Wat is er nieuw

Zieke trigonostigma espei

kellemes

Well-known member
Lid geworden
8 december 2012
Ik heb een 60 cm bak met 12 stuks trigonostigma espei en 6 Japonica Garnalen..
1 van de Espei's is vaal van kleur, een soort wittige waas over zijn lichaam en ik zie dat 1 oog verdikt is..
Verder zie ik (nog) geen afwijkend gedrag..
Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan behandelen, veelal lees ik dat er wordt geadviseerd te behandelen met Baktopur (wat ik in huis heb) alleen kan dat niet met de garnalen erbij.

Nu zou ik dus dit visje apart moeten zetten alleen heb ik niet een extra aquarium draaien.. hoe kan ik zo'n visje apart behandelen?
Ik heb wel een plastic bak, ook een luchtpomp..

Dank.

Tja, dan zou ik hem toch apart behandelen, want garnalen zijn idd gevoelig voor medicijnen.
Je kan er beter 1 opofferen dan een hele bak, hou de rest wel goed in de gaten.
Succes!

Ik zou eerst eens vast proberen te stellen wat er nu aan de hand is. Ben je in staat om foto's te maken (of een video'tje als het beestje te snel is voor de foto) en die te plaatsen?

E�n visje apart zetten terwijl het iets is waar je andere vissen (zeker/waarschijnlijk) ook mee rondzwemmen (maar waar de ziekte zich nog niet openbaart) zet weinig zoden aan de dijk.

~ Ivo

Krijg geen betere foto's dan dit..
Ik krijg het op de foto's niet goed zichtbaar.
Wat ik zie is dit..
- Ten opzichte van de andere Espei's een hele vale kleur, kleur lijkt een beetje weggetrokken.
- Iets dikker lichaam dan normaal..
- Iets dikker (rechter) oog, op de foto's zie ik het niet terug maar in levende lijve toch wel te zien, tis niet extreem maar wel duidelijk zichtbaar. Het andere oog lijkt normaal.

Verder geen problemen zichtbaar..

http://picpaste.com/P1010942-R3Yyn2pE.JPG
http://picpaste.com/P1010943-nearsjeY.JPG
http://picpaste.com/P1010944-k6Mj2ZZR.JPG
http://picpaste.com/P1010945-mj10yCE7.JPG
http://picpaste.com/P1010946-gPNRZ5qh.JPG
http://picpaste.com/P1010947-yBlcDgKj.JPG
http://picpaste.com/P1010948-7UENEuoL.JPG
http://picpaste.com/P1010949-tUbEjKnG.JPG
http://picpaste.com/P1010950-Gjob8ZqX.JPG

Ik kan het idd niet goed zien, maar als het bij die ene vis blijft zou ik die alleen behandelen, nogmaals, de rest goed in de gaten houden, zie je dit verschijnsel bij meerdere vissen, zou ik de garnalen uitvangen en de hele bak behandelen.
Ik denk dat je wel goed zit met bactopur, ook vanwege dat dikke oog, het zou ook nog een schimmelinfectie kunnen zijn, maar dan zie je echt dat wollige op zijn lijf.
De vis kan ook pech hebben en gewoon alleen ziek zijn.
Ook niet verbaasd kijken als die het niet haalt 🙄

Aangezien ik geen expert ben en niet helemaal zeker wist wat er precies aan de hand was heb ik behandeld met Omnipur, omdat ik begreep dat dit een meer breedbandmiddel betreft.. dit in plaats van Baktopur.
De verdikking van het oog zag ik eigenlijk al snel niet meer.. de lichte waas wel maar mijn inschatting is dat het ook enige stress kan zijn.. ik heb 'm gisteren weer terug bij de anderen gedaan en zie vooralsnog geen gekke dingen, behalve dan enige onrust.
De wat lichtere kleur is nu het enige wat ik nog zie (al lijkt het wel wat minder).. het viel me al een tijdje op dat dit exemplaartje soms wat buiten de groep 'stond', misschien heeft dat tot enige stress geleid.. met een wazige kleur tot gevolg? Het is maar een theorie..
Logischerwijs hou ik het in de gaten, maar vooralsnog lijkt het met een sisser te zijn afgelopen.

Dank voor de reacties..

Nou, gelukkig maar, hopelijk wordt hij geaccepteerd!

Tjonge.. een jaar verder..
Eigenlijk zijn de problemen nog niet opgelost.
Het afgelopen jaar gemiddeld om de 2/3 maanden 1 dood Espei'tje.

Verloop der dingen..
- Vaak verdikking bij de staartaanzet, alleen daar dus en dus niet altijd. Het is wittig.. krijg er niet voldoende zicht op om er meer over te kunnen zeggen.
- Vaak wittige waas over het lichaam, bleek, ook niet altijd dus.
- Soms 'wiebelig' zwemmen.
- Uiteindelijk vermagering ondanks een niet ontbrekende 'eet-prikkel'
- De dood.

Heb ongeveer een half jaar terug de hele bak behandeld met Omnipur.. haalde niets uit.. behalve dan dat de balans in de hele bak natuurlijk verstoord werd, planten gaan naar de klote etc..

Zie momenteel 1 Espei met een duidelijke 'verdikking' bij de staartaanzet, en 1 Espei die sterk vermagerd is, en bleek.
Verder zijn er meer die wat bleek zijn..
Ook zie ik bij 1 of 2 exemplaren dat ze wat meer 'wiebelig' zwemmen, weet niet hoe ik het anders moet noemen 😉

Ben de hele bak (met nog 6 C.Panda's, geen garnalen meer) momenteel aan het behandelen (4'de dag) met JBL Punktol en JBL Ektol cristal.. dit vanuit de gedachte dat de problemen misschien worden veroorzaakt door parasieten.
Het vermagerde visje was gisteren slechter, hing vaak vlak onder het wateroppervlak (ik stond op het punt van euthanasie) , vandaag zwemt ie weer wat vaker met de groep mee.
Verdikking staartaanzet bij andere exemplaar is niets veranderd.
Tijdens de Punktol/Ektol-kuur heb ik een luchtpomp draaien en sterkere oppervlakte stroming, met het oog op extra zuurstof.

Mocht dit niet baten.. wat dan?
Ik heb een hele medicijnenkast met medicijnen maar durf die niet te gebruiken, maakt het aquarium er niet gezonder op en weet nog steeds niet wat het onderliggende probleem is.
Heb aan medicijnen in ieder geval nog Omnipur/Baktopur en Colombo Bactyfec.. oa om eventuele bacteri�le problemen aan te pakken.
Is dit de volgende stap?

Foto's zijn niet zo best en geven geen goed beeld van de subtiele 'verbleking' zoals ik die zie, waarschijnlijk vanwege de flits.
Video laat bij een enkeling het 'wiebelige zwemmen' zien.. al heb ik het wel eens erger gezien.

Klik op de thumbnails voor de grotere foto's..

DSC_0015_edit.jpg

QEVGOwIcLuMCciis8kBOFFB5tjemZcuY.jpeg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3lq3oHJr9xA[/video]

Dank voor het meedenken.

Dit is heel raar Mark. Ik heb er ook een 20 zitten maar herken het niet.
Het moet toch iets zijn, maar ja waarom hebben ze het niet allemaal tegelijk zou je je dan afvragen.
Ik hoop dat het nu eens ophoudt voor je en dat iemand een gericht antwoord kan geven wat dit is.

Ik vermoed ook iets van bacteri�ls, bijv Baktopur werkt meestal wel.
En zou de zieke vis apart zetten en behandelen.
Zeker met bact. ziekten probeer ik er vroeg bij te zijn en ook zo min mogelijk heel de bak te behandelen, en eventueel nog een extra waterwissel.

doet me direct hieraan denken. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post123633

Telkens als ik dacht dat ik er vanaf was stak het terug de kop op. Heeft me mijn school robertsi gekost, een school van 20 kardinalen en nu ook mijn espei zijn aangetast en zien er net het zelfde uit als op jouw foto's. Mijn laatste alti is ook aangetast. De meervallen schijnen geen last te hebben. Ik heb zowat alles geprobeerd, niks helpt. Nooit een verklaarbare uitleg gekregen, zelfs niet na microscopisch onderzoek. Ik heb de moet opgegeven en ben mijn bestand in de 1m60 gewoon aan het uit laten sterven

Tjonge, dat is opvallend overeenkomstig :O
Weet even niet wat ik zeggen moet..

De vraag die het dan bij mij oproept, waar je misschien geen antwoord op hebt..
Stel dat het niet met succes te behandelen is en de groep Espei's zal uitsterven.. moet ik er dan vanuit gaan dat de Cory's ook 'besmet' zijn (ook al hebben ze er ogenschijnlijk geen last van) en het beter is hier verder geen andere vissen meer bij te doen?

Sorry dat mijn post geen positievere insteek kan hebben.
Ik ben er niet zeker van maar ik ga uit van wel. Momenteel durf ik zelfs geen planten uit de bak in andere aquaria te gebruiken. Ik ben net een nieuwe bak aan het opstarten en heb er zelfs nieuwe netjes voor gekocht, alles om kruisbesmetting te voorkomen. Probleem is deels dat de panda's nog kweken ook, heb pas twee jongen ontdekt, dus hoe het verder gaat aflopen weet ik niet. Waarschijnlijk komen ze met de tijd in de kelder in mijn meterbak terecht, die staat daar toch maar te draaien voor enkele garnalen.

Zo'n jaar geleden was ik op een voordracht van ene Peter Oranje over visziektes. uit zijn uitleg kon ik opmaken dat ik met een virus te doen heb, en daartegen is niks te beginnen. Deze persoon heeft mijn vissen niet gezien toen en we zijn enkel op een beschrijving van de symptomen verder gegaan.

Opvallend is dat de ziekte enkel de zwakkere treft, en dan meestal als ik de meest besmette exemplaren heb uitgevangen, of als ze gestorven zijn, dan pas komen er nieuwe gevallen bij.
Van de robertsi heb ik nog 4 vissen, deze zitten al meer als 5jaar in ht aquarium en zijn stokoud. Van de kardinalen heb ik er nog 3, hoewel de rest van de school in dik een half jaar uitgestorven zijn. De espei zijn in 2jaar gereduceerd van 40 naar 14, en er zijn nog enkele zieken in de bak.

Ik krijg overigens wel eens het advies om het hele bestand te doden, maar dat kan ik momenteel niet over mijn hart krijgen, in mijn geval gaat het dan ook over een 40tal vissen.

Je hebt/had in deze bak dacht ik ook garnalen?
Heb je bij hen ook problemen geconstateerd die hiermee te maken kunnen hebben?

Vraag dat omdat naast dit aquarium sinds kort een cr-bak staat.

babysnake zei:
Opvallend is dat de ziekte enkel de zwakkere treft, en dan meestal als ik de meest besmette exemplaren heb uitgevangen, of als ze gestorven zijn, dan pas komen er nieuwe gevallen bij.

Dit is inderdaad het geval..
Zag nooit meer dan 1 exemplaar ziek.. hooguit met nog een ander exemplaar die een verdikking bij de staartaanzet heeft, maar verder wel gezond overkomt.
Is het zieke exemplaar dood dan is de ander aan de beurt..

Ik wil je bedanken voor deze informatie, moet me even beraden over wat te doen.

sorry, had je vraag even gemist.
Nee aan de garnalen heb ik nog niks bijzonders gemerkt, sinds er maar 1 alti meer inzit kweken die zich prima verder.

Dank je wel..

