ziekte en levend voer


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,408
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Sinds een maand of 2 koop ik bij de lfs wekelijks levende vlooien. Deze verkoopt ze in een zeg maar grote plasticzak en een wat kleiner vacuum zakje uit een of andere fabriek.
Bijna 4 jaar heb ik nooit eigenlijk een ziekte gehad en nu in de beide bakken waar ik die vlooien voer een uitbraak. In de ene bak met wormen en in de andere een bacterie die de vinnen aantast.
Nu leg ik dus een verband met de gevoerde levende watervlooien.
Is het mogelijk dat dit de bron van besmetting is??
Gelukkig is de bak waar de worm inzat helemaal onder controle en zijn er verder geel slachtoffers of zieken meer gezien.

Maar ik ga echt denken dat door het voeren van de levende watervlooien er een bacterie is meegebracht. Heeft iemand hier ook ervaring mee??
 
Ja, het kan door levend voer in de bak komen, daarom zie je steeds meer mensen hun levend voer zelf kweken.
Of je ook wormen kan krijgen weet ik niet.Je weet eigenlijk nooit waar het levend voer vandaan komt, maar het is meer voorgekomen.

Ik heb zelfs wel eens gehoord dat er vissen tbc door levend voer de bak is in gekomen, dat zou een oorzaak kunnen zijn :rolleyes:
 
Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen
Lekker zelf artemia geven, is ook veel voedzamer dan vlooien en weet je zeker dat het goed is :)

Ik weet niet of het door de vlooien komt. Aangezien muggenlarven soms op slachtafval etc worden gekweekt dan lijkt mij dat wel logisch, of klinkt het me niet vreemd in de oren. Maar watervlooien leven op algen en daar is alleen en bakje water en flink wat zonlicht voor nodig... lijkt me dus wel een beetje sterk. Wel kun je met watervlooien weer andere beestjes mee krijgen die de vlooien eten, zoals hydra en muggenlarven..
Maar dat is maar mijn boerenverstand beredenatie ;) dus toch, het zekere voor het onzekere nemen lijkt me niet verkeerd.
 
Die wormen zaten die dan in of op de vis zeg maar? Wat waren de symptomen dan dan je het zag?
 
Zoals gezegd heb ik het vinprobleem ook bij Kegelvlekken gehad. Ik voer vrijwel nooit levend voer, dus daar komt dat verhaal in mijn beleving niet voorbij.

Ook zijn de omstandigheden van kweek / vangst volgens mij sterk verbeterd, maar alla dat kan ik is hebben.
 
Ik voer al vele jaren levend voer (artemia-witte mug-rode mug-tubifex-watervlooien), en nooit problemen gehad .
Die grote zakken watervlooien voer ik ook geregeld als ze er nog mooi vers liggen in de winkel .
Die kleine zakjes koop ik niet meer, ik vind die er nooit zo mooi uitzien . Van de witte mug zit er dikwijls de helft dood in .
En oude zakjes watervlooien zijn meer vellen dan vlooien .
 
Ja ik hou het ook voortaan op eigen artemiakweek hoor. Het is een veronderstelling dat dit voer de oorzaak kan zijn.
De symptomen bij de worm was dat ze zich gingen verstoppen en mager werden en een soort uitpuilende anus hadden. er hingen geen wormen uit voor zover ik zag. Die zaten dus in de vis veronderstel ik.
Maar ja daar heeft de kuur ook goed geholpen en zijn er verder geen slachtoffers of nieuwe zieke vissen gezien.
Dus dat is verholpen gelukkig.
Tja je hebt zo maar iets, terwijl ik bijna 4 jaar geen echte ziekte heb gehad in de bakken.
 
Het gebeurt iedereen wel eens een keertje denk ik, mooi dat het opgelost wordt door de kuur!
 
Ik voer alleen rode muggenlarf en tubifex.

De rode mug is zo op en de tubifex graaft zich in en moet zeggen dat de bodem daar op de een of andere manier veel minder vervuilt dan mijn garnalenbak.
 
Tja dat voer was de enige reden die ik zo kon bedenken voor de plotselinge uitbraak. Maar ja het kan ook elders vandaan komen natuurlijk.
Het blijft gissen he in zo n situatie. Maar ja ik keek net en van de 4 echt goed besmette vissen en 3 met symptomen is er nog maar 1 Rasboras met wat geplakte vinnen en de rest is weer schoon.
Dus het schijnt aan te slaan, maar ik juig maar niet te vroeg.
 
Ik ververs meestal een uur of 2 na het voeren met levend voer meestal krijg ik na het voeren ook een lichte kaamlaag dus die zuig ik af.

Meeste vissen zijn wel drager van het een of ander maar dat komt naar buiten bij een slechte waterkwaliteit
 
Tja daarom voeg ik me bij jullie dus :D

ik wil dat risico niet weer lopen en vaak zijn al een groot deel van de vlooien dood dus dat is denk ik allemaal extra risico voor de bak.
 
Martin vd V zei:
Ik ververs meestal een uur of 2 na het voeren met levend voer meestal krijg ik na het voeren ook een lichte kaamlaag dus die zuig ik af.

Dat vind ik raar , ik merk bij mij steeds het omgekeerde .
Ik voer in mijn regenboogbak veel en heb altijd wel een lichte kaamlaag (uit droogvoer) , voer ik daarop enkele dagen enkel levend en diepvries is die binnen een dag geheel weg .
 
jessicapilon zei:
ik wil dat risico niet weer lopen en vaak zijn al een groot deel van de vlooien dood dus dat is denk ik allemaal extra risico voor de bak.

Zoals ik al zei heb je dan geen verse meer .
Gelukkig kan ik bij mijn vaste winkel steeds mooi levend voer krijgen .
 
Idem meestal op bepaalde dagen komt het binnen en dan knip ik eerst de zakjes open en gooi het in een glazen schaal of kom en spoel het water een keer of 2-3.
 
Levend voer,laat je constant water op druppelen,dan blijft het beter goed,doorstroming.

Vroeger,moest ik van Vader,vor 25 ct waterluizen halen,bij Bolkenbaas.
Had een badkuip vol. met schone luis.
Dat in zeef schoonmaken,kan niet druppelen.tenzij met fijn rooster.
Ging altijd zelf scheppen.
 
Ik ben sinds een aantal maanden gestopt met het geven van levend voer nadat er aantal vissen (huid)wormen hadden. Kan toeval zijn, maar ik geef voortaan alleen diepvries.
 

Terug
Bovenaan