ziekte bij alleen Maanvissen


S

sissi

Guest
Hallo allemaal
ik ben nieuw bij dit forum en wil graag mijn verhaal kwijt.
ik heb sinds een halfjaar een juwel aquarium met tropische zoetwatervissen.
ik had eerst een 60 bij 30 maar wou toch graag uit voor mijn vissen ook omdat ik 3 maanvissjes had
toen ik dit nieuwe aqarium kocht is het de eerste keer mis gegaan door een deco waar waschijnlijk iets op zat wat giftig was voor mijn vissen en die gingen dus ook leterlijk allemaal dood.
toen heb ik als nog weer nieuwe gekocht waar onder 3 jonge maanvissen 2 goudgourami en een labeo.
dit ging gelukkig de heletijd goed totdat ik weer mijn aquarium uitbrijde naar juwel vision van ongeveer een meter lang.
ik kocht toen 2 nieuwe maanvisjes die er eigelijk gezond uitzagen maar als ik geweten had dat dit zou gebeuren zou ik het nooi gedaan hebben.
vanaf dat moment is er een soort ziekte in gekomen die alleen de maanvissen aantast er komt een soort grijsachtige vlek op de huid of vinnen die eigelijk door gaat en zich versprijd.
ik heb vanaf dat momet met esha 2000 behandeld maar dat werkte er niet op ik heb het water kwalitijd bekeken en deze is altijd prima.
in 1 nacht was 1 van mijn oudste maanvissen dood en de 2e zat er ook al mee enis uit eindelijk ook dood gegaan.
wat op viel was dat alleen de maanvissen ziek worden maar vedder zijn alle andere vissen gezond blijven ik heb gourami,s pleco,s siamese algeneters en granalen van af het begin er al bij in zitten alleen de athenebaasjes gingen sneller dood alleen weet ik niet of dat hier ook door kwam omdat deze al heel gevoelig zijn.
ik heb toen 3 maanden gewacht met een nieuwe maanvis te kopen i.v.m deze ziekte ik heb tussen door elke keer 2e keer in de week het waterververst en toen een nieuw maanvisje gekocht en het ging perfect de ziekte kwam niet bij het visje en hij was kerngezond kik heb nu weer drie maanden gewacht met nieuwe aan vissen kopen en nu een paar nieuwe zwemmen dit ging 2 weken goed maar nu zit ik weer met deze ziekte en ik heb weer mijn aquarium leeg gehaald en nieuw water er in gedaan en weer esha 200 behandeld en weer ieds ruimer dan normaal maar niets helpt het lijk aleen maar erger te worden ik heb al een kennis om hulp gevraagt die zelf al jaaren lang aquarium,s heeft maar zelfs hij wist niet hoe dit kan mijn ouders hebben zelf jaren lang aaquarium vissen gehad en een japanse koi vijver maar hun komen er zelf ook niet uit.
ik probeer nu met mijn moeder een zoutbehandeling in de hoop dit mischien helpt maar tot nu toe zijn alle maanvissen van de afgelopen tijd dood gegaan door deze ziekte op 2 na
ik hoop dat mischien iemand weet wat dit is en en wat ik mischien kan doen omdat ik zelf echt overweeg om te stoppen met mijn aquarium omdat ik vanaf het begin al problemen heb door eerst een fabriek,s foud op een deco maar nu door een ziekte bij alleen maanvissen ik heb van de dieren winkel ook gehoord dat bij hun deze ziekte voor kwam en ook er nog steets mee zitten en niet precies weten wat dit is
en ik hoop dat als iemand met het zelfde problemen zit ik deze kan waar schuwen dat zelf s wachten en alles rijnigen dit niet helpt omdat ik dit zelf ook heb geprobeert sorrie voor het lange verhaal
vr gr
 
Welkom op het forum Sissi,wat een toestanden allemaal.
Vrees alleen dat de oorzaak bij een gebrek aan ervaring ligt en niet zozeer aan de maanvissen zelf.
Maanvissen en antennebaarsjes zijn enorm gevoelige vissen en bij verkeerde omstandigheden gaan die het snelst dood,dat de andere vissen blijven leven wil niet zeggen dat het verder allemaal in orde is helaas.

Jonge maanvissen hebben zeker in het begin oa meerdere keren per dag het juiste voer nodig om tot sterke vissen uit te kunnen groeien bv

Ik lees ook dat je alles opnieuw hebt schoongemaakt,je was er zelf al achter dat dit niet helpt maar is zelfs zo dat je het allemaal nog erger maakt.

Zou zonde zijn dat je ermee stopt maar kan het me voorstellen want is niet leuk zo.
Om je goed te kunnen helpen is het handig dat je precies vertelt welk aquarium je hebt en wat het allemaal precies bevat aan bewoners en inrichting en hoe vaak en veel je ververst bv,dan kunnen de mensen je hier stapje voor stapje gericht hulp geven.
 
Welkom

Begrijp ik nu goed dat de grootste ellende eigenlijk is begonnen na het bijplaatsen van nieuwe maanvissen?
Ik denk dan meteen aan een kruisbesmetting. Of het dat is, geen idee, zouden mensen die daar meer verstand van hebben misschien iets over kunnen zeggen.

~ Ivo
 
Ws kruisbesmetting idd zoals Ivo aangeeft.Ik denk dat Jos Hut meer informatie kan verschaffen.

Een meter bak is ook wat krap voor een groepje van deze vissen.

Esha2000 is leuk als je geld teveel hebt en graag een fabrikant spekt. Dat het zal werken is geloven in sprookjes want dat doet dus al jaren niet meer. Sinds de jaren 70 is de receptuur niet meer aangepast en vrijwel alle ziekteverwekkers zijn resistent. JBL heeft een veel betere geneesmiddelen lijn. Niet bij elke dierenzaak te koop, en 3x zo duur al Esha2000 maar het werkt vrijwel altijd.
 
sissi zei:
Hallo allemaal
ik ben nieuw bij dit forum en wil graag mijn verhaal kwijt.
ik heb sinds een halfjaar een juwel aquarium met tropische zoetwatervissen.
ik had eerst een 60 bij 30 maar wou toch graag uit voor mijn vissen ook omdat ik 3 maanvissjes had
toen ik dit nieuwe aqarium kocht is het de eerste keer mis gegaan door een deco waar waschijnlijk iets op zat wat giftig was voor mijn vissen en die gingen dus ook leterlijk allemaal dood.

Zou verderop in het verhaaltje misschien nog met kruisbesmetting te maken kunnen hebben maar heb het vermoeden dat de hoofdoorzaak wat anders is.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties,
Kruisbesmetting is inderdaad wat mijn moeder en ik ook al over wogen maar toch enigszins twijfelen
Ik heb zelf ook al jaren in de vissen wereld mee geholpen en op gegroeid met Japanse koi karpers en tropische vissen
Ik heb nu een juwel vision 180 met 2 goudgourami,s 2 honing gourmands,s 2 knorgourami,s en japonica garnalen
En natuurlijk nog 3 maan vissen
Ik heb ze de zoutbehandeling gegeven en ze zijn er gelukkig goed door gekomen
Ik heb inderdaad ook al met professionals gepraat en foto,s laten zien ook hun twijfelde over meerdere ziektes in 1 die waarschijnlijk van uit de fokker of winkel al mee gekomen zijn
Echter zijden ze wel dat het water verversen heel belangrijk was en het gebruik van esha omdat deze vissen ook al erg verzwakt waren en dit middel al jaren goed werkt
Natuurlijk heb ik ook anderen medicijnen geprobeerd ook van JBL maar na 1 nacht was het ook al weer slimmer of er waren al vissen dood gegaan
Natuurlijk ververs ik 1 keer in de week 10-20 procent van het water en 1 keer in de maand tot 10-20 procent legen en verversen en natuurlijk de pomp verschonen en tussen door met de stofzuiger even de bodem door nemen
Ik heb nu zelf al 1 jaar tropische zoetwater vissen en er was eerst ook niks aan de hand totdat ik bij dit nieuwe aquarium de 2 nieuwe er bij in zette toen is deze ziekte er in gekomen en zijn de 2 nieuwe overleden aan deze ziekte en 2 van mijn oudere maanvissen later ging het weer 4 maande perfect toen heb ik er weer 1 bij in gezet dit ging echter ook helemaal goed en nu heb ik weer vijf maanden gewacht en nu is het er weer in gekomen maar aan deze vissen zag ik veder ook geen afwijkingen
En bij mijn ouders in het aquarium is precies het zelfde gebeurt en zij hebben al ruim 28 jaar een zoetwater vissen waaronder Japanse koi karpers en het tropische aquarium
Zijn kochten gelijk met mij de maanvissen en hebben toen ook deze ziekte er in maar gelukkig hebben hun vissen het wel gehaald alleen de nieuwe niet
Bij mij zijn toen de 2 oudste van de 3 overleden en de oudste van mijn maanvissen heeft het tot nu toe nog niet dus lijkt Kruisbesmetting de meest mogelijke oorzaak ik heb toen ik de nieuwe er bij in zette wel een medicijn tegen Kruisbesmetting toegevoegd maar dat zegt natuurlijk niet altijd allen alleen blijf ik het vreemd vinden dat toen ik de eerste er bij in zette dit 2 maanden goed is gegaan en niks is gebeurt en nu deze er bij in de ziekte wel weer komt.
 
Hoe verschoon je, je filter?

10-20% per week mag rustig 30% per week verversen worden.

Esha2000 werkt echt niet meer. En als vissen al zodanig zijn aangetast dat herstel vrijwel niet mogelijk is dan helpt JBL ook niet meer.
 
Goedemiddag allemaal
Na gisteren de zout behandeling te hebben gedaan lijkt dit toch goed te werken de wazige vlekken zijn uit de vinnen en de huid en ze zwemmen weer redelijk goed en eten weer prima ik kijk nu even aan hoe het morgen gaat en anders nog even een zoutbehandeling er achter aan
Ik heb gisteren ook in het aquarium zelf iets zout en weer esha 2000 toegevoegd maar het lijkt nu wel beter aan te slaan
Ik hoop dat het hier mee nu graad lukken en de vissen het mogen halen
 
Hallo Botia
Ik verschoon het filter gewoon net als bij de Japanse koi karpers de matten en watten onder warm water uit spoelen en het rotortje even schoon maken ik heb een binnen filter in de aquarium dus neem ik deze even met een slang uit om onderin ook het filter school te kunnen maken.
Veder leeg ik inderdaad ook 30/40 procent en natuurlijk over de helft als dit nodig is
Natuurlijk weet ik dat als de vissen al zo ver zijn geen medicijn meer te helpt
Maar deze vissen hadden het nog geen dag binnen 1 nacht zijn toen 2 vissen al overleden en deze dezelfde dag ervoor nog niks hadden
Maar wat ik gisteren heb gedaan lijkt te helpen dus ik hoop dat het dit keer helpt
Bedankt voor uw hulp en mee denken
 
Waar ben jij nou mee bezig???
Wat jij nu allemaal doet met dat filter, EN dan nog 40 % water verversen,daar help je alle bacterie mee om zeep.

De Sponzen,doe je in een half emmertje aquawater even onder water 1 of 2 x in knijpen.
Dan terug in het filter.
NIET brandschoon maken.
Is het ergste vuil eruit,maar nog WEL bacterie.
Het filterhuis?? schoonmaken???? waarom? mag best vuil van binnen zijn.(bacterie).En wat onderop zit,zijn ook bacterie.

DAN OOK NOG.
verschonen en tussen door met de stofzuiger even de bodem door nemen

Dus alles weg,en ga je nog even water verversen.

Doe dat om en om. Filter of water. nooit tegelijk.

Wat jij gedaan heb,is opnieuw opstarten,met nitriet tot gevolg.
 
De manier van het filter schoonmaken is oa dus een punt wat ik aangaf met gebrek aan ervaring,de boel raakt zo elke keer uit balans en in combinatie met andere dingen zal dit dus een aandeel hebben in het zieke en dode vissen verhaal.
Niet altijd maar enorm vaak begint hier het verhaal bij een hoop mensen met problemen,eerst de basis goed uitleggen en dan over kruisbesmetting en andere moeilijke materie beginnen lijkt me beter.
 
Dat is zo,eerst bij de basis blijven,en daar de oorzaak zoeken.
 
Beste Bertus,
Sorry hoor ik weet niet wat u denkt maar ik ben echt geen onervaren vissen houder.
Sterker nog ik heb een opleiding dier en wel zijn gedaan.
En ik heb niet geschreven dat dit ik alles te gelijk doe met schoon maken en nogmaals ik heb een juwel aquarium met binnen filter
dus ik maak deze echt wel ook van binnen een keer in de zoveel tijd schoon zo heb ik het ook geleerd.
Ik heb geen zin om dit soort reacties te krijgen en als u niet anders kunt schijven hoef u ook niet te reageren.
Ik heb om hulp gevraagd en geprobeerd mensen in te lichten die misschien ook met dit probleem zitten omdat meerdere mensen die ik ken dit probleem hadden.
Ik heb mijn vissen met mijn moeder,s hulp kunnen reden dus hebben we wel meer verstand dan u denkt.
En het filter moet je trouwens eerst wel schoon hebben wil je geen ziektes of kwaadaardige bacterie,n tegen gaan.
Voordat je hier de goedaardige bacterie in doet.
En de bacteri�n is puur voor nitriet om te zetten in nitraat en nogmaals ik heb tig keer mijn water getest en dit was nogmaals prima!!!
Als er al nitriet in zou zitten is het toch wel een beetje vreemd dat alleen mijn maanvissen ziek zouden worden laat staan door een ziekte.
Iedereen weet dat als je nieuwe vissen koopt je hier een risico neemt.
Ik ben van kleins af aan op gegroeid met dieren waar onder JapanseKoi en andere vissen dus nogmaals ik weet heus wel wat ik doe.
Ik probeer altijd dieren te helpen zoals het hoort op de goede verzorgde manier.
( de bacterie,n kun je niet in een binnen filter doen zonder keramiek pijpjes deze kun je niet alleen in watten doen zoals u zegt.
U weet niet zoals ik mijn aquarium heb laat staan het filter van binnen dus doe nou gewoon niet als of u precies weet hoe ik alles heb laat staan zo bot te reageren )
U kunt weer bot terug reageren maar ik schijf van te voren dat ik geen discussie aan ga ik heb om hulp gevraagd en heb het zelf goed gekregen samen met mijn moeder dus ik ben super blij en trots dat het met mijn maanvissen weer goed gaat en ze weer zo goed al gezond zijn.
En ik snap dat u het misschien niet zo bedoelt maar ik heb dit al zo lang aan moeten horen terwijl deze mensen zelf met precies de zelfde problemen zaten en dat was de zelfde dieren winkel waar ik de eerste 2 zieken toen kocht zonder ik iets aan deze dieren zag
 
Hallo Allemaal,
Misschien hebben velen van u mijn berichtje naar (Bertus) gelezen maar zoals ik al scheef hoeven we niet zo te reageren naar elkaar.
Ik snap dat u wilt helpen en misschien had ik gewoon niet om hulp moeten vragen omdat het probleem zich zelf dankzij mij en mijn moeder is op gelost wat waarschijnlijk toch kruisbesmetting was.
Alle maanvissen hebben het hebben gehaald waar ik nogmaals blij om ben.
Ik wil geen ruzie,s of discussies beginnen door wel of geen gebrek aan kennis ik mag dan jong zijn maar ik ben echt niet dom als het om dieren gaat.
En ik wil toch graag iedereen bedanken om het mee denken en als ooit iemand toch ergens in ons land deze ziekte mocht hebben hoop ik dat ze ook net als mij de stappen zelf vinden wand ik weet wat er echt gebeurt is en dat het een fout bij de fokker geweest moet zijn.
En dit daar van mee naar de winkel is gekomen of mensen dit nu geloven of niet wand ik weet dat zowel de zaak waar ik deze vissen gehaald heb als de anderen klanten die toen maanvissen kocht hier mee zitten.
Ik wil geen ruzie,s of discussies,s om wie wel of geen kennis heeft dat weet iedere persoon van zich zelf ik vind het belangrijk dat de dieren gezond en goed verzorgt worden en daarom heb ik dit toen geschreven.
Wand wat voor mij telt is dat deze dieren welke dan ook geen pijn mogen lijden wand wij voelen niet wat zij voelen en dat is wat veel mensen vergeten wij kunnen pijn krijgen maar zij net zo veel mensen beweren dat vissen geen pijn kunnen krijgen en niet kunnen denken maar geloof mij en mijn ouders als je jaren lang eigenlijk je hele leven al bij ze ben en een band met ze heb en uit je hand eten laat staan laten zien dat er iets mis is met een soort genoot ga je echt wel anders denken zowel koi als bijvoorbeeld maanvissen.
Laten we eerlijk zijn doordat de koi hobby in opmars kwam zijn de bacteri�n ook voor aquaria,s ontdekt wand die waren daarvoor niet.
En zo praat ik direct over alle dieren op deze wereld wij mensen voelen en zien denken maar dieren ook zoals ik al eerder schreef wij zijn dieren vrienden en ik accepteer niet meer dat ik fout zit wan iemand die beweert dat hij / zij alles weet moet zelf nog veel leren over het dieren rijk wand allen met kennis in de verzorging kom je er echt niet je moet om je dieren geven en ze begrijpen alleen dan weet je echt waar voor je dit doet en dan pas kun je zeggen dat je echt kennis hebt.
Nogmaals sorry voor de mensen die mij echt begrijpen maar deze woorden komen uit mijn hart wand soms moet je in je leven eerst voor een muur hebben gestaan voordat je echt alles in het leven wilt begrijpen.
Dit is waarschijnlijk mijn laatste berichtje wand ik heb echt geen zin in deze discussies,s zoals ik al scheef.
Ik weet dat ik hier in de waarheid spreek wat anderen ook zeggen of denken ik ga er niet op in.
 
