te vervangen. Sterker nog: zéker het filter niet verstoren, want dat is je steunpilaar om ziektes tegen te gaan. De bacteriën en andere micro-organismen in je filter concurreren/eten de ziekteverwekkers in het water voor je weg. Heb je voldoende filtering draaien, dan worden ziektes in je bak veel zeldzamer. Zal dan voornamelijk nog voor kunnen komen bij (of door) nieuw toegevoegde vissen.

Wat meer water verversen komende tijd kan je neons een steuntje in de rug geven. :) Verder is de neonziekte maar voor weinig vissen een gevaar. Sommige andere tetrasoorten en zalmpjes kan het ook treffen, maar neons zijn verreweg het vatbaarst. Probeer als het lukt naar je filtering te kijken en je zal zien dat de boel weer tot rust komt na verloop van tijd.
Oke dat ga ik doen mijn filter bestaat nu uit een fijne iets grover en een zwarte en dan de witte filter die ik wel vaker verwissel omdat die vol met voer zit. Kan ik hierin misschien iets veranderen de filter zit in de aquarium. En de neon die nog niets vertonen die heb ik nu appart staan ik heb nog een bak staan met geen bewoners zou ik die daar in kunnen doen ?
 
Euhwww... dat er veel voer in het filter komt is ook een mooie bonus voor de bacteriën. Is er een mogelijkheid voor jou om dat tegen te gaan? Ik weet niet wat voor voer je geeft, maar het is vaak wel beter zinkend te krijgen zodat het minder ronddwarrelt. Of even je filter uit tijdens de voederbeurt. Is maar een suggestie hoor! Ik ben daar bij mijn eigen bakken streng religieus in. :DD

Qua filtermateriaal zijn de meeste sponzen wel prima. Wat voor filter zit er nu precies in je bak, weet je dat? Als in: merk en model.

En de neon die nog niets vertonen die heb ik nu appart staan ik heb nog een bak staan met geen bewoners zou ik die daar in kunnen doen ?
Ik zou aanraden om in dit geval je vissen altijd in een bak te houden met een "rijp" filter erin. Als dat betekent dat ze terug moeten naar je hoofdbak, dan is dat denk ik het beste. Zonder (goed) filter wordt het steeds maar water verversen om de boel fris te houden.
 
Oke dat ga ik doen mijn filter bestaat nu uit een fijne iets grover en een zwarte en dan de witte filter die ik wel vaker verwissel omdat die vol met voer zit. Kan ik hierin misschien iets veranderen de filter zit in de aquarium. En de neon die nog niets vertonen die heb ik nu appart staan ik heb nog een bak staan met geen bewoners zou ik die daar in kunnen doen ?
Het geeft
Euhwww... dat er veel voer in het filter komt is ook een mooie bonus voor de bacteriën. Is er een mogelijkheid voor jou om dat tegen te gaan? Ik weet niet wat voor voer je geeft, maar het is vaak wel beter zinkend te krijgen zodat het minder ronddwarrelt. Of even je filter uit tijdens de voederbeurt. Is maar een suggestie hoor! Ik ben daar bij mijn eigen bakken streng religieus in. :DD

Qua filtermateriaal zijn de meeste sponzen wel prima. Wat voor filter zit er nu precies in je bak, weet je dat? Als in: merk en model.


Ik zou aanraden om in dit geval je vissen altijd in een bak te houden met een "rijp" filter erin. Als dat betekent dat ze terug moeten naar je hoofdbak, dan is dat denk ik het beste. Zonder (goed) filter wordt het steeds maar water verversen om de boel fris te houden.
Ik heb een bak van juwel 80 cm met daar een ingebouwde filter in ik durf zo ook niet te zeggen of deze er uit kan ziet er naar uit dat die vast zit met kit.

Oke dan ga ik de gezonde neons zo terug doen in de bak doen vind dat wel eng hoor! Maar goed kan ze ook niet te lang laten zitten hoe ze nu zitten.
 

Terug
Bovenaan