Zijn dit sleutelgatcichliden of wat anders?


kooi1970

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2009
Berichten
98
Locatie
Delft
Deze vissen zijn me vorig jaar verkocht als Aequidens (Cleithracara) maronii, dus sleutelgatcichliden.

Nu ze wat groter zijn geworden zien ze er volgens mij echter niet uit als sleutelgatcichliden… ze hebben geen streep door de ogen heen lopen, een vlek bij de staartvin die ik ook niet op de standaard plaatjes zie, en blauwe ‘ogenschaduw’ die ik ook niet herken.

Verder is het gedrag niet zoals beschreven; eentje is wat groter dan de ander en die laat de ander niet met rust, bij het eten wordt ie continu weggejaagd bv.

Dus als iemand me kan vertellen wat dit voor soort is zou dat zeer welkom zijn!
 

Bijlagen

  • 63535DDF-E64D-4CFF-9060-4F155DFC6C70.jpeg
    63535DDF-E64D-4CFF-9060-4F155DFC6C70.jpeg
    166.7 KB · Weergaven: 94
  • CCBE5EBA-9390-4303-B961-D3B34F3119A9.jpeg
    CCBE5EBA-9390-4303-B961-D3B34F3119A9.jpeg
    157.2 KB · Weergaven: 86
Doet mij erg denken aan een Aequidens soort. Maar durf aan de hand van deze foto's niet verder te determineren.
 
Ze lijken op deze maar ik mis wel dat blauwe op de kop:


Of de Diadama die niet goed de tekening laat zien.
 
Dat dacht ik ook John en ik wist niet dat er zoveel soorten binnen deze familie zijn. Ik heb ooit de Maroni s gehad maar verder ben ik niet gekomen.
 
Dank voor de reacties! Het interessante is dat ik het ook aan de winkel waar ze vandaan komen heb gevraagd (aqua Verloop) en die doen er wat laconiek over “heeft ook wel wat weg van Dorsigera dorsigeria”. Maar zitten er verder niet mee dat ze me waarschijnlijk een verkeerde vis hebben verkocht?
 
En als dat zo is ben ik ‘in de aap gelogeerd’ omdat ik lees dat die zo’n 17cm kan worden… gaat niet goedkomen in mijn bakje. Maar het gedrag lijkt wel te kloppen ‘als hij zich op zijn gemak voelt in de bak kan hij agressief zijn naar soortgenoten’. En da’s -buiten het formaat- dan een extra probleem
 
Als de winkel verkeerde vissen verkoopt dan zijn zij verantwoordelijk en dat zou ik duidelijk maken en toch op mn strepen gaan staan hoor.
 
Ik heb ze inmiddels op MP gezet, dus als iemand interesse heeft?
 

Terug
Bovenaan