Zieke vuurgarnaal?


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Gister zag ik ineens deze vuurgarnaal in mijn bak.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

DRrYOjE1nbpoUR442aXibD8SRqJM9jri.jpeg
 
Dat heb ik nog nooit gezien en het lijken wel uitpuilende gezwellen. Er vlak achter zie ik ook een vreemde breuk/band op het lichaam.
 
Het lijkt er inderdaad wel wat op zeg.
 
Google Translate :D



Beschrijving:

Een frequent in aquacultuur, zeldzaam in het aquarium garnalen houding, maar toch optredende ziekte, het zogenaamde gasbel ziekte (GBD). Vooral in de aquacultuur, de gasbel ziekte is niet ongewoon dat een oververzadiging van atmosferische gassen en de zuurstof in de vijver of Tumpel

Door luchtbellen die zich in de bloedvaten van de kieuwen, die niet meer doorbloed gewoon, toont een sneeuwwitte verkleuring van gill lamellen.
kan een negatieve invloed hebben op garnalen van alle soorten en maten water. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een snelle verandering van de gasdruk in het water, die wordt gemanifesteerd door een luchtbel in de kieuwen of onder de huid van het lichaamsoppervlak garnaal. Vooral in vijvers of zwembaden in de aquacultuur, maar ook in de technologie-vrij garnalen aquaria met sterke plant of algen die zijn blootgesteld aan fel zonlicht, kan zuurstof oververzadiging optreden. De planten assimileren (omgezet koolstofdioxide in zuurstof en suiker) en geven veel zuurstof. Deze toestand wordt ook uit gasbellen, die op de planten worden aangebracht of algen merkbaar. Hier waarden alleen van 250%, maar zijn schadelijk in een oververzadiging. Het bloed wordt dan ook oververzadigd volgens het zuurstofgehalte in het water.

Luister de sterke zonlicht en de bijbehorende sterke zuurstofafgifte aan de planten waarop oververzadiging afneemt (gas) in water snel, maar niet in het bloed. Het ontstaan derhalve de hemolymfe gasbellen die zich in de kieuwen en vinnen leiden tot afsluiting van de bloedvaten, die afsterven delen van de kieuwen en dus voldoende zuurstof niet bekend. Te veel stikstof en te weinig zuurstof kan schadelijk zijn en leiden tot garnalen voor gasbel ziekte af en toe. Het grootste deel van de stikstofverbindingen wordt gegeven in hoofdzaak de vorm van visvoer in het aquarium. Garnalen scheiden het stikstofgehalte voornamelijk als ammoniak op de kieuwen en ureum op de green van de klier. Wanneer deze giftige stoffen niet meer op geen enkele manier worden omgezet, kunnen ze de dood van waterdieren veroorzaken. De minder zuurstof in het aquarium is, worden de nitrificatie langzamer verloopt en de giftige afvalstoffen niet snel genoeg afgebroken, wat kan leiden tot oververzadiging van stikstofverbindingen. Aldus kan een stikstof oververzadiging van meer dan 120% resulteert in de gasbel ziekte waarbij luchtbellen ophopen onder de tanks en giftige stoffen toxisch voor de garnaal.



Symptomen:

Symptomen kleine belletjes verschijnen in de eerste fase in het kader van de eerste tank in de borst en het zwembad pootparen. Nog later grotere bellen kunnen de zijden van de tank te vormen. Via het bestaande NEN gasbellen die zich in de bloedvaten van de kieuw, toont een witte verkleuring van gill lamellen.



Therapie/remedie:

Een remedie is mogelijk Lich in beide gevallen door omzetting van zieke dieren in gewoon water, of zorgt voor een goede ventilatie betekent Ausströmer- steen, dus een oververzadiging het wegwerken en voorkomen in de toekomst. Daarom, in het bijzonder in de technologie-vrij garnalen aquarium regelmatig water verandering is nodig om deze ziekte te voorkomen. Daarnaast moet een sterk beplant aquarium nooit worden blootgesteld aan direct zonlicht.

NAHYUfr2MO3K71XUh-0arLm0vM0L1YP6.jpeg


NAHYUfr2MO3K71XUh-0arLm0vM0L1YP6.jpeg
 
Ik weet uiteraard niet zeker of dit het is.
Wel een apart verhaal hoe deze ziekte ontstaat.


Misschien kan iemand met verstand van scheikunde (en de duitse taal) een uitleg geven :D
Heb beide op de HAVO afgerond maar snap dit toch niet helemaal :D
 
Blijkbaar iets met veel zuurstof in het water dat ineens afneemt in de waterkolom maar niet in het bloed?!:S
 
Ja ik zag die site en dan zie je opeens een boel ziekten waarvan ik nog nooit had gehoord bij garnalen.
 
Godfriedbomans wat een bizar zicht!
 
Mn kinderen vinden hem wel wat op Airwolf lijken :D

Er was maar 1 garnaal die dit had. Heb hem inmiddels uitgevangen en de inrichting van bak wat uitgedund zodat ik wat meer kijk heb op de garnalen om te zien of de rest wel "normaal" blijft. Ook een flinke waterwissel gedaan, wat easylife toegevoegd en de op lucht werkend sponsfilter maar weer aangepast naar de Aquael Pat Mini met bijbehorende spons ipv dubbel sponsfilter.
 
Heb je die apart gezet Alwin, of..........:S
 
Heb je die apart gezet Alwin, of..........:S

Die is met het water van de waterwissel richting riool gegaan. Ik kon hem met de hand vangen, dus veel leven zat er niet meer in.
 
Ja dan is het beter zo inderdaad.
 

Terug
Bovenaan