Zin of onzin


B

Bart87120

Guest
Heb ik nu weer wat opgevangen.graag de mening van de kenners.
Led verlichting bevat geen uv licht, dit is nodig voor een sterk exoskelet. Gevolg zou zijn mindere kleur en zwakkere garnalen. Komt van een fb groep.
 
Heb ik nu weer wat opgevangen.graag de mening van de kenners.
Led verlichting bevat geen uv licht, dit is nodig voor een sterk exoskelet. Gevolg zou zijn mindere kleur en zwakkere garnalen. Komt van een fb groep.
Volgens mij geven TL balken ook geen UV af? Behalve dan die voor de zonnebank ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb ik nu weer wat opgevangen.graag de mening van de kenners.
Led verlichting bevat geen uv licht, dit is nodig voor een sterk exoskelet. Gevolg zou zijn mindere kleur en zwakkere garnalen. Komt van een fb groep.

FB groep, zegt al genoeg.

Denk dat de slechte kleur vooral gezocht moet worden in de kwaliteit van het LED licht zelf.
Met name de kleurweergave index van veel LED lampen is ronduit bedroevend!

De duurdere LED systemen hebben wel een goede kleur weergave.

Veel goedkope LED lampen zitten maar net op een Ra waarde van 80. Daglicht en gloeilamp is 100

Ik heb boven de eet tafel nog steeds een gloeilamp. Eten ziet er smakelijker uit! Heb led geprobeerd. Daar ziet alleen friet er lekker uit.
 
Het lijkt mij dat dit een mythe is die uit de reptielenwereld komt, en dat iemand dacht: " Hey, als dit bij reptielen zo is moet dat bij garnalen ook zo zijn". Reptielen hebben namelijk wel uvb licht nodig om de botten gezond te houden.
 
Ja maar smaakt het dan ook daadwerkelijk beter:S;)k

Eten is beleving John. Uiterlijk geur en smaak. Bepalen de kwaliteit van het gerecht.

Maar ja, oploskoffie was het toch?

Vooraadkast van John Pilon:

B7376427-FE33-4459-B5F3-B418A15EA9C5.jpeg
306AC128-B372-44FF-895B-6A53C9DDD56C.jpeg
 
HoHo elke lamp zonder UV filter straalt een beetje UV uit en Led totaal geen UV !

Alleen dat beetje UV wat van een TL of gloeilamp afkomt is niet bruikbaar of nuttig omdat in de coating het UV deel blauw wordt weg gefiltert omdat het bij effecten kan geven zoals een black light , behalve UV-B lampen die speciaal deze straling door laten voor Reptielen Amfibieen die door UV-B vitamines aan maken in de huid.
Verder heeft UV totaal geen zin boven een Aquarium omdat de meeste UV wordt weerkaatst en maar enkele centimeter kan door dringen in het water is het dan ook alleen geschikt voor een terrarium of een speciaal doel.
 
Heb ik nu weer wat opgevangen.graag de mening van de kenners.
Led verlichting bevat geen uv licht, dit is nodig voor een sterk exoskelet. Gevolg zou zijn mindere kleur en zwakkere garnalen. Komt van een fb groep.

Nee Garnalen, kreeften, krabben en slakken halen kalk uit het water en uit het voer om hun exoskelet of huisje en schild op te bouwen.
 
FB groep, zegt al genoeg.

Denk dat de slechte kleur vooral gezocht moet worden in de kwaliteit van het LED licht zelf.
Met name de kleurweergave index van veel LED lampen is ronduit bedroevend!

De duurdere LED systemen hebben wel een goede kleur weergave.

Veel goedkope LED lampen zitten maar net op een Ra waarde van 80. Daglicht en gloeilamp is 100

Ik heb boven de eet tafel nog steeds een gloeilamp. Eten ziet er smakelijker uit! Heb led geprobeerd. Daar ziet alleen friet er lekker uit.


Maar hoe weet je de Ra waarde van je LED lamp? Dit wordt volgens mij niet standaard vermeld ergens?
 
Nouja ik zocht net een ADA aquasky op, daar stond het niet bij :p Ik mag hopen dat een LED lamp van 300 euro goed genoeg is? Onder mijn Dennerle scapers led heb ik nooit gemerkt dat de kleuren niet mooi uitkwamen, en die is toch ook 130 euro geweest. Al schijnt dat wel gewoon een chinees ding geweest te zijn waar ze de naam Dennerle opgezet hebben >.<
 

Terug
Bovenaan