Wat is er nieuw

Zijn dit de goeie planten om te starten .

• Onderwerp starter Onderwerp starter coby01
  • Startdatum Startdatum
C

coby01

Guest
Ga hier ook maar gelijk informeren of de planten die ik in gedachten had goed zijn om de aqua mee te starten als het zover is.
Heb een tekening gemaakt maar die ga ik hier niet plaatsen hoor hahaha.

Maar het gaat om deze planten .
Het is dus voor een rekord 800.

Links aan de zijkant :
-vooraan -- Hydrocotyle leucocephala.
- midden -- Alternanthera rosaefolia
- hoek -- Elodea densa

Achterin :

- Ludwigia palustris
-dan een straatje naar voren toe een groepje Lobelia cardinalis
- Rotala rotundifolia

Aan de rechterkant:
- hoek --Cabomba aquatica
- midden --Limnophila aromatica
- vooraan--Vallisneria asiatica

Dan komt er ook nog in Micranthemum micranthemoides en Cryptocoryne walkeri.

Ik ga filterzand gebruiken als bodem omdat we daar nog 3 zakken van hebben liggen en dus er nog flink mee vooruit kunnen 🙂

Ow en niet te vergeten de drijfplantjes Salvinia natans .
Ik had gedacht van alles 2x te doen en van de Lobelia te beginnen met 4 plantjes.

@Bertus genoeg zuurstof plantjes ? 😉

Ga je je verdiepen in plantenvoeding? Je noemt een aantal planten op die best wat aandacht nodig hebben.

Ga ik ook doen Darter, ga dan ook starten met Bio Co2 .
Heb ook jouw uitleg erover uitgeprint en ook
nog wat andere dingen zoals recepten enz .

En ik denk dat ik Plantenpracht ga proberen van aquaplantsonline samen met nog wat andere toevoegingen als dat nodig is .
Vraag me alleen af als ik start of je dan met voeding en Co2 gelijk moet beginnen ?
Moet eerst ook nog een testkoffer kopen, Ben alleen nog niet uit welk merk ik het beste kan nemen
was nog bezig met vergelijken ermee.

Ook moet ik nog reflectors erbij kopen denk ik ivm lichtopbrengst , zat zelf te denken aan JBL Solar reflect 55 zien er mooi uit .
De uiteindelijke bedoeling is dat het in de toekomst een leuke plantenbak gaat worden ( hoop ik ) 🙂

PS: heb net ff je fotoboek doorgesnuffelt , ziet er mooi fris en groen uit allemaal Darter.

er zitten idd enkele soorten in die best wel moeilijk zijn om mee te beginnen.

maar de Hydrocotyle leucocephala, Elodea densa, Lobelia cardinalis, Vallisneria asiatica en Cryptocoryne walkeri zijn goeie planten om mee te beginnen.

-uitgebreide testkoffers zitten er een groot deel overbodig testen.
voor plantenaquariums geraak je al zeer ver met no3, po4, kh en ph (jbl test 6,0-7,6 om de ph juist te bepalen)

-plantenpracht gebruik ik in combinatie met profito(geeft volgens mijn een beter resultaat dan 1 van deze producten apart)

-bio-co2 onmiddellijk gebruiken
- zo kan je co2 toediening afstellen zonder gevaar voor vissen
- zo kunnen de planten onmiddellijk co2 opnemen
- zo geraak je vertrouwd met aanmaken het aanmaken van het suiker/gist mengsel

Juist daar gaat het me om , wil dan wel graag een mooie plantenbak in de toekomst maar niet
ten nadele van de vissen vandaar Bio Co2 .
Moet alleen nog uitrekenen wat het omgekeerde bakje moet worden aan maat.

Wil er ook een lange termijn test inhangen is wel zo handig voor erbij .
Ik dacht zelf aan de test koffer van JBL Test Combi Set Plus.
Maar als ik het zo lees kan ik ze beter los bestellen met een NO2 test erbij ?

Ben jij ook bekend met Dennerle Plantagold capsules ?
Had een paar dagen terug wat over gelezen dat het ook goed werkt voor je planten.

Nu zitten er geen reflectors op dus er zal wel een pak meer licht in komen als ik die erin geplaats heb.
Het is geen mega mooie bak meer zit hier en daar wat krassen op , maar mss is de achterkant beter bak ff omdraaien 🙂
We zullen het wel zien tegen de tijd .

:6 ook met bio-co2 kun je je vissen vergassen .
afmeting omgekeerd bakje +-1% oppervlakte van je aquarium

-lange termijn test voor co2 :thumbs: ( gifgroen bij start verlichting)

Dennerle Plantagold capsules hoor daar ook goeie resultaten over

zou pas de reflector(s) plaatsen nadat je bak stabiel en algarm is

Mogguh ,
ja dat had ik gelezen hoe groter het bakje hoe meer Co2 🙂
Vandaar ff de goeie maat zoeken .

Oke reflectors ff op pauze dus, het scheelt mss dat de zijkanten en achterkant afgeplakt zijn
met zwarte plakfolie , en het komt tussen 2 kasten in te staan.
Ik heb bijna een boek werk aan papier hier hahahaha, met allerlei info die ik opgeschreven heb.
Maar ja, beter eerst alles opzoeken dan op het laatste moment .

Me vader had al een het ��n en ander gezegt, maar die is al jaren uit de aquahobby geweest .
Verleden jaar wilde die het weer proberen , maar beslist nu toch dat ie er geen zin meer in heeft .
En tijden veranderen in een hobby vandaar dat ik alles goed wil opzoeken.
( sorry voor de uitleg) maar ben graag duidelijk 😉

Toch een vraagje triple, zeg jij koop de testjes los ?
Of koop een testkoffer, zo ja welke testkoffer?

Mocht er een paar plantjes het begeven , dan ga ik erna wel op zoek naar plantjes die het eventueel beter zouden doen.
Maar ja rode plantjes en bodemmatjes zijn altijd wel leuk erbij .

De voorkant wil ik toch wel een gedeelte zand laten , omdat de garnalen dat ook wel makkelijk vinden met struinen .

Je hebt je goed voorbereid dus dat is in ieder geval een goede stap. In een test koffer zitten vaak een aantal testen die je niet nodig hebt. Je kan daarom beter de losse test kopen. De 4 die triple zegt zijn prima. Eventueel aangevuld met fe test. Zelf vind ik de testen van jbl erg prettig werken. No2 test heb je eigenlijk niet nodig. Alleen bij de opstart kan het handig zijn, maar dan kan je de no2 ook even laten testen bij de lfs.

Wat ook handig is om te zorgen dat je middelen in huis hebt om je no3 en je po4 zonodig te verhogen. Easylife heeft hier kant en klaar vloeistof voor, maar dat is vrij prijzig. Je kan aan poeders hiervoor kopen en dan zelf mengen. Dat is vele malen goedkoper. Volgens mij biedt Tom van dit forum dat ook aan. Als je planten goed groeien ga het met alleen planten voeding en co2 vaak niet redden en moet je de no3 en po4 ook aanvullen.

Juist met bio-co2 loop je de kans om je vissen te vergassen. Dit voorkom je door het omgekeerde bakje. Co2 mbv een drukfles kan je fijn afstellen, maar dat kan met bio-co2 niet.

Hmm oke ga ff die testjes opschrijven , no2 kan ik idd bij de winkel laten testen.
Ik neem aan dat er bij de JBL testjes ook een kleurekaartje zitten im te kijken of je goed zit ?

Moet alleen ff vragen bij de winkel of hun strips gebruiken of ook daadwerkelijk druppels.
Met strips zou ik het zelf ook kunnen na 3 weken om de no2 te testen.

Na veel gezoek en gereken ( had ik nu maar minder gedolt op school dan was ik beter in rekenen geweest 😉 ),
ik kom uit op een bakje van +/_ 5,5 bij 6 ( rond bakje) voor de Bio Co2 ?

Als alles geregelt is dan zal ik met Tom contact opnemen .

Dank jullie wel😉

bakje +-6cm diameter :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan