Wat is er nieuw

zieke synodontis, welke ziekte?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rooshomburg
  • Startdatum Startdatum
R

rooshomburg

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een zieke synodontis hybrid van 6cm en ik kan niet achterhalen welke ziekte het is. Kunnen jullie mij helpen?
Hij zwemt het liefst bij het wateroppervlak, zijn huid is veel donkerder dan normaal, zijn vinnen zijn wat gerafeld en hij schuurt heel af en toe zijn huid langs een plant. ook is hij iets minder schuw. Ik heb de waterwaardes gecontroleerd en die zijn goed. Ik heb hem voor de zekerheid op esha 2000 gezet en het water van extra zuurstof voorzien. Hij is nu weer iets schuwer en de vinnen lijken iets beter te zijn geworden, maar ik zit nu op 5 dagen esha en de verbetering zijn maar gering.

mijn tank is 110x30x50, ik heb een amerikaanse rivierkreeft, een plecostomus en een aantal corydorassen.
help mij alsjeblieft ik wil niet dat mijn andere synodontis alleen komt te zitten.

Foto?

ZmF4ETF

e7SLOx8
loPXv3i

scherper krijg ik niet omdat ze schuw zijn, de onderste is de gezonde synodontis als vergelijking

Welkom ,Roos.

Wat doet die kreeft erbij?

Die vis is niet ziek,WEL toetakeld door die kreeft, als hij slaapt.

Heb je een totaal beeld van de bak.

En wat zijn de waterwaarden?

Dat zou maar zo eens kunnen wat Bertus zegt

Als hij niet ziek is waarom hangt hij dan bovenin de bak, en is zijn huid van kleur verandert? Hij heeft geen wonden alleen schuurplekjes van het schuren langs de planten en stenen. De kreeft leeft al jaren met de synontissen en ze eten ook altijd vredig samen rond voedertijd, ook zie ik niet hoe het kreeftje ooit snel genoeg kan zijn voor de synodontissen.

waterwaardes: ph 7, gh 7, kh 4, no2 0, no3 0, temp 25 graden

Snacht,s als ze slapen, worden ze gepakt. Hoeft hij niet snel voor te zijn, als hij ze pakt,schieten ze weg.

Heb er zelf ook 4 van 15 cm.

Is toch bekent van kreeften.

110x30x50? Is qua oppervlakte ook niet groot,he.
Voor synodontissen, en een pleco.(welke) hoe groot is die, er zijner die gauw 45 -50 cm worden.

Misschien overbodige vraag, maar ,ververs u regelmatig het water?

bedankt voor het meedenken btw, over een maand ga ik verhuizen en krijg ik een groter aquarium en ja ik vers wekelijks 15% en vanwege de zieke vis heb ik een grote verversing gedaan. mijn kreeft is 5cm groot en mijn pleco is nu 20cm

Mooi, dan krijgen ze de ruimte,zeg.

Syno,s en plecto,s zijn vervuilers,he.

Doe ik , wij, 1/3 van de bak.

Maar goed,is geheel aan u.
Hoop dat alles goed gaat ,met de verhuizing.

correctie de pleco is 30cm, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een goed huis voor mijn pleco want ik zou graag een groter aquarium voor hem willen, als iemand dus nog een huisje heeft voor hem zou geweldig zijn. zou ik meer schuilplekken maken voor de vissen, zal dat helpen?

Oei, dat is al groot.

Zal niet meevallen,om hem kwijt te spelen.

En schuilplaatsen, kan altijd,he.

Het schuren kan te maken hebben met een bacteri�le infectie echter is het moeilijk te zeggen. Ik lees wel eens dat Esha niet zoveel meer uithaalt omdat ziektes er immuun voor zijn geworden, ik weet niet of dit in alle gevallen zo is.

Roos,

Ichthyobodo necator kan het ook zijn. Maar er zijn nog tig aandoeningen die er op lijken.

Altijd zo gevaarlijk om op basis van een foto iets te zeggen eh.

Als het Ichthyobodo necator is, dan wil Sera Omnipur wel eens werken.

Ik ben naar een aquariumwinkel gegaan, en daar dachten ze ook aan een parasitaire ziekte. Ze adviseerde om hem nu apart te zetten en behandelen met ectopur in combi met omnipur, dus je hebt gelijk. Bedankt voor de tip.

JIj zou er nu een UV filter in kunnen hangen, die parasieten dood.

Hmm goed idee, had ik nog niet aan gedacht

rooshomburg zei:
Ik ben naar een aquariumwinkel gegaan, en daar dachten ze ook aan een parasitaire ziekte. Ze adviseerde om hem nu apart te zetten en behandelen met ectopur in combi met omnipur, dus je hebt gelijk. Bedankt voor de tip.

En nu hopen dat het 'pakt' eh. Ik wens je vis veel beterschap toe.

update van de toestand: omnipur werkt! Ze is al haar symptomen kwijt alleen haar huid is nog ietsje te donker. Mijn kreeftjes naam is gelukkig weer gezuiverd 😉 bedankt voor de hulp allemaal, jullie hebben mijn visje gered 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan