Zoeken naar balans


De Cryptocoryne is ook aan het smelten, zoals dat toch heet. Kan dat ook door de co2 problemen komen? Als ik erop zoek lees ik dat het wel weer terug groeit.

Die kunnen als ze nieuw zijn soms verpieteren en bij veranderingen maar inderdaad groeien die vaak vlot weer terug.
 
Welke diffuser gebruik je?

Zo'n glazen diffusor, ik meen deze (2e handschoenen gekocht)

f46b31345dff2549e32a955cf1b685a86e1e5733.jpg
 
Zo'n glazen diffusor, ik meen deze (2e handschoenen gekocht)

Bekijk bijlage 297076
Op de foto leek de bellenstroom me al aan de "magere" kant. ;)
Uiteindelijk hangt de oplossing/verspreiding/opname van de co2 af van de gebruikte diffuser. Ales staat of valt dus met een goede diffuser en ik ben niet zo'n fan van dit model eerlijk gezegd.

Je zou volgens mij betere co2 waardes kunnen krijgen met een ander type.

-Ofwel kan je voor de al genoemde reactor gaan.
-Of een inline oplossing. Daar zijn tegenwoordig ook veel goede opties te koop.
-Als je toch liever "in-tank" werkt zou je eens kunnen kijken naar deze diffusers: https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/neo-co2-diffusor#/916-type-medium.
De large in jouw geval.
Ik ben daar zeer tevreden over. Geeft echt een fijne nevel, zijn goedkoop en sterk (want plastiek ipv glas) en veel beter dan wat je nu gebruikt!
-Of een "bazooka-style" diffuser is ook een efficiënte in-tank manier.
 
Op de foto leek de bellenstroom me al aan de "magere" kant. ;)
Uiteindelijk hangt de oplossing/verspreiding/opname van de co2 af van de gebruikte diffuser. Ales staat of valt dus met een goede diffuser en ik ben niet zo'n fan van dit model eerlijk gezegd.

Je zou volgens mij betere co2 waardes kunnen krijgen met een ander type.

-Ofwel kan je voor de al genoemde reactor gaan.
-Of een inline oplossing. Daar zijn tegenwoordig ook veel goede opties te koop.
-Als je toch liever "in-tank" werkt zou je eens kunnen kijken naar deze diffusers: https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/neo-co2-diffusor#/916-type-medium.
De large in jouw geval.
Ik ben daar zeer tevreden over. Geeft echt een fijne nevel, zijn goedkoop en sterk (want plastiek ipv glas) en veel beter dan wat je nu gebruikt!
-Of een "bazooka-style" diffuser is ook een efficiënte in-tank manier.

Zijn ze ook zonder lawaai? Die van mij maakt ook een fluitend geluid waar ik me aan erger. Dus ik zat sowieso al eens aan wat anders te denken.
 
Zijn ze ook zonder lawaai? Die van mij maakt ook een fluitend geluid waar ik me aan erger. Dus ik zat sowieso al eens aan wat anders te denken.

De aqua neo is ime alleszins stiller dan wat je nu gebruikt. Als je er met je oor naast zit hoor je de co2 wel door het membraan gaan maar ik had ooit dezelfde als jij en die maakte beduidend meer lawaai (effectief wat fluitend, zeker naarmate het membraan meer vervuild raakt).

Maar de meeste inline oplossingen (eigenlijk bijna alles met een membraan) zijn ook wel "hoorbaar" als je er echt naast gaat hangen met je oor. Natuurlijk kan je die iets makkelijker in je kast monteren waardoor het nog minder opvalt.

Ik ben zelf vrij gevoelig voor geluiden en gebruik momenteel twee inline diffusers, twee (edit: het zijn er zelfs 3) in-tank "neo" diffusers en een "bazooka style" diffuser in mijn woonkamer zonder storende neveneffecten.
Ik kan me wel voorstellen dat een reactor nog minder geluid produceert maar dat wil ik binnenkort eens testen dus voorlopig is dat een aanname. ;))
 
Ik gebruik de JBL inline diffuser en die hoor je niet in het kastje tenzij ik slechte oren heb.
 
Bedoel je dan een spraybar?
Ik heb al eens gekeken naar zo'n reactor. Maar stroomt het co2 dan dag en nacht de bak in of kun je dat ook nog los van het filter regelen?

Met een spraybar ook de achterwand, maar misschien heb je dit al, kan je het water via de voorruit naar onder drukken. Aangevuld met een reaktor krijg je een bijna volmaakte manier van water en CO2 verdeling.

Daar kan je net als op elk ander systeem je CO2 toevoer automatisch regelen. Dan heb je er eigenlijk helemaal geen omkijken naar behalve wat ijk momenten. Maar je kan ook gewoon met een timer werken die in de nacht de CO2 stopzet. De toevoer controleer je dan weer gewoon via je dropchecker. Het verschil is dat de toevoer niet in je bak uitkomt maar dan in een reaktor waar het met het water gemengd wordt. Eigenlijk werk je dan precies zoals je nu doen met je diffuser, aangenomen dat je geen automaat hebt. Zo'n reactor staat achter je filter op de uitgaande slang. Die uitgaande slang zit op je reaktor in en de uitgang van de reaktor gaat naar je bak toe.

Wil je toch blijven werken met een diffuser raadt ik een Intense Bazooka type aan. Deze zijn eenvoudig te verbergen op je achterwand. Ze zijn erg klein en verspreiden een zeer fijne bellenstroom. Op de foto zie je er een die ik kocht bij Tante Ali. Vier euro kosten ze daar ongeveer. Met zo'n spijkertje met kabelklem druk je het slangetje zo vast op je achterwand, zo je die hebt, anders werk je met de zuignapjes.

Kabelclip_3mm_-_100st_Zwart_1.jpg
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg

 
Laatst bewerkt:
Na de laatste waterwissel (50%) en een kleine verhoging van de co2 naar 4 bellen per seconde zie ik al een aanzienlijk verschil. Eerder had mijn bodem alweer vol blauwalg plekken gezeten, nu nog nauwelijks! Het is nog niet weg, maar het lijkt wel beter te gaan. Ook op het mos ligt beduidend minder. Even blijven aanzien hoe het verder gaat.
 
Ook eens in mijn filter gekeken, ik had het niet zo snel al verwacht maar de witte filterwatten waren aan vervanging toe. En de doorstroom van het water is beduidend krachtiger. Hopelijk helpt dat ook mee.

Vandaag weer 50% water ververst en de blauwalg, die zich toch weer (voornamelijk) op de bodem had geïnstalleerd, weggezogen. Eens zien hoe het nu de komende weken gaat met een betere doorstroming.
 
Als je een extern filter hebt zou ik met een bak van 1,20 (zo breed is tie toch) gaan werken met of een inline diffusor/atomizer of een reaktor. Als de stroming van de filteruitlaat goed is dan wordt de co2 beter verdeeld :)

Ik weet dat elk aquarium anders is. Maar ik heb 250 liter/120 cm en 175 á 180 bellen per minuut (dus drie per seconden). Mijn dropchecker is groen/lichtgroen
 
een goede doorstroom kan zeker helpen ,ikzelf heb een aantal jaren geleden de blauwalg weggekregen door er een stromingspomp bij te zetten.toen de alg weg was heb ik mijn spraybar vewijderd en een gewone uitstroom gebruikt voor een sterkere stroming en sindsdien is de alg weggebleven
 
Als je een extern filter hebt zou ik met een bak van 1,20 (zo breed is tie toch) gaan werken met of een inline diffusor/atomizer of een reaktor. Als de stroming van de filteruitlaat goed is dan wordt de co2 beter verdeeld :)

Ik weet dat elk aquarium anders is. Maar ik heb 250 liter/120 cm en 175 á 180 bellen per minuut (dus drie per seconden). Mijn dropchecker is groen/lichtgroen

Ik moet zeggen dat er nu met de sterkere uitstroom vrijwel geen belletjes meer op het oppervlakte blijven liggen. Dus ik denk dat de co2 al beter verdeeld wordt.

En inderdaad de bak is 120 cm.
 
Na de vorige waterwissel en vervanging van de filterwatten is de blauwalg in z'n geheel niet meer teruggekomen!
Dus daar leek het probleem echt in de doorstroming te zitten.

Nu nog wat last hier en daar van penseelalg op het hout en op wat blaadjes van de bucephalandra.
 

Terug
Bovenaan