Ziekte waterplanten


T

Timsteurs

Guest
Sinds enige tijd zien mijn waterplanten er niet meer zo mooi groen uit, maar sterven vele bladeren gedeeltelijk af. Verder zijn er ook zwarte plekken zichtbaar. Iemand enig advies wat ik hieraan kan doen?
 

Bijlagen

  • 20190707_200744.jpg
    20190707_200744.jpg
    163 KB · Weergaven: 188
  • 20190707_200749.jpg
    20190707_200749.jpg
    144.9 KB · Weergaven: 127
Dat is een javavaren die niet in de grond gezet mag worden want dan gaatie dood, die moet op steen of hout vastgemaakt worden
 
De foto is niet helemaal duidelijk waardoor ik niet goed kan zien welke planten in de bodem staan dan wel zijn opgebonden op hout, mogelijk kan je dat even verduidelijken.
Verder een standaard vraag, wat zijn je waterwaarden, wat voor filter, wat is je onderhoud beleid?
 
Het is inderdaad javavaren. Ongeveer 80 procent staat op hout en heeft het jaren erg goed gedaan. Net dit stuk is er het ergste aan toe (eerste foto). Iemand advies wat het is en wat ik hieraan kan doen?
 
Zie ik op de tweede foto links van de Javavaren nu ook een plant met zulke zwarte plekken nog staan?
 
Het zou helpen als je iets meer vertelt over het aquarium. Gebruik je plantenvoeding en zo ja, welke en hoeveel/vaak. Wat voor verlichting gebruik je en hoe lang staat deze aan? En zoals eerder gevraagd heb je wellicht ook wat water waardes?

Zwarte bladeren op een javavaren betekenen meestal dat de plant aan het dood gaan is. Ik zit zelf te denken aan wellicht te veel licht waardoor de bladeren verbranden, of dat er toch ergens een wortelstok in de bodem zit en aan het verrotten is.
 
Die andere plant vertoont geen zwarte plekken. Wel wat algen. Langs de andere kant groeit hij nauwelijks. Verder vertoont het aquarium geen abnormale algengroei. Javamos doet het wel heel erg goed en woekert. Kan dit penceelalg zijn of is het iets anders?
 
Qua waterwaarden merkte ik lichtjes nitraat op, maar na de waterverversing lijken de waarden gestabiliseerd. PH zit goed (6.8). Licht ongeveer 6.5 uren per dag verspreid over 2 dagdelen.
Er zijn 2 lampen, waarvan er 1 vervangen werd 2 maanden geleden. De andere zit er ongeveer 4 jaar in. Plantenvoeding gebruik ik haast nooit.

Toeval of niet: de verkleuring lijkt gestart te zijn nadat alle posthoornslakken door helenaslakken opgegeten zijn. Momenteel heb ik dus enkel nog een 15 tal helenaslakken, die minder actief zijn op de planten zelf. Kan dit de oorzaak zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is de reden dat je pH laag is, gebruik je CO2 of heb je een pH verlagende bodem ofzo?
 
Heb je ook inzicht in al je waterwaarden en hoe zijn die gemeten? Ik zou in elk geval wel plantenvoeding gaan gebruiken want micro s hebben de planten ook nodig.
 
Zie ik op de tweede foto links van de Javavaren nu ook een plant met zulke zwarte plekken nog staan?
Ja die zie ik ook, dat is een Anubias met zwaar gehavende bladeren.
 
Zie zo en zo baard alg zitten denk dat je water waarden flink mis zijn verhouding po4 no3
Daarnaast misschien een stroming probleem vuil filter een mogelijkheid
Baard alg betrijd je succesvol met carbo
 
Ja die zie ik ook, dat is een Anubias met zwaar gehavende bladeren.

Dat dacht ik ook ja al hoewel ik lees dat volgens de TS er geen zwarte plekken opzitten:juggle:
 
Dat dacht ik ook ja al hoewel ik lees dat volgens de TS er geen zwarte plekken opzitten:juggle:
Dan wordt het tijd voor of een bril of een betere camera voor TS
Foto laat wel degelijk vlekken zien op genoemde plant
 
Nou ik ben blij dat ik niet de enige ben die het ziet want ik twijfelde alweer aan mezelf:deal:
 
Conclusies:
- De zwarte plekken op de bladeren zijn baardalgen? Is een middel tegen baardalgen voldoende (heb ik nog op voorraad)? Moet hiervoor de pomp uitgeschakeld worden of is dit niet nodig? De kuur duurt 4 weken, lijkt me wel heel lang om een pomp zo lang uit te schakelen.
- Het lijkt me dat er iets bijkomend aan de hand is. De javavaren lijkt inderdaad zeer langzaam af te sterven (is ongeveer nog 50% van wat het een half jaar geleden was). Vraag is wat hieraan kan doen.
- Bijkomend is voeding voor de planten aangewezen. Best nadat het middel tegen baardalgen uitgewerkt is neem ik aan?

Bijkomende info
- Er is inderdaad een PH verlaagde bodem voor de aanwezigheid van garnalen. Deze is echter sinds jaren stabiel op 6.8, hier zie ik niet onmiddellijk het probleem
- De waardes worden gemeten met een strook van Sera waarop ik verschillende zaken kan zien (zoals nitraat en dergelijke). Het volstaat deze strook enkele seconden in het water te houden en dan de kleur te vergelijken met de index. De waarden lijken echter allemaal normaal. Hier lijkt het probleem niet te liggen.
 
De waardes worden gemeten met een strook van Sera waarop ik verschillende zaken kan zien (zoals nitraat en dergelijke). Het volstaat deze strook enkele seconden in het water te houden en dan de kleur te vergelijken met de index. De waarden lijken echter allemaal normaal. Hier lijkt het probleem niet te liggen.

Het probleem is echter dat deze strips niet echt betrouwbaar zijn en soms flinke afwijkingen laten zien met de werkelijkheid. Als het baardalgen zijn dan heb je meestal een co2 tekort of een slechte circulatie waardoor de voeding niet goed overal kan komen. Ik zou echt de waarden eens met druppels laten testen en plantenvoeding zou ik altijd doseren.
 
Bedankt voor de tips. Ziehier een foto van het bovenaanzicht van de planten. Dit zegt vermoedelijk meer over de actuele toestand
 

Bijlagen

  • 20190707_230637.jpg
    20190707_230637.jpg
    173.8 KB · Weergaven: 127
Dat ziet er inderdaad niet goed uit maar vandaar dat je even de waterwaarden moet laten meten zodat je wellicht beter inzicht krijgt in wat er loos is en zorgen voor voldoende plantenvoeding en co2.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan