Wat is er nieuw

Ziekte in vijver

Nadira

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2021
Leeftijd
25
Hi,

Ik ben bang dat er iets van een parasiet in mijn vijver zit die de goudvissen ziek maakt. Gisteren was ik bezig met blaadjes van de bodem zuigen toen mij opviel dat een van de goudvissen lusteloos bij het oppervlakte dreef met haar rugvin plat op haar rug. Ze wilde een beetje eten, maar niet veel. Ik heb toen gelijk een deel van het water ververst.

Vandaag ging ik opnieuw kijken hoe het met haar ging, maar in eerste instantie kon ik haar niet vinden. Pas toen ik wat planten opzij begon te schuiven kwam ze te voorschijn. Ze zwemt snel en maakte scherpe bochten en schuurt ook tegen de bodem, waarna ze weer opnieuw stil in een hoekje gaat liggen. Een andere vis in de vijver vind ik ook lustelozer dan normaal, maar die zwemt nog wel rond. Er is ook een vis die een bultje heeft op haar lichaam waar een sliertje uitkomt/aan vastzit (worm of viezigheid?).

Nou heb ik meerdere vragen. Ten eerste, wat kan dit zijn? Ik ben namelijk bang voor een parasiet.

Ten tweede, wat kan hier tegen doen? Ik kan het water elke dag verversen indien nodig, maar ik heb niet de ruimte en spullen om een vis apart te behandelen.

Ten derde, wat moet ik met de vis die nu zo lusteloos is? Kan ik erop aan dat ze uit zichzelf hersteld? Of is het einde verhaal voor haar?

De vijver is 4 x 3 meter en 70 cm diep. Er staat ook een filter in. Die heeft een tijdje uitgestaan in de winter toen de grond koud werd, maar staat nu het warmer wordt weer aan.

Groet,

Nadira

Wat zijn je waterwaarden NH3 en NO2 ?

Dat zou ik moeten laten checken bij de dierenwinkel hier. Daar heb ik nu zo snel geen antwoord op.

• Leuk
Waarderingen: Ro
Dat vraag ik omdat je pomp langere tijd uitgestaan heeft. Alle aerobe bacteriën in het filter zijn hierdoor gedood. Een pomp mag namelijk nooit uit 😉
Wat je nu wel al kunt doen op voorhand, is 50% water gaan wisselen.

Als je een bult met sliert omschrijft denk ik direct aan een ankerworm

• Leuk
Hi,

Ik ben nu bij de dierenwinkel om het water te laten testen. Dat de pomp nooit uit mag weten wij inderdaad, alleen hebben wij thuis het probleem dat als de grond te koud/vochtig is de stoppen doorslaan zodra je de stekker van de pomp in het stopcontact doet. Zodra het een aantal nachten gevroren heeft begint het gezeik en de pomp kan dan pas weer aan.

• Leuk
De waterwaardes zijn in orde. De eigenaar van de dierenwinkel heeft mij femsee meegegeven van Colombo en zegt dat ik de vis in een emmertje moet doen om de kuur te geven. Nu wil ik dit best doen, maar het probleem lijkt mij daarmee niet opgelost? Moet ik nu alle vissen een kuur geven?

Een diagnose had hij niet, behalve dat het iets parasitairs is.

Heb net gekeken naar ankerwormen en het ziektebeeld komt overeen met de vis. Het bultje is ook een beetje rood. Helpt Femsee hier tegen?

Dan ga ik terug. Kan ik meerdere vissen tegelijk behandelen in dezelfde bak? Ik heb hier een speciekuip staan waar ze in kunnen.

Ik zou het meteen voor alle vis doen. In de winkel kunnen ze jou daar meer over vertellen als ze kundig zijn.

Hi, heb de vis uit de vijver geschept. Zie geen wormen of bultjes, wel rode aders in de vinnen.

Wat doe ik nu? Behandelen voor wormen of niet? De vis waarvan ik denk dat ik een worm zie krijg ik niet te pakken.

Bijlagen

• IMG_3146.jpeg
    IMG_3146.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 11
Sorry Ro, ik lees over je berichtje heen. Het medicijn in de vijver keeperen is zeker te makkelijk gedacht? Dat zou betekenen dat ik alle vissen eruit moeten halen? Het zijn er twintig.

Als je een bult met sliert omschrijft denk ik direct aan een ankerworm
Een vraag mbt de ankerworm: ik lees op het internet dat lusteloosheid en schuren symptomen zijn van een ankerworm. De vis waarvan ik denk dat het een worm heeft vertoont deze symptomen niet, ze vertoont juist geen abnormaal gedrag.

Als het een worm is, zou ze dan écht symptomen moeten laten zien of kan ze ook wormen hebben zonder symptomen? Morgen probeer ik haar opnieuw te pakken zodat ik beter naar de sliert kan kijken, maar vandaag was ze me te snel.

Sorry Ro, ik lees over je berichtje heen. Het medicijn in de vijver keeperen is zeker te makkelijk gedacht? Dat zou betekenen dat ik alle vissen eruit moeten halen? Het zijn er twintig.
Zou ze allemaal behandelen in 1 keer behandelen met bv. Diflubenzuron. Er zit een aardige sloot water in je vijver, zo’n 8000 liter?
Mijn advies is om toch even een koikarper bedrijf te raadplegen, wat de juiste volgorde is qua bestrijding. Er zal er vast eentje in jouw omgeving zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan