Ziekten; problemen met Aphyosemion gabunense


Markvk

Well-known member
Lid geworden
27 december 2012
Berichten
1,126
Hallo,

Ik heb afgelopen Zaterdag 3 koppels Aphyosemion gabunense en 7 Epiplatys annulatus gekocht, dit zijn d eerste vissen in de bak. de E. annulatus heb ik totaal geen problemen mee en doen het erg leuk. Echter heb ik 2 A. gabunense die er niet top uitzien. Een man heeft ��n oog waar een witte waas/vlies overheen zit, ook is dit oog wat opgezet. Hij lijkt aan het gedrag te zijn ook blind aan dit oog. De vis is ook een stuk rustiger en meer teruggetrokken dan de andere vissen. Wel probeert hij te eten, maar doordat hij half blind is gaat dit moeilijk. Ik heb op internet gelezen dat er onder de juiste omstandigheden vanzelf weg zal gaan, dus wellicht is afwachten genoeg. Wat ik zelf denk dat de oorzaak kan zijn is een beschadiging tijdens het transport, die beschadiging is daarna misschien gaan infecteren. Maar dit is maar een aanname.
Dan het tweede probleem. Er zit een vrouwtje A. gabunense in die sinds vanochtend witte plekken heeft, geen kleine stippeltjes, maar doffe, lichte plekken verpreid over het lichaam. Ook deze vis lijkt een stuk rustiger en meer terugtrokken dan de rest. sinds vanochtend lijkt het ook verergerd.
Ik heb zelf weinig verstand van ziektes en de behandeling daarvan, dus hulp zou ik erg waarderen.
Ik heb Catappa blad toegevoegd aangezien dat ook geldend zou werken (alhoewel ik dit betwijfel)
De vissen zwemmen in een bak van 60*30*35, een west Afrika biotoop met zand, hout en wat planten, de planten moeten nog wel wat groeien.
Waterwaarden komen morgen.
Ik filter met de interne juwel filter, hij heeft meer dan lang genoeg ingedraaid.
Foto ga ik ook proberen te maken.

Groeten,
Mark.
 
Re: Ziekten; problemen met Aphyosemiom gabunense

Waarschijnlijk bacteri�le infectie. JBL Ektol fluid of furanol zou kunnen helpen als de ziekte in een nog niet vergevorderd stadium is. Kijk verder eens bij jblonlinehospital.
 
Re: Ziekten; problemen met Aphyosemiom gabunense

Over welke heb je het dan? De man met het oog of de vrouw met de witte vlekken ?
 
Re: Ziekten; problemen met Aphyosemiom gabunense

Ja, dat lijkt mij ook van allebei een bact.infectie ziekte. Dat kan ook snel erger worden , dus zou maar meteen beginnen.
Als dit de enigste zieke vissen zijn, zou ik ze apart behandelen in een klein bakje met aqua-water..
Veel succes iig.
 
Re: Ziekten; problemen met Aphyosemiom gabunense

Een een update hoe het ermee staat.
Ik heb jullie advies niet opgevolgd, dus geen medicatie gegeven. Waarom?: ik had eerst de helft van het water ververst, kan nooit kwaad dacht ik. en wonderbaarlijk genoeg leken de vissen daar heel goed van op te knappen. Ik heb daarom meer ververst dan dat ik normaal doe, 2-3 keer per week met als gevolg dat het vrouwtje bijna weer de oude is en het oog van de man weer helemaal normaal is, de man is wel nog wat rustig en teruggetrokken, maar ik verwacht dat dit weer goed komt.
Alleen heb ik natuurlijk weer een nieuw probleem, er is nu een ander vrouwtje van de Aphyosemion die ��n felrode vis heeft, dat is sinds gisteren, ook is deze meer teruggetrokken. Weer heb ik meteen de helft ververst, ik ga komende week veel verversen en wellicht dat dit ook bijtrekt.
 
Re: Ziekten; problemen met Aphyosemiom gabunense

Goed dat je laat weten hoe het ermee gaat.

Een waterwissel doet vaak wonderen en genezen ze ook snel. Ook turf of een zouttoevoeging wil ook wel helpen. Maar soms blijft het aanhouden en is een goed medicijn toch wel eens handig.
Dit zijn gewoon wat gevoelige visjes, voor waterkwaliteit en schommelingen ervan. En als ze ��nmaal gewent zijn en op hun gemak voelen kunnen ze wel tegen een stootje..

Maar heb je nu hetzelfde probleem met een nieuwe rode soort?
 
Re: Ziekten; problemen met Aphyosemiom gabunense

Sorry, vis moet vin zijn. De A. gabunense had een rode vin. Maar geluk is dit weer genezen. Met vrijwel alle vissen ziet het er goed uit, die gaan het naar mijn inziens redden, echter is er een man (diezelfde als van het oog) die constant maar in de drijfplanten zit te hangen, dus ik vrees dat deze het niet gaat halen.misschien is het van binnen al te ver en mag het verversen niet meer baten. Maarja, dan hou ik alsnog 2 m en 3 v over. Lijkt mij ook prima, jammer maar helaas.
Ik hoop dat het snel allemaal een beetje stabiel word in de bak.
 

Terug
Bovenaan