Nou goed, even een update.. heb de Punktol/Ektol behandeling afgesloten, heb net ruim een dag gefilterd over kool..
Heb geen veranderingen geconstateerd.. 'uitstulping' bij staart is niets veranderd.. magere visje leeft nog (tot mijn verbazing) maar is nog steeds mager.
Tijdens de behandeling moest ik een aantal keer stevig verversen.. heb het 'gevoel' dat dat wel goed is geweest.. de C.Panda's heb ik in ieder geval nog nooit zo vrolijk gezien 😉
En eigenlijk vind ik afgaande op gedrag de Espei's er eigenlijk best ontspannen uitzien.. ze eten goed, geen afwijkende dingen verder. Behalve wat ik al noemde natuurlijk..

Laat de bak nu even met rust (voeg alleen wat bacteriestarter toe) en in de tussentijd ga ik bedenken of ik nog wil behandelen met een anti-bacterieel middel, waarvan ik me realiseer dat het een groot deel van mijn bacteri�n om zeep helpt waarschijnlijk.
En ga ik dan voor Baktopur of Colombo Bactyfec? (nieuwe variant dus puur natuurlijke ingredi�nten begrijp ik, en daarmee minder effici�nt?)
Mocht ik dit nog doen en het helpt niet, of heel tijdelijk.. dan vrees ik dat ik in hetzelfde schuitje zit als @babysnake.. en gun ik de overgebleven diertjes nog een rustig leven, voor zolang het nog duurt, zonder medicijn-gepruts.

Sinds de behandeling heb ik een luchtpomp draaien, ik heb de indruk dat het iets verhoogde zuurstof gehalte de dieren ook goed doet, zeker ook weer de C.Panda's.
Ik gebruik een tetratec APS 50.., omwikkeld in theedoeken.. maar midden in de huiskamer toch best een irritante zoem.. moet daar iets anders op verzinnen 😉

Espei'tje -1
Heb 'm goed bekeken, zie dezelfde verdikking als bij de voorgaande slachtoffers.. de verdikking komt op de foto's niet goed naar voren maar is er wel degelijk, de verdikking voelt hard.

Het lijkt wel alsof dit soort 'verdikkingen' ook voor in de buikstreek te voelen zijn.. lijkt ook wat wit doorschijnend.
Dit kan ik zomaar mis hebben, ik ben maar een leek, misschien zie je dit ook bij een gezond exemplaar van zo dichtbij.. maar dat weet ik dus niet.
Snijden gaat mij iets te ver (noem me maar een mietje 😉 dus het bleef bij voelen.

Laat hier wat foto's zien van het overleden visje..
kAUUtqgW07k4fuzvuLl_Dr2FQKnaH-3k.jpeg

(De staart raakte beschadigd tijdens het verwijderen)

Het buikgedeelte is ook erg wit vind ik mark. En erg opgezet. Lijkt wel een verstopping of zo.

Ik kan het niet beoordelen, ben ik niet kundig genoeg voor.

Kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat conform het verhaal van @babysnake de dieren sterven aan secundaire aandoeningen, waar deze 'verdikkingen' dan misschien een gevolg van zijn.
Het exemplaar met de verdikkingen bij de staartaanzet waar ik al eerder foto's van plaatste leeft nog en doet het verder goed, het magere exemplaar ook nb. maar de ervaring heeft me geleerd dat ook die binnenkort aan de beurt komen.

Ik zit er aan te denken om een ander bakje te regelen (heb ik momenteel niet), dat ik de hele club apart kan behandelen.. durf nu niet meer met de Panda's erbij, die doen het namelijk hartstikke goed.

Tja ik kan me voorstellen dat het flink frustrerend is voor je.
Zieke dieren is nooit leuk en als je de oorzaak niet weet dan..................... 🙁
Ik hoop dat een eventuele behandeling in een aparte bak zal helpen voor je.

Die witte verdikking in de staartwortel ken ik ook van kardinalen.
Zal het wellicht te maken hebben met een te hoge Ph waar we deze visjes in houden???

AadMec zei:
Die witte verdikking in de staartwortel ken ik ook van kardinalen.
Zal het wellicht te maken hebben met een te hoge Ph waar we deze visjes in houden???

Ik zou zelf denken dat ze dan meer als groep zouden doodgaan of in ieder geval frequenter. Maar ja ik ben geen kenner op dit gebied dus 😉,

@AadMec z'n opmerking deed me meteen denken aan de enige foto die ik ooit zag van een vis (Neon dacht ik?) die op het blote oog hetzelfde verschijnsel lijkt te hebben..
t2gNOkNR1Sczqv0JSHBKzt1552ykCets.jpeg

Maar ja.. die staat onder het kopje "tumoren" op de visziekten-site van JBL.

Espei's -1
Heb er nu nog 6.

het houdt niet op he Mark.

Nee, ik zie ze wegkwijnen.. ik heb sinds gisteren 2 marktplaats-bakken (een 60x30x30 en een lido 120) op de kop getikt. De bedoeling is om ze in 1 van die bakken eventueel te behandelen, maar als ze in dit tempo blijven sterven dan is het te laat.

Hoi Mark

Vandaag heb ik 2 van mijn vissen laten onderzoeken door een expert in visziekten hier in Belgi�. Toen hij de vissen zag Was hij al rechtuit. "ik heb dit eerder gezien en je moet niet te veel hoop hebben" Hij merkte onmiddellijk op dat dit waarschijnlijk een virale infectie is, vanavond heeft hij de vissen onderzocht en zijn vermoeden ook bevestigt, en daar is geen medicijn tegen. Ik heb deze namiddag een heel gesprek met hem gedaan over wat in dat geval te doen. Sommige soorten zijn gevoeliger dan andere. De Trigonostigma schijnen dus erg gevoelig, ook regenbogen schijnen vaker last te hebben van virussen. Meervallen bvb zouden dan weer veel minder kans hebben om slachtoffer te worden. Hij heeft me de raad gegeven om de vissen zo goed mogelijk te verzorgen, water condities goed in de gaten te houden en zo verder. Vooral verzwakte vissen vallen ten prooi. (andere optie is alles doden, maar dat is voor mij geen optie) Maar ook als er geen zieke dieren zijn zal de ziekte latent aanwezig zijn in de bak. ook als alle T. espei weg zijn kunnen nieuwkomers door de aanwezige vissen besmet raken. Vissen en andere levende zouden besmet kunnen zijn. Hij heeft me dan ook de raad gegeven om geen levende wezens, ook geen slakken en garnalen, bij andere dieren te plaatsen of verder te geven, ook planten kan ik beter eerst een tijd in een aquarium zonder leven houden voor ze in een andere bak bij te plaatsen, zo veel mogelijk om besmetting te voorkomen. Mits goed ontsmetten zou de bak en filter later nog een nieuw bestand kunnen bevatten, maar dat moet ik nog uitzoeken hoe. Deze bak gaat Hier zeker weg, maar het filter wil in wel eventueel redden.

Dit wil niet zeggen dat jij met het zelfde probleem zit, maar ik zie toch degelijk vergelijkbare symptomen. De enige manier om zeker te zijn is microscopisch onderzoek.

Thanks..
De overeenkomsten vind ik aardig 'shocking'.. met het risico dat ik er naast zit doet 't me wel vermoeden dat het dezelfde problematiek betreft.

Had 't er gisteren toevallig nog over met mijn vrouw, ik noemde de verschillende opties..
Apart behandelen (met alle stress en risico's van dien) in een nog op te starten bakje.. maar heb al aardig wat medicijnen achter de rug, eigenlijk alles al. Kan alleen nog andere merken (werkzame middelen of combinaties) proberen.
Of uitsterfbeleid..
Of de laatste 6 euthanaseren..
Dat laatste deed haar wenkbrauwen fronzen met de kreet: "Als je het maar laat!"
En ik maar denken dat mijn aquaria haar koud lieten 😉

Treurig is dat er een leuke groep Panda's in rond fladdert die ik dus nooit meer kan overplaatsen naar een andere bak, met andere soorten.

