Wat is er nieuw

zieke neonterta of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter nick witteman
  • Startdatum Startdatum
N

nick witteman

Guest
ik heb laast een paar neonterta in mijn bak 250 liter gezet. bij het groepje dat ik al had zitten. nu zag ik dat een er van er een beetje vreemd uit ziet. misschien weet iemand wat hij heeft.

mvg nick

20170928_112035.jpg
20170928_111948.jpg
20170928_111952.jpg

het ziet er een beetje uit als de ziekte die mijn zalmpjes ook hebben gehad. het lijkt eerst niks maar uiteindelijk...
dat was dus een soort combinatie van vin en bekrot. 14/15 zijn eraan gestorven. dus ik zou hem er snel uithalen en hopen dat de rest gezond blijft

p.s. ik ben geen expert ofzo 😀 dat is gewoon wat ik denk

bedankt voor je reactie zou ik de vis gewoon treug brengen naar de dierenzaak waar ik hem nog geen week geleden heb gekocht?

Lijkt op wat ik heb gehad... (maar dan in een ver stadium) De vinnen rotte weg, rare plekjes op de huid. En ook hun bek begon te rotten. Ik heb 4 soorten medicijnen geprobeerd, maar niks hielp. Bij de laatste medicijn gingen ze allemaal binnen 2 dagen de pijp uit...

Overigens hadden alleen de Neon Tetra's er last van, de overige vissen kregen het niet. Heb ze uiteindelijk wel apart gezet.

Het zag er zo uit:

voor de prijs van een neon is het een beetje overdreven. maar je kunt altijd advies aan ze vragen. en verder is het precies wat kw_nl zegt. dus snel handelen is een must

Ja, dat is vinrot, apart zetten als dat kan, en dan behandelen. Of de hele bak behandelen als meerde vissen het hebben.
Geen esha gebruiken, sera baktopur bijv.😉

hoe herken je dit in beginnend stadion. want ik vind de ene er gezonder uitzien als de ander. ik heb de slechte neon er nu uit gehaald. hoe nu veder naar de dierenarts met me neon? ik wil wel graag het beste voor de vis/vissen. vind het eigenlijk zielig om hem alleen te zetten. andere vissen die het krijgen kan toch wel erger

als ik de video zie van kw dan zie je het niet echt duidelijk ik ben bang dat daarom al mijn neons het hebben. het zijn er 16 en 8 er van komen van de Intratuin inc de zieke. ik dacht eerst dat hij gevochten had. ook omdat dezen neon wel het brutaalste is van alle. hij is de enige die wel is aan me garnalen durft te knabbelen.

hoe herken je dit in beginnend stadion. want ik vind de ene er gezonder uitzien als de ander. ik heb de slechte neon er nu uit gehaald. hoe nu veder naar de dierenarts met me neon? ik wil wel graag het beste voor de vis/vissen. vind het eigenlijk zielig om hem alleen te zetten. andere vissen die het krijgen kan toch wel erger
Ze krijgen een wit randje langs de vinnen of bek, hoeveel zijn het er?

Naar de dierenarts kan niet, doen ze niks met vissen...
Als het er 1 of 2 zijn kun je ze apart zetten en behandelen met bijv. sera baktopur. Als je geen aparte bak hebt, of er zijn er veel die dit hebben kun je de hele bak beter behandelen met bijv. sera baktopur.😉

hier een foto van de geen wie ik denk welke goed zijn. toch zie ik sommige met hele kleinen hapjes uit de vinnen en het lijkt wel donkerdoorzichtig te worden onderaan de vin

15066032193941461413187.jpg

En niet vergeten de intratuin links te laten liggen de volgende keer... Heb er ook één keer vissen gehaald... meer dan de helft was 2 weken later dood... Bij de LFS heb ik dat nooit.

hier een foto van de geen wie ik denk welke goed zijn. toch zie ik sommige met hele kleinen hapjes uit de vinnen en het lijkt wel donkerdoorzichtig te worden onderaan de vin

Bekijk bijlage 82490
Ik kan het niet goed zien, maar als ik zo kijk zoen ze er wel gezond uit.😉

Hoi Nick,
De zieke vis apart zetten en behandelen. Misschien is hij wel een beetje zielig zo alleen maar veel zieliger is als ze straks allemaal ziek zijn.
Kleine hapjes uit de vinnetjes zou ik me niet teveel zorgen om maken, zolang je water schoon is en er geen infectie in de wondjes zitten heelt het snel.
Neons worden snel ziek dus even goed in de gaten houden wat er gaat gebeuren en nieuwe ziektegevallen ook apart zetten.
Ik ga mee met het advies van de rest dat je geen vissen en planten bij tuincentra moet halen, maar als deze het niet overleeft zou je wel geld terug kunnen vragen of een nieuwe visje.

ik heb er net nog 4 uitgehaald waarvan een indd een dikke lip heeft en de andere 2 wat witte/aangevreten vinnen. als een maar 1 % aan de vis ziet dat hij ziek is moet hij er dan uit of kan het overgaan als het maar een heel klein beetje is. heb er nu vier ga straks veder zoeken en het medicijn halen. sera baktopur

bedankt voor de nutige informatie. helemaal top
mvg nick

vissen doen het ook niet goed als ze veel stress hebben. dus probeer de onnodige stress te vermijden.

ik ben zelf ook geen fan van vissen kopen in een tuincentrum. maar dat wil niet zeggen dat alle tuincentra meteen slechten vissen verkopen hoor 😉 gewoon goed opletten hoe de vissen daar in het algemeen eruit zien.

nou ja tot de dag van vandaag hadden ze geen stres. nu zijn ze wel bang. omdat ze super snel zijn en het niet mee viel om ze te vangen. toch heb ik de 4 ergste gevangen tot mij schik zag ik er een met een vreemde mond. wat iemand hier boven al zei. is het nu het best om alle neons te vangen in me 60 liter bak doen. en ze allemaal behandelen. of enkel de vissen die er heel slecht uit zien. sommige zien er wel gewoon fris uit.

20170928_155457.jpg
20170928_155459.jpg
20170928_155500.jpg

mocht de bek zo erg verpest zijn dat het echt zichtbaar is, kan je ze beter uit hun lijden verlosse want ze zullen uit eindelijk verhongeren door de vergroeide mond.

Ik zou alle zieke vissen apart zetten, als het er meer zijn is de kans toch groot dat het besmettelijk is. Als je een beetje rondkijkt op het forum zie je dat dit (naar mijn mening) toch redelijk vaak voorkomt bij neons. Heb het zelf ook in mijn aquarium gehad met neon tetra's. Opzich deden ze het bij mij nog een hele tijd goed met hun kapotte bekje maar ik kreeg allerlei rare ziektes in mjin bak incl. TBC en het hield direct op toen ik helemaal met de neons gestopt was. Mijn advies is om alle vissen met symptomen apart te zetten en te behandelen. Lost dit niets op en worden er meer ziek, dan de zieke niet gaan bijvullen met nieuwe neons maar dit groepje laten "uitsterven" en een wat sterkere vissoort in de plaats nemen.

ben het met merethe eens. een miskoop moet je niet gaan aanvullen met nog meer miskopen.

p.s. houdt de andere vissen in de bak ook goed in de gaten. niet alleen de neon's

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan