Ziekte


Jurgenm12

Member
Lid geworden
22 april 2024
Berichten
23
Leeftijd
20
Goedemiddag,

Afgelopen week al 5 dode vissen / algeneters aangetroffen in aquarium.

Overige vissen lijken het gewoon goed te doen. Wat kan ik hieraan doen?

Zitten nog 3 kempvis vrouwen in, 2 corydoras aeneus, 2 dwerg algeneter, 3 corydoras …, 5 guppies

2 kempvis vrouwen overleden
1 corydoras aeneus overleden
1 pleco overleden
1 dwerg algeneter overleden
 
Heb je een foto van de bak en wat zijn de waterwaarden en heb je iets toegevoegd wat je normaal niet doet?
Hoelang draait de bak en heb je iets gemerkt aan de overleden visjes?
 
IMG_6134.jpeg
Waarden water zijn goed volgens teststrips en dierenwinkel. Ik heb niks toegevoegd wat ik anders niet zou doen.

Bak draait nu 2 weken zonder vis, 1 week met vis.

aan de corydoras wat opgemerkt dat die opeens op z’n rug lag, raar zwemde. De 2 kempvissen waren traag en lagen vaak bij de bodem. Pleco en dwerg algeneter niks opgemerkt.
 
Vaak zie je een nitriet of nh3.4 piek in week 2 of 3 en je hebt nu in week 3 er al veel visjes inzitten dus wellicht zit daar de oorzaak.
Ook zou ik voor de Betta s flink wat drijvers toevoegen want dat stellen ze op prijs en houden van wat gedemt licht.
Je hebt na 2 wk vissen toegevoegd en dat kan de bacteriecultuur op dat moment denk ik nog niet aan.
 
je algeneters ( otocinclus) gaan gewoon dood van de honger
er zit geen alg of dentritus in na 2-3 weken, ten vroegste na 6-9 maanden
 
je algeneters ( otocinclus) gaan gewoon dood van de honger
er zit geen alg of dentritus in na 2-3 weken, ten vroegste na 6-9 maanden
Dat kan inderdaad maar is meer overleden in de bak:

2 kempvis vrouwen overleden
1 corydoras aeneus overleden
1 pleco overleden
 
Niet aanvallend bedoeld maar de combinatie van bodem, inrichting en vissen is best wel fout.
Bodem voor corydoras is het beste (filter/aquarium) zand, geen steentjes waar ze niet tussen kunnen wroeten of zich aan kunnen beschadigen. Baarddraden zullen vaak als eerste kappot gaan.
Otocinclus kan het beste pas toegevoegd worden als alles al enkele maanden goed (stabiel) draait.
Je planten moet je ff nakijken, volgens mij heb je een anubias en bolbitis in de bodem gepoot, die hoor je op hout/steen o.i.d. op te binden anders rotten ze weg.

Beter zo min mogelijk plastic dingen in een aquarium, zal altijd een deel weekmakers bevatten (ongeacht of het aquarium proof is), dit is niet bevordelijk voor de gezondheid van je dieren.

Pleco wordt veel te groot voor dit aquarium.
 
Niet aanvallend bedoeld maar de combinatie van bodem, inrichting en vissen is best wel fout.
Bodem voor corydoras is het beste (filter/aquarium) zand, geen steentjes waar ze niet tussen kunnen wroeten of zich aan kunnen beschadigen. Baarddraden zullen vaak als eerste kappot gaan.
Otocinclus kan het beste pas toegevoegd worden als alles al enkele maanden goed (stabiel) draait.
Je planten moet je ff nakijken, volgens mij heb je een anubias en bolbitis in de bodem gepoot, die hoor je op hout/steen o.i.d. op te binden anders rotten ze weg.

Beter zo min mogelijk plastic dingen in een aquarium, zal altijd een deel weekmakers bevatten (ongeacht of het aquarium proof is), dit is niet bevordelijk voor de gezondheid van je dieren.

Pleco wordt veel te groot voor dit aquarium.
Ah oke, bedankt voor je heldere toelichting en tips.
 
je algeneters ( otocinclus) gaan gewoon dood van de honger
er zit geen alg of dentritus in na 2-3 weken, ten vroegste na 6-9 maanden
Hier dacht ik zelf ook al aan. Tevens wel raar dat de winkel hier niet op attendeerde bij het uitzoeken van een eerste vissenbestand…
 
Zijn er nog tips voor mijn vissen bestand en/of opmerkingen?
 
Hier dacht ik zelf ook al aan. Tevens wel raar dat de winkel hier niet op attendeerde bij het uitzoeken van een eerste vissenbestand…
Veel zaken vragen niet door of hebben niet genoeg kennis en het is beter om je goed in te lezen.
 
Veel zaken vragen niet door of hebben niet genoeg kennis en het is beter om je goed in te lezen.
Ah oke. Ik hoop dat de huidige visjes het dan nog overleven…
 
Om dat voor elkaar te krijgen ga je het beste dagelijks een flinke waterwissel (80%) doen en testen (met druppeltest) op nitriet (NO2) en NH3/4. Pas als je nitraat begint te stijgen en er geen nitriet en NH3/4 meer aanwezig is,kun je waterwissel frequentie laten zakken.
Verder geen middeltjes (bacteriën in flesjes, waterverbeteraars ed) toevoegen. Dat heeft (meestal) alleen nut voor de dierenwinkel.

Verder: vertrouw NIET op de kennis van de LFS. Als je iets wilt weten, kom je het beste naar hier.
 
Om dat voor elkaar te krijgen ga je het beste dagelijks een flinke waterwissel (80%) doen en testen (met druppeltest) op nitriet (NO2) en NH3/4. Pas als je nitraat begint te stijgen en er geen nitriet en NH3/4 meer aanwezig is,kun je waterwissel frequentie laten zakken.
Verder geen middeltjes (bacteriën in flesjes, waterverbeteraars ed) toevoegen. Dat heeft (meestal) alleen nut voor de dierenwinkel.

Verder: vertrouw NIET op de kennis van de LFS. Als je iets wilt weten, kom je het beste naar hier.
Dus als ik het zo lees: dagelijkse waterwissels doen van ca 80% en testen testen totdat nitraat / nitriet goed is?

Op kraanwater dan wel aquasafe toepassen lijkt me?

M’n bak is 40x40x50,8. Op internet staat 60L maar afmetingen komen uit op 80?
 
Dus als ik het zo lees: dagelijkse waterwissels doen van ca 80% en testen testen totdat nitraat / nitriet goed is?

Op kraanwater dan wel aquasafe toepassen lijkt me?

M’n bak is 40x40x50,8. Op internet staat 60L maar afmetingen komen uit op 80?
Aquasafe kan je achterwege laten.
40x40x50,8 Zijn waarschijnlijk de externe maten incl achterkant en lamp enz. Niet die van de glazen bak/waterhoogte.
 
Op internet of in een tropische vissen encyclopedie is veel informatie te vinden. Heb je de vissen gekocht bij een aquariumwinkel of een dierenwinkel met een aquariumafdeling? Er zijn goede dierenwinkels met behoorlijke kennis, hier op dit forum is er een topic over winkels. Misschien interessant om dat eens door te lezen en kijken of er een goede winkel bij jou in de buurt zit.
 
Aquasafe kan je achterwege laten.
40x40x50,8 Zijn waarschijnlijk de externe maten incl achterkant en lamp enz. Niet die van de glazen bak/waterhoogte.
Dus kraanwater kan gewoon bij de vissen in met zo’n wissel?
 
Op internet of in een tropische vissen encyclopedie is veel informatie te vinden. Heb je de vissen gekocht bij een aquariumwinkel of een dierenwinkel met een aquariumafdeling? Er zijn goede dierenwinkels met behoorlijke kennis, hier op dit forum is er een topic over winkels. Misschien interessant om dat eens door te lezen en kijken of er een goede winkel bij jou in de buurt zit.
Vissen gekocht bij de Jumper en een aquariumwinkel. Vissen van de Jumper nu al snel dood…
 
Zonde van de dode vissen, wel typisch dat het (tot nu toe) alleen de vissen van de Jumper zijn. Misschien zegt dat wel iets over de kwaliteit.
 
Op internet of in een tropische vissen encyclopedie is veel informatie te vinden. Heb je de vissen gekocht bij een aquariumwinkel of een dierenwinkel met een aquariumafdeling? Er zijn goede dierenwinkels met behoorlijke kennis, hier op dit forum is er een topic over winkels. Misschien interessant om dat eens door te lezen en kijken of er een goede winkel bij jou in de buurt zit.
Ik kijk vaak op het forum en anders bij Aquainfo of Aquavisie.
 
Blijf de komende 2 weken wel van je filter af als de doorstroom goed is anders krijg je waarschijnlijk nog meer narigheid.
(Eventuele sponsen in het filter gooi je nooit weg maar spoel je pas als de uitstroom minder wordt. Watten en filterdoek vernieuw je wel.) pas als de spons uit elkaar gaat vallen kun je er een deel van vervangen).
 
Ja hoor, dat gaat prima. Let wel goed op de temperatuur, liever iets aan de koude kant dan te warm. (en dan niet meer dan 2C verschil).
Dus bij waterwissels sowieso geen waterverbeteraars ed. Ingooien?
 
Plantenvoeding in water en bij de wortels is wel aan te bevelen. Bijvoorbeeld het bekende Profito is goed maar mist nitraat en fosfaat.

Dit kun je bijsturen met poeders van aquariumbemesting.nl.

 

Terug
Bovenaan