Wat is er nieuw

Zieke vissen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter tstropke
  • Startdatum Startdatum
T

tstropke

Guest
:help:
Ik had begin januari van dit jaar 3 zwarte black Molly's en 3 zilver Black Molly's en ook een heel kleine guppy (die als baby tussen de black molly's is verzeild en toevallig in het zakje van de winkel tot bij mij is gekomen). Alles leek perfect: filterpompje, thermostaat (26°), zand, waterpest als plantje en een aquarium van 35 x 20 x 25. Tot ik begin deze week het water voor 70% heb ververst vissen eruit gehaald natuurlijk) en nieuwe waterpest had aangeschaft (de oude was totaal verwelkt omdat hij in de slipstream van het filterpompje stond).
De dag erna was het water heel troebel geworden en zag je de vissen bijna niet meer. Ik wachtte af denkend dat het zand nog diende neer te bezinken na het verversen van water.
Helaas...het bleef troebel en 1 witte Molly begon eigenaardig te zwemmen. Naar de winkel: men raadde mij aan om geen zand te gebruiken , wel gravel, geen waterpest maar artificiële planten, minder eten voeren. Thuis: vissen er weer uit, bak volledig ververst en uitgekuist (geen detergenten) en alles opnieuw geïnstalleerd. Gisteren was een witte molly reeds overleden, vandaag een zwarte. De andere molly's lijken wel dronken: ze tollen soms om hun as, zwemmen zigzag soms op hun rug, soms verticaal en liggen veel op de bodem (soms op hun rug). De enige die zich 'normaal' gedraagt is de kleine guppy die ondertussen al anderhalve cm is geworden.

Wat zou de oorzaak zijn, wetend dat de wateranalyse alles normale waarden aangeeft. En wat kan ik er eventueel aan doen??

Dank voor een praktisch antwoord! :iloveyou:
 
NOOIT een aquarium volledig schoonmaken of verversen, je gooit namelijk de bacteriecultuur die je nodig hebt voor een goed evenwicht weg.
(Dat geldt ook voor je filter, Nooit alles tegelijk schoonmaken)

Een opstartend aquarium moet eerst minstens 3 weken indraaien zonder vissen.
Dan pas vissen toevoegen.

Ik zou ook maar ongeveer 30% per week water verversen.
 
Waarschijnlijk vind je mij niet aardig maar een praktisch antwoord: Je vissen terugbrengen naar de winkel (als ze al niet dood zijn) want dit bakje is absoluut niet geschikt voor vissen. Wel een perfect garnalenbakje 😉
 
Dit aquariumin inderdaad veel te klein voor de vissen die je hebt. Dat advies gaven ze niet in de winkel? Van de rest van het advies klopt (misschien) alleen 'niet te veel voeren', de meeste mensen voeren hun vissen namelijk te veel dus dat is algemeen advies. Nepplanten zijn nergens goed voor, en gravel kan voor vuilophopingen zorgen.

Maar goed, daar heb je nu niets aan.

Zoal hierboven gezegd, dit bakje is helaas te klein, plus je hebt teveel schoongemaakt. De kans dat het nog goedkomt met de molly's is helaas echt heel erg klein.


Molly's zijn trouwens niet echt beginnersvissen; ze moeten eigenlijk een zouttoevoeging in hun water hebben, dat is niet handig in een gezeldschapsaquarium.


Volgende keer: geen advies in die winkel vragen maar beter hier op dit oforum vragen voordat je wat koopt, en zeker een grotere bak nemen als je visen wilt (60cm-80cm is het minimum voor visen, garnalen kunnen wel in een kleinere bak), en je bak 3 weken laten indraaien zonder ook maar 1 vis erin en dan langzaam de vissen toevoegen.
Schoonmaken: wekelijks water verversen, meestal is ongeveer 1/3 van het water verversen wel ok, verder nergens aankomen de eerste paar weken. Garnalen zijn trouwens echt heel leuk, en sommige soorten zijn best makkelijk te houden, dus ook leuk voor beginners. Ik weet niet of je vuurgarnalen bijvoorbeeld wat vindt?
 
Hartelijke dank voor de adviezen. Jammer genoeg zijn de molly's allemaal naar het eeuwige Oosten vertrokken :engel: . Alleen de kleine guppy heeft het overleefd 😳 . Die zit nu in een aparte kom te zwemmen.
Hoe kuis ik nu best mijn "garnalenbak" ??? Ontsmetten?? Hoe?? veel water gebruiken en geen detergenten??? Graag jullie wel gewaardeerde raad!
:daisy:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan