Zielige roodkopzalm: welke ziekte?


Suzett

Active member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
26
Leeftijd
29
Hoi allemaal,
Ik heb al een tijdje een ziek roodkopzalmpje. Eerst had hij alleen een donker stuk in z’n buikje, ik dacht misschien obstipatie, maar het gaat niet weg. Hij heeft het al een paar weken en leek geen last te hebben, maar nu heeft ie ook zwemblaas problemen (zwemt vaak met kop omhoog, zakt een beetje naar beneden). Hij eet wel en zwemt met z’n schooltje mee. Weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Bak is 80 liter (geloof ik), juwel binnenfilter, met een klein schooltje roodkopzalm, een schooltje neon tetra en een ancistrus. Ik weet de water waarden niet precies maar volgens een test strip is het ok. Temperatuur staat op 25/26. Ze eten meestal mini granules van tetramin en soms tropische vlokken.
IMG_1808.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_1809.jpeg
    IMG_1809.jpeg
    475.3 KB · Weergaven: 14
Hoe oud is je zalmpje?
 
Hoe oud is je zalmpje?
Weet ik niet… de meeste van het schooltje zijn al minstens 4 jaar, maar er zitten er een paar bij van circa 1,5 jaar.
 
Dan zou het dus zomaar ouderdom kunnen zijn....
 
Het donkere stuk lijkt (door de huid heen gekeken) bij/op de zwemblaas te zitten. Misschien dat je daarom ook die problemen ziet met het zwemmen. Mogelijk een infectie, maar daar is dan geen medicatie voor beschikbaar. Kan inderdaad ook nog samenhangen met de leeftijd, zoals Lysia zegt. Moeilijk te zeggen allemaal. :)

Je weet trouwens dat je twee (iets) verschillende soorten hebt zitten? 🙃
 
Het donkere stuk lijkt (door de huid heen gekeken) bij/op de zwemblaas te zitten. Misschien dat je daarom ook die problemen ziet met het zwemmen. Mogelijk een infectie, maar daar is dan geen medicatie voor beschikbaar. Kan inderdaad ook nog samenhangen met de leeftijd, zoals Lysia zegt. Moeilijk te zeggen allemaal. :)

Je weet trouwens dat je twee (iets) verschillende soorten hebt zitten? 🙃
Dank je voor de info. En over die twee soorten; ik wist dat er meerdere varianten waren maar niet dat ik ze allebei had! Maar nu (na vier jaar, haha) zie ik het! Ze zijn wel echt met z’n allen een schooltje. Wat grappig!
 

Terug
Bovenaan