Zijn dit algen?

DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hallo,

Ik heb een aquarium dat een week aan het indraaien is.
Gisteren heb ik via hevel de schimmel van een aantal stukken spiderwood verwijderd.
Dit zag er zo uit. Ik weet dat dit in deze fase normaal is en maak me hierover geen zorgen.
53r9xEF_NRksvOgmN7td6XO70qOGLgJ69UuHYB_IgW16C_WR4q4MHUFh9wLqF659RXQbOH2dkcklTAjC6kmNCkccpuCMehbLG1ucZzqR2M3U1Z9J7oaw80irSdpRc_tCZMadjJ_PHRxb7vXMYPmJ-wGfmO5elGv6OPVkuLXGRbZ2Zj2Hf8mGrMFhnrGjk3cRCiGKXRQ9KM7ifgbs8xa_bFfyWpa9FVyppeKomxSXoj_hFdiiV3LQqkefJN5uM-fY7rmAuRJd8FnPBhyq2rZj5CumCAHEXWrynFJcYkl_xC49jnBJASQ5Zltn4KsWhstpw_6WAFl76me1gBS5tux3VfnaPHQgO_dgW1noaLGEipPDuIqpeXVpuZul75iTwlol-MKkA-fKJZ_1BTNTNmSGLH2ii5IyfTHO-ocFErv2D6fcsbs9EH1DK7Na_rIQFRdqth7oWcJbYOvAq2puqtumReaFi03G5byZ2AaAuDUQCYv-1RRhsFplo0vJmVjoYN5hGmYR9xjEx_uWAhHGKZYSc2K5OQjRpdl6hfrrOoa46dAYtWkrn5EfvaQt-h2o0SI_4ZguZQemda7Nt7GFhvcRcZJ-wLIzgG41UG09T-68Z6W4HaB-loMJnQt6EsTkHc8f1EgcnP0TMCypsSaEbR3bmx6Szg=w653-h869-no



Ik merkte bij het afhevelen wel 2 donkere plekken op de bodem, dacht eerst dat dit schaduw was maar dit bleek een donkere en eveneens slijmachtige laag. Heb dit gelijk mee verwijderd, maar vandaag zat er op dezelfde plekken al terug hetzelfde spul. Iemand van jullie een idee? Zit ook vlak aan het hout / zandbodem.
Hieronder 2 foto's. Duidelijker krijg ik ze niet... :)

Hier zie je het vlak onder het korfje van de linkse uitstroom (eerst stuk hout en daaronder).
OKBRMvYjtmG74goI2dqbG4e5v50_qH8jVqI_rhVHsPsuYHe0oZ52EAanjZpfT2G2kQvybLRZUqQpSkjjV2eAJce3SNIPhlXsHMmqz6MpD7x6y4ewopYoM_VooPU2ZZuoMGoTzoP2TlS5kbesVaqwNAoACQ82tut-KvNi2mljqp5sHSl9AHkPoLftvAcsurkCsZ0bO6oI52-GbxEZ-RSqh29_e70reJRFktw7B0MjhbD7cW3PMo9-WP6yDkMFoQwxRK8pUlX9qJkpOkPV1nPL6xz4uxvWrqqYpXXuyMvz_6ylwFKlZzDaKfxMoONWTaUXavHqf2uk2mkJjPDeaq1qcMWRFsVzNRM7aWtuI_5uAHw7rBcFTQiuQEwPsJFU2Jl4sZuprQlB1oFOvM0DJ1Dk3lXo4KQ1Mewijaac8Pm5qKjpkYUSNOxOtIz2H1NwRJIJmG8DJW9vtU5EYZbMNSauC3eWDl9YBc0BD0xJPKxro-kjbZulppKcadtMuBAEI00Ix-VWNDLdMGQavOKtu1nBURmspS8w-p1Yff4b308mNZAprdbqBe4MiFaKwu9DNk6FqAkvoW-eLra1VedPhJ7FYz_h98stWrlJbj_-u4G7tkUoVygNVG8__a6hiYy9lY68bUCV-YRPjMiZsb0ivW_bsRgbdg=w653-h869-no



Hier is het beter zichtbaar, heb de zaklamp erop gezet ...
a3iDihL7vg2yx9xfmOpU4n2YrSgVkbm4c6AMUSLfZVkLjfMGkniHEblHUGFzAi7pZzTsEo0cQO79uhw031AY9YpKqNWce1t9aQScRLM679fVGFbmcKMCNGq-RlzFqYTO0z6z3uY10vavgrjhmaALVVxHhxRYHe3rVm1xeeqYWUKiM9qQvoN1lS10o5UEJMEfyGoiFppm2cF71LR2OGbzGbSm8Svzlv0h4mRAFiQXd8OBUV95fwFyAvAcWEQ7aN6aRzM5yFX-pMnydclZ0x2BMjcIsTX_9lyVb_UXJ1kTew3Wov5D6vMG3onKwzhNCz0e88O6jkb0wy3W7T9gA7YifWuLIumlANge98nQWB-iNsF3Cw7km2gV069hzSRw607bVk_KUwcTVn4XYedY07f_DKTTfnI_oPWm2JWcpmbsJ8I48k8yws0oERAdAvjyj4wgBH5WNTZK8Yf72F4UGw0pdCZo7hJAPJF2WeKTmj9ySQGj_SToqXRditbIZqLmLWWXTd9PemayfbotBHaQl2jfe_RWU2CbiHwAR1W-pAd5XQlczfOPpEe8gZmtfvY1SUlIB7ILcZsrWWe7yetpxA5XgHxDwL0dM0KYU7uF93nvn34xnxV4u08abBh7tUbBrmnmrxBjKIZpZDyFWXKMMqm-iMTOug=w653-h869-no


Alvast bedankt voor jullie mening!
 
Ter info: Ik had de voorbije dagen ook een vieze geur die uit het water kwam.
Kan dit te maken hebben met een oud stuk kienhout dat ik heb gebruikt om een stuk spiderwood terug vast te zetten dat begon te drijven bij het vullen?
Hout is er uit nu, spiderwood vastgemaakt met visdraad en geur weg.
Heb gelezen dat je door rottende zaken (decoratie-hout-dode vis) blauwalg kan krijgen, moest dit hierboven het geval zijn?

Net nog eens vlugge watertest gedaan met stripje.
Nitraat, nitriet zijn 0. Rest is binnen het normale.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me ook schimmel net als op de rest van het hout.
 
@Seabait zou kunnen, ik vind alleen niets terug van donkere/groen-zwarte schimmel op hout. Rest is allemaal wit.
De donkere is enkel op 2 plekken en tegen het zand..

Grts
 
Zou misschien kunnen komen doordat er onder minder licht is en daardoor de kleur anders is bv maar weet het niet zeker.
Ik herken iig niks wat op blauwalg zou duiden maar is lastig zo via de foto's.
 
@Seabait het is wel degelijk een andere kleur. In de emmer was het ook donkerder van kleur.
thx al
 
Ik bedoel ook niet dat het enkel optisch een donkere kleur lijkt maar dus door het licht en misschien minder zuurstof onder in de bak donkerder van kleur ontwikkelt heeft.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me ook schimmel toe en dat zie je vaak bij nieuw hout.
 
Bij nieuw hout zie je vaak dat er schimmel opkomt.
Wat je kan proberen en soms helpt dat wel.....
Is het hout in een lege pan zetten en het een beetje overgieten met komend water..

Het hout mag je niet uitkomen anders gaat de structuur van het hout kapot en gaat het sneller rotten.

Alleen overgieten met bv. Een waterkoker.
 
Het is beter om hout niet te behandelen met kokend water, je veranderd daarmee de structuur van het hout en kan sneller gaan rotten.
Het is idd schimmel wat eruit komt zodra je dit hout nat maakt, soort gas wat in het hout zit zeg maar, dit gaat vanzelf over, wat je wel kan doen is het voorzichtig weg zuigen met een slang of iets dergelijks.
 
bedankt voor jullie reacties al, ik ga het terug afhevelen zolang het blijft terugkomen. Als het enkel bij het hout blijft dan zal de kans idd groot zijn dat het schimmel is.
Ik heb het hout niet afgekookt, wel 1x laten weken in een mand met kokend water.
 
Het kan in elk geval geen kwaad en veelal is het na enige tijd vanzelf weer verdwenen.
 
Ter info: Ik had de voorbije dagen ook een vieze geur die uit het water kwam.
Kan dit te maken hebben met een oud stuk kienhout dat ik heb gebruikt om een stuk spiderwood terug vast te zetten dat begon te drijven bij het vullen?
Hout is er uit nu, spiderwood vastgemaakt met visdraad en geur weg.
Heb gelezen dat je door rottende zaken (decoratie-hout-dode vis) blauwalg kan krijgen, moest dit hierboven het geval zijn?

Net nog eens vlugge watertest gedaan met stripje.
Nitraat, nitriet zijn 0. Rest is binnen het normale.
Toch verdiend het aanbeveling e.e.a. in de gaten te houden, een donkere slijmerige massa op de bodem die sterk geurt? (Berichten van Ts) Het doet toch denken aan blauwalg. Zo veel mogelijk weghalen dus. Het witte spul verdwijnt inderdaad vanzelf. Je Nitraat niveau hoeft geen 0 te zijn, overigens.
 
allright... next question.
Wat hebben we hier? ook schimmel? heb de zwarte vlek kunnen afhevelen wel.
Water heeft weer een geurtje ook.. :|

10bRDk-9Qd2m9FKCincCO4uDtvFFs6hkvsqH9sqRhaLhkSXJzUrqJCp5VAO9g1AvQvWm-KPEPPrXDVwBUEfYSz0wCH-SdNcrdioCF77Z8zES2InhOM5Cy6sENjJj1zqBIV-MJp7GgRzRDHAo7oHH9lyw9pGTYifKxx4Cy3WJ4aHlU8Brnh2KV042gUCFt8AHlgYfracy8j6_P0GBiCN1fBV8onuL_ZpE-onZkkezszFq4NKLPDN1mH2zda8HDKxPa4sPrk0NiyQ_1TB9qvfw67rXZAbU5j0h5oOHzFYaYAzIod5mzWXZgRfZYc9_dGYQB2IKqOImfNxY3NMMfBYx0F1zAHOIXOqA12a4AmijZnPRkcwG8A9aW4XOap1ucod7MiTx6n6OGZs9VfgqOgKelfQ01MllJHLAL59SF3wqHkcxJLzm6uBJLk0RVYs8A9AjZ6KST2Xyl3l0DdcUQwr0XMWO9-YFnO7ZGuj0Sw0sYYWl58b14jEsfXwU3yTbbBAmPRDOu6c2hd4pdRtgk7wgKOUvNc--pMO-LdgnfvJpdvoBtUvtgJQYkJImdN9U62esnGUzuLQHzdmkbMr_mXMW7zHokW05RaqtpK4a00R_tLKSYInaK_6Qh3ikpMktvD6CY3plPmtt2MwkCyTO3FGmOEtdVQ=w653-h869-no
 
In de gaten houden, zelf denk ik toch aan blauwalg. Is het ietwat slijmerig? Het is op de foto niet echt goed te zien. Blijf het, hoe dan ook, verwijderen. Welk zand heb je eigenlijk in gebruik qua bodem? Het lijkt zeer fijn?
 
@benvo
Denk niet dat het een slijmerige massa was.
Heb momenteel jbl sansibar white, idd kleine korrel
 
@Nicolientje-W het water ruikt inderdaad niet fris.
Vandaag in de winkel geraakt waar ik alles heb aangekocht en men mij al goed heeft verdergeholpen.
Ze dachten aan mogelijks rotting van de wortels van de amazone zwaardplant die er net naast staat. Heb daar trouwens ook een tabletje plantenvoeding in die omgeving gestoken.
Heb net de plant eruit gehaald, paar wortels waren inderdaad zwart, plant ziet er voor de rest nog OK uit.

Ik ga dat stuk zand nu afhevelen en omwoelen zoals ze me aanbevolen hebben. Twijfel of ik de zwaardplant nog terug ga zetten. Dacht om een stuk zonder zwarte wortels op een andere plaats te planten om te zien of het probleem zich dan nog voordoet.
 
Denk toch eerder dat het je bodem is die voor problemen zorgt, niet de plant.
 
@RichD1011 de bodem zit er amper 10 dagen in :/ kan dat zo snel dan?
Net ook even de bodem omgewoeld, onderin is niets te zien van verkleuring. enkel oppervlakte van het zand
 
Laatst bewerkt:
zou het stof kunnen zijn van zwarte lavasteen dat door de stroming op bepaalde plaatsen samenkomt?
 
Lijkt inderdaad op rotting. Wel raar dat het dan aan de oppervlakte van de bodem zit.
 
zou het stof kunnen zijn van zwarte lavasteen dat door de stroming op bepaalde plaatsen samenkomt?

Even wapperen met je hand en kijken wat het doet. Heb je voldoende circulatie over de bodem?
 
Lijkt inderdaad op rotting. Wel raar dat het dan aan de oppervlakte van de bodem zit.
@jessicapilon idd, als het bodemrot was dan zou ik denken dat ook onder de zwarte vlek de bodem er niet goed uit zag, toch?
 
als ik er even boven 'wapper' met men hand, had nog zo'n plekje tussen 2 stukjes hout, dan is het gelijk weg.
Dom van mij, waarschijnlijk maak ik me al zorgen over niets :D
 
Dan kan het iets zijn wat is neergeslagen. Zover ik het kan zien heb je stenen van ongeveer dezelfde kleur namelijk en is het iets van gruis.
 
Blijf wel opletten met dat witte sand. Ik heb exact hetzelfde gehad, maar het slaat echt heel snel dicht.
En mooi egaal wit blijft het ook niet lang ;)
 
witte zand is echt wel mooi vind ik met gedimd licht.
tijdig afhevelen en omwoelen lost dat hopelijk wel op :)
 
Terug
Bovenaan