Tja, dan doe ik alles al 14 jaaar verkeerd,met mijn 10 aquariums.
Zal ik het dan zo gaan doen,als jij doet?

Als ik vertel dat je niet alle sponzen tegelijk moet schoonmaken onder de warme kraan,dat je dan alle bacterie wegspoelt.


Ik heb mijn vissen met mijn moeder,s hulp kunnen reden dus hebben we wel meer verstand dan u denkt.???????

En het filter moet je trouwens eerst wel schoon hebben wil je geen ziektes of kwaadaardige bacterie,n tegen gaan.
Voordat je hier de goedaardige bacterie in doet.

Nou vertel ik ,dat ik daar nog nooit van gehoort heb,in die 14 jaar,dat ik aquariums heb.

Maar,als jij het zegt,zal het wel.

Maar dan hang er een UV filter in,die ze dood.


Tip.
Koop je nieuwe vissen ,hou ze apart,in een andere bak..
 
sissi zei:
Hallo Allemaal,
Misschien hebben velen van u mijn berichtje naar (Bertus) gelezen maar zoals ik al scheef hoeven we niet zo te reageren naar elkaar.
Ik snap dat u wilt helpen en misschien had ik gewoon niet om hulp moeten vragen omdat het probleem zich zelf dankzij mij en mijn moeder is op gelost wat waarschijnlijk toch kruisbesmetting was.
Alle maanvissen hebben het hebben gehaald waar ik nogmaals blij om ben.
Ik wil geen ruzie,s of discussies beginnen door wel of geen gebrek aan kennis ik mag dan jong zijn maar ik ben echt niet dom als het om dieren gaat.
En ik wil toch graag iedereen bedanken om het mee denken en als ooit iemand toch ergens in ons land deze ziekte mocht hebben hoop ik dat ze ook net als mij de stappen zelf vinden wand ik weet wat er echt gebeurt is en dat het een fout bij de fokker geweest moet zijn.
En dit daar van mee naar de winkel is gekomen of mensen dit nu geloven of niet wand ik weet dat zowel de zaak waar ik deze vissen gehaald heb als de anderen klanten die toen maanvissen kocht hier mee zitten.
Ik wil geen ruzie,s of discussies,s om wie wel of geen kennis heeft dat weet iedere persoon van zich zelf ik vind het belangrijk dat de dieren gezond en goed verzorgt worden en daarom heb ik dit toen geschreven.
Wand wat voor mij telt is dat deze dieren welke dan ook geen pijn mogen lijden wand wij voelen niet wat zij voelen en dat is wat veel mensen vergeten wij kunnen pijn krijgen maar zij net zo veel mensen beweren dat vissen geen pijn kunnen krijgen en niet kunnen denken maar geloof mij en mijn ouders als je jaren lang eigenlijk je hele leven al bij ze ben en een band met ze heb en uit je hand eten laat staan laten zien dat er iets mis is met een soort genoot ga je echt wel anders denken zowel koi als bijvoorbeeld maanvissen.
Laten we eerlijk zijn doordat de koi hobby in opmars kwam zijn de bacteri�n ook voor aquaria,s ontdekt wand die waren daarvoor niet.
En zo praat ik direct over alle dieren op deze wereld wij mensen voelen en zien denken maar dieren ook zoals ik al eerder schreef wij zijn dieren vrienden en ik accepteer niet meer dat ik fout zit wan iemand die beweert dat hij / zij alles weet moet zelf nog veel leren over het dieren rijk wand allen met kennis in de verzorging kom je er echt niet je moet om je dieren geven en ze begrijpen alleen dan weet je echt waar voor je dit doet en dan pas kun je zeggen dat je echt kennis hebt.
Nogmaals sorry voor de mensen die mij echt begrijpen maar deze woorden komen uit mijn hart wand soms moet je in je leven eerst voor een muur hebben gestaan voordat je echt alles in het leven wilt begrijpen.
Dit is waarschijnlijk mijn laatste berichtje wand ik heb echt geen zin in deze discussies,s zoals ik al scheef.
Ik weet dat ik hier in de waarheid spreek wat anderen ook zeggen of denken ik ga er niet op in.

Nee, jammer nou.
Dat je mij te kijk zet,als ondeskundig,en dat jij alles weet???
Nee,toch? kom nou.
 
Sissi praat je steeds over je achterwanD? ;)

Verder betekent het niet als alles goed gaat, dat je ook alles goed doet h�! Wat Bertus schrijft lees je overal, zou het dan echt fout zijn?
 
Had eerst niet willen reageren maar na je herhaling kan ik het niet laten Sissi.

Je spreekt over ruzie bv,waarom zo aangevallen?
Niemand heeft de waarheid in pacht ook hier niet maar sommige mensen hebben net wat meer kennis en ervaring van bepaalde dingen als een ander.
Is puur uit liefde voor de hobby om dit te delen dus verder niet om betweterig te doen en zeker niet om je aan te vallen.


sissi zei:
Laten we eerlijk zijn doordat de koi hobby in opmars kwam zijn de bacteri�n ook voor aquaria,s ontdekt wand die waren daarvoor niet.

Weet ff niet wat ik van dit moet denken maar zal je verder niet lastig vallen met reageren...
 
@Sissi: kun je in Alinea's schrijven, en meer lees tekens gebruiken? Ik kan bovenstaande bijna niet volgen dus ik ben gestopt met lezen. En ik zal niet de enige zijn.

Bertus is onze forumopa! En zeer deskundig!
 
Botia zei:
@Sissi: kun je in Alinea's schrijven, en meer lees tekens gebruiken? Ik kan bovenstaande bijna niet volgen dus ik ben gestopt met lezen. En ik zal niet de enige zijn.

Bertus is onze forumopa! En zeer deskundig!
;)
 
Botia zei:
@Sissi: kun je in Alinea's schrijven, en meer lees tekens gebruiken? Ik kan bovenstaande bijna niet volgen dus ik ben gestopt met lezen. En ik zal niet de enige zijn.


Je bent niet de enige.

sissi zei:
En zo praat ik direct over alle dieren op deze wereld wij mensen voelen en zien denken maar dieren ook zoals ik al eerder schreef wij zijn dieren vrienden en ik accepteer niet meer dat ik fout zit wan iemand die beweert dat hij / zij alles weet moet zelf nog veel leren over het dieren rijk wand allen met kennis in de verzorging kom je er echt niet je moet om je dieren geven en ze begrijpen alleen dan weet je echt waar voor je dit doet en dan pas kun je zeggen dat je echt kennis hebt.

??????
Ik heb het 4 keer geprobeerd.
 
Goedemorgen, Ik heb ooit ook zo'n geval gehad met mijn maanvissen. Toen goede resultaten gehad met een combi kuurtje Gdex en Hexamita.
 

Terug
Bovenaan