Nogmaals veel dank.

Wat zit er nog allemaal in de bak (ik ben het even kwijt)? Alleen Panda's? Dan zou ik het nog wel aan durven om er een speciaalaquarium enkel voor de panda's van te maken, goed wat hout en bladeren en opgelost, wel opletten met kruisbesmetting als je nog andere bakken hebt. Dus aparte netjes en verzorgingsmateriaal, niet met de handen van de ene bak in de andere, Enz.. Probleem is dat die beestjes stokoud worden, de oudste hier zijn vijf jaar gepasseerd en nog lang niet afgeschreven. Ik zag hier zelfs nog 2 jongen laatst, die heb ik nu al even niet gezien dus ik weet niet of ze nog leven. Als er dan de eerste jaren geen slachtoffers vallen dan zou ik het nog wel aandurven om een sterke soort bij proberen te zetten, al zijn het enkele guppen en kijken wat er gebeurd. Hier is bijkomend probleem dat er enkele meervallen bij zitten die een vrij grote bak vereisen. Ik wil er ook even niet over denken hou oud zo'n Farlowella en Ancistrus wel niet worden.

Alsof je mijn gedachten kan lezen 😉
Is precies de richting waarop ik momenteel denk..

Mijn idee vooralsnog:
Espei's apart in een voltropisch-bakje.. zien hoe dat verder gaat aflopen, maar vrees het ergste, ik zie het maar als palliatieve zorg.

Dan heb ik alleen nog een gezonde groep Panda's in de oude 'besmette' bak.. Dat een tijd (dacht zelf aan 1+ jaar) laten voor wat het is..
Ondertussen de omstandigheden optimaliseren specifiek voor Panda's, inderdaad een speciaalbakje cre�ren.
En tegen die tijd wel weer zien..

Cory's kunnen bij optimale omstandigheden (die ik wil nastreven) 10-15 wel halen, al halen ze dat meestal niet, vermoedelijk omdat ze vaak verkeerd worden gehouden en anders wel omdat er tegenwoordig veel zwakke exemplaren komen vanuit de grootschalige kweekfabrieken.
Bij mij zijn ze inmiddels zo'n 3/4 jaar.
Heb wel een zwak voor Panda's dus vind het niet erg om te gaan voor een speciaalbak.

De soorten die jij hebt zijn inderdaad ook geen eendagsvliegen 😉
Ik begrijp dat jouw situatie nog een stuk lastiger is ja..

Ik zou er persoonlijk van uit gaan dat de panda's ook besmet zijn, dat ze geen symptomen vertonen wil niet zeggen dat ze niet besmet zijn. Mogelijk ondervinden ze zelfs nooit nadelige gevolgen van hun aandoening (een virus moet niet altijd dodelijk zijn). Zelf zou ik de espei dan ook in de zelfde bak laten, (in het tempo dat ze hier sneuvelen gaan ze inderdaad niet te lang meer leven) beter zo dan twee bakken met besmette dieren, besmet filtermateriaal, de bak achteraf desinfecteren enzovoort.
Dan zou ik eerder gewoon een nieuwe (bijkomende) bak opstarten met een heel nieuw bestand. Totaal van 0 beginnen als het ware, dat heb ik hier trouwens ook gedaan.

Je hebt gelijk.. dan laat ik het zo.
Moet ik mijn vizier de komende tijd richten op voorkomen van besmetting van mijn andere bak, en binnenkort op te starten bak.
Dat brengt ook even wat hoofdbrekens met zich mee.
Ik ben nogal een sloddervos, dus spullen als pincet, schaar, slangen, kraantjes, sponsjes, koppelstukjes, uitstroompijpjes etc..etc.. liggen in een grote la grofweg op een grote hoop 😉
Moet ik even een aparte quarantaine-plek cre�ren voor gereedschap van dit bakje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan