Zijn alle led buizen automatisch dimbaar?


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo mensen,

Zoals de topic titel zegt.. zijn alle ledbuizen ongeacht merk, type, ect automatisch dimbaar omdat het led is?

Zelf heb ik de standaard verlichting van de juwel rio 180 en ik wil in de toekomst gaan kijken naar een korte dim periode aan het begin en einde om het iets comfortabeler te maken voor de vissen..

Me vissen lijken er nu niet echt last van te hebben als het licht ineens aangaat (geen schrik reacties) maar een korte opstart en afsluit dim periode lijkt me net iets prettiger voor ze..
 
Hallo mensen,

Zoals de topic titel zegt.. zijn alle ledbuizen ongeacht merk, type, ect automatisch dimbaar omdat het led is?

Zelf heb ik de standaard verlichting van de juwel rio 180 en ik wil in de toekomst gaan kijken naar een korte dim periode aan het begin en einde om het iets comfortabeler te maken voor de vissen..

Me vissen lijken er nu niet echt last van te hebben als het licht ineens aangaat (geen schrik reacties) maar een korte opstart en afsluit dim periode lijkt me net iets prettiger voor ze..
Ja en nee.
Afhankelijk van de gebruikte techniek zijn ze dimbaar op een bepaalde manier.
Ook al staat het er niet in alle gevallen op.

Maar de zijn inderdaad niet altijd dimbaar
 
Bedankt voor de info. Ik ga wel ff op onderzoek of ik me lampen dan kan dimmen.

👍🏼
 
Welke lampen heb je nu?
Ik heb een juwel rio 180 met de led lampen die er bij zaten. Een daylight lamp van 9000k en een nature lamp van 6500k. Beide 2650 lumen dacht ik.
 
Ok die weet ik
1671886570166956103452.jpg
deze denk ik, niet dimbaar met de juweldimmers met zonsondergangen die zijn veel prijziger in verhouding tot alles.
Met een led schemerlampje schrikken de vissen ook niet zo erg als het licht uitgaat.
Ik vind het dimmen uiteindelijk saai geworden.
Niks tegen fel licht maar dimmen is voor mij net als een wolk voor de zon of wakker worden op een grijze ochtend.
Zo maar het kan dus wel😀
 
De multilux?
Die zijn dimbaar te maken, check de sticky maar in deze sectie
Dat zou ik even moeten uitzoeken in de papieren van de bak dat van de multilux dat weet ik niet zo 1 2 3.

Ik ga wel ff opzoek naar de sticky een keer. Gewoon ff kijken. Zou wel leuk zijn als ze dimbaar zijn.
 
Ok die weet ikBekijk bijlage 353720deze denk ik, niet dimbaar met de juweldimmers met zonsondergangen die zijn veel prijziger in verhouding tot alles.
Met een led schemerlampje schrikken de vissen ook niet zo erg als het licht uitgaat.
Ik vind het dimmen uiteindelijk saai geworden.
Niks tegen fel licht maar dimmen is voor mij net als een wolk voor de zon of wakker worden op een grijze ochtend.
Zo maar het kan dus wel😀
Ik denk dat dit idd de lampen zijn. Ik wil het dimmen ook niet voor me zelf maar voor de vissen. Ik dacht zelf eigelijk ook aan een dimperiode van alleen maar 5 of 10 minuten ofzo. Zodat ze niet gelijk een volle lamp in hun muil krijgen 😂
 
Dan ben ik nog maar na eentje van deze na weer terug op de oorspronkelijke gegaan en erna de helialuxspectrum.
De color lamp is aangenaam met minder ,lumen, als de nature en day.
Planten groeien toch wel met een ietsje minder licht😀
Ik heb dan meerdere bakken , maar zet ze vaker per dag aan en uit ,als ik er niet voorzit.
16718896387581011462301.jpg
 
Dan ben ik nog maar na eentje van deze na weer terug op de oorspronkelijke gegaan en erna de helialuxspectrum.
De color lamp is aangenaam met minder ,lumen, als de nature en day.
Planten groeien toch wel met een ietsje minder licht😀
Ik heb dan meerdere bakken , maar zet ze vaker per dag aan en uit ,als ik er niet voorzit.Bekijk bijlage 353724
Ik heb er gewoon een tijdschakelaar op gezet om de licht lengte stabiel te houden. En met het magneetventiel van de co2 werkt het allemaal wel lekker en is het makkelijk in te stellen met de tijdschakelaars. Ik heb ook gelezen dat stabiliteit goed is voor het aquarium, wat ik ook begrijp en ik kan de grens van de alg opzoeken. Vinden de vissen dat ook niet vervelend als het licht meerdere keren per dag aan en uit gaat?
 
De vissen schrikken alleen maar bij een plotsklapse overgang naar totale duisternis
 
De vissen schrikken alleen maar bij een plotsklapse overgang naar totale duisternis
Goed om te weten. Op het moment dat het licht uit gaat dan staat het licht van de huiskamer 9/10x of altijd gewoon nog aan dus dan is het ook niet totaal donker. En als het licht aan gaat is er ook al wat licht van buiten. Ik wou de dimmer ook alleen voor het welzijn van de vissen. Wij houden er ook niet van als je ineens een volle lamp in je gezicht krijg of als het ineens donker is.
 
Ik heb het ff op de site van juwel uitgezocht. Alleen de helialux serie en novolux serie van juwel zijn te dimmen. En volgens mij is alleen de helialux geschikt voor mijn bak. Dat is wel een hele flinke investering voor een dim periode van 5 minuten 🤔

Ik wil eigelijk ook niet met een ledstrip o.i.d. gaan werken. Dat wordt er vast niet mooier op en lijkt me ook niet echt veilig met al dat water in de buurt. Ik denk dat ik het voorlopig maar even zo laat.

Jammer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf bij de action een klein ledstripje gekocht, spatwaterdicht plak je op het harde gedeelte tussen de lampen in, tijdschakelaar erop en klaar. Werkt prima en geeft een schemerig effect. Mocht je het teveel licht vinden knip je er een stukje vanaf. Is met usb aansluiting daar moet je dan wel een stekker voor hebben. Ledstripje kost maar 1,50 ofzo
 
De multilux?
Die zijn dimbaar te maken, check de sticky maar in deze sectie
 
Dan ben ik nog maar na eentje van deze na weer terug op de oorspronkelijke gegaan en erna de helialuxspectrum.
De color lamp is aangenaam met minder ,lumen, als de nature en day.
Planten groeien toch wel met een ietsje minder licht😀
Ik heb dan meerdere bakken , maar zet ze vaker per dag aan en uit ,als ik er niet voorzit.Bekijk bijlage 353724
Lampen aan en uit zetten? Dus de groei van planten min of meer aan of uit zetten? Want voor de fotosynthese is licht nodig. Hmmm, ik weet niet of dat een goed idee is.
 
Er is dan nog wel wat daglicht of een kamerlamp aan in mijn geval.
Bv licht aan
1671965810419386712620.jpg
en licht uit nu om 12 uur
1671965851882600635651.jpg
ik vind het een wolk voor de zon.
 
De vissen schrikken alleen maar bij een plotsklapse overgang naar totale duisternis
En ook als het weer op volle sterkte aan gaat zeker met die 9000 k arme beestjes kunne zo snel hun zonebril niet vinden:Dk:Dk
als het inderdaad de standaard verlichting is van juwel dan is het misschien beter om naar iets anders uit te kijken
het gebeuren is om te bouwen maar das een behoorlijke klus en niet echt aan te raden.
 
En ook als het weer op volle sterkte aan gaat zeker met die 9000 k arme beestjes kunne zo snel hun zonebril niet vinden:Dk:Dk
als het inderdaad de standaard verlichting is van juwel dan is het misschien beter om naar iets anders uit te kijken
het gebeuren is om te bouwen maar das een behoorlijke klus en niet echt aan te raden.
Ik heb de 9000k lamp afgedekt met plastic waar wel wat licht doorheen komt. Ik heb nu alleen een hardnekkige groene zweefalg waar ik niet vanaf kom. Ik denk door de verlichting. Ik ga in de toekomst kijken naar de dimbare/instelbare verlichting van juwel. Alleen die zijn wel flink aan de prijs dus dat moet wachten.
 

Terug
Bovenaan