Ziet er niet best uit.. bodemrot?


B

Bobbysh

Guest
Ik had een zandpad maar schijnbaar vonden de garnalen het niet mooi en hebben ze alle soil eroverheen gegooid.
Daardoor is de bodemlaag vrij dik geworden.
Nu heb ik heeele zwarte plekken ontdekt en daar schrok ik een beetje van. Nu weet ik niet hoe erg bodemrot is of kan zijn en hoeveel haast erbij zit om eventueel te vervangen. De planten groeien als kool en de dieren doen het goed vandaar dat ik nooit echt zo naar de bodem keek. Ik ruik ook niets vreemds in de bak. En het moet erg snel zijn gegaan want zo lang heb ik de bak nog niet.

Hoeveel haast zit erbij om de bodem te vervangen en hoe kan ik dat dan het beste doen? Was sowieso van plan om de boel een beetje om te gooien qua inrichting maar dat zit nog niet in de planning voor de komende weken iniedergeval.
Kan het een tijdje wachten?

20181112_185755.jpg


20181112_185808.jpg
 
Bodemrot? Wat nu? | - Aquaforum (forum)

https://www.aquaforum.nl › Forums › WELZIJN › Waterchemie en onderhoud

  1. In cache
17 jul. 2014 - Bodemrot stinkt enorm en je ziet vaak spontaan bellen uit de bodem ... kan het zich ook ontwikkelen als er verder niks mis is met je aquarium.
Bodemrot | - Aquaforum (forum)
12 mrt. 2015
waterwaarden en bodemrot | - Aquaforum
22 okt. 2013
Bodemrot? | - Aquaforum
16 jul. 2011
bodemrot, wat te doen? | - Aquaforum (forum)
13 sep. 2010
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zand zakt door de soil heen, dat komt doordat zand een veel kleinere korrelgrootte heeft dan de soil. Mocht je de bodem willen vervangen dan zou ik de soil weglaten en alleen zand nemen of de soil afdichten met grind.
Maar het ziet er inderdaad uit als bodemrot. Kijk eens wat er gebeurd als je een vork oid erin steekt, komen er dan bellen vrij? Ik zou het wel zo snel mogelijk vervangen want het kan zich best snel uitbreiden. Let bij het vervangen wel op voor de gassen die vrijkomen, deze zijn namelijk giftig voor vissen (en zeker voor garnalen).
 
Ik heb het zand en soil wel apart gehouden maar de soil is over het zand heen gelegd, vermoedelijk door mijn roodschaargarnalen die behoorlijk actief zijn.

Wat bedoel je met soil afdichten met grind?
Tussen het zand en de soil?

Zal vanavond eens kijken of er bellen vrij komen.

Ik ben bang dat als ik de boel vervang ik alles verpest, bacteriën weg etc. Alles groeit nog zo mooi en de dieren lijken zich goed te voelen.

Als ik ze tijdelijk in een 60 cm bak opvang met daarin het water uit aquarium en het filter door laat draaien, daarna de bodem vervang en de dieren met hetzelfde water weer terug zet gaat dat dan goed zo? Niet te veel stress voor ze?
 
Als je met een vork wat opzij schuift en het stinkt. ….dan beter met de slang wegzuigen. Dan zuig je die lucht er ook uit.


Niet alles er uit.
 
Als je met een vork wat opzij schuift en het stinkt. ….dan beter met de slang wegzuigen.


Niet alles er uit.

De dieren er wel uit of ook niet?
 
Komen er belletjes uit en/of stinken deze dan naar putlucht?
Het kan ook dat het gewoon algaanslag is. Aan de voorkant van mijn bak (hij vangt zonlicht op die plek) heb ik ook algaanslag op het glas, terwijl daar substraat tegenaan zit. Dit is dan geen bodemrot maar, gewoon, algaanslag. Ik zou eerst even ruiken voordat je drastische maatregelen neemt. En anders met een wattenstaafje afnemen en dan ruiken.
 
Zal vanavond eens kijken naar de luchtbellen
 
Zo ik het zo ziet, 15 cm van de ruit af.

De vissen er gewoon in laten. en telkens een stukje af zuigen..
En dan water aanvullen.
 
Wat bedoel je met 15 cm van de ruit?

Zeker wel luchtbellen daar heb er even voorzichtig in geroerd. Zie ze zelfs al zitten wanneer ik er met de zaklamp langs ga.. ik rook trouwens nog niks. Het is een combi met groene algen denk ik.

Vissen erin laten zitten lijkt me veel te eng eigenlijk, is een kleine bak en al die bellen tijdens het afzuigen.. ben bang dat dat helemaal misgaat en ik ze te veel stress geef.
 
Heb je een volledige foto van het aquarium? ik heb hier vaker stukken bodem afgeheveld met bodemrot en als je het met beleid doet kan het prima zonder eerst de bewoners eruit te halen want dat geeft ook veel stress.
 
20181112_190620.jpg


Staat er een beetje overwoekerd en chaotisch bij op het moment. Stukken hout en overal plantjes. En door het filtertje is het ook moeilijker overal bij te komen.
 
Als ik ze tijdelijk in een 60 cm bak opvang met daarin het water uit aquarium en het filter door laat draaien, daarna de bodem vervang en de dieren met hetzelfde water weer terug zet gaat dat dan goed zo? Niet te veel stress voor ze?

Als ik zo de situatie zie lijkt me bovenstaand verhaal wel het beste idd.
 
Wat bedoel je met 15 cm van de ruit?
Maak iets dat het vooraan lager kan.

Met een --------- L . zoiets.
 
Seabait, dan ga ik dat doen denk ik. Zal nog wel even moeten wachten totdat ik een plekje kan vinden met voldoende tijd.


Bertus, oo ja het was vooraan laag en achteraan hoog maar de garnalen hebben het compleet geegaliseerd na verloop van tijd.
Ik lukt me niet goed om je --------- L te begrijpen.
 
Denk dat Bertus bedoeld om iets van een schotje te gebruiken tussen de verschillende bodemmaterialen,beetje het idee van een terras zeg maar.
 
Ah zo, ja inderdaad. Dat ga ik zeker doen als ik weer 2 verschillende bodems ga gebruiken. Heb maar een weekje kunnen genieten van een mooi egaal zandstraatje
 
Hoeveel van die garnalen heb je trouwens? vind ze echt heel gaaf!
 
2 maar, perongeluk. En helaas beide man. Ben nog op zoek naar vrouwen maar ze zijn erg lastig om aan te komen. Ik ben er ook echt heel blij mee, indrukwekkend om te zien en leuk gedrag.
 

Terug
Bovenaan