Zoektocht naar een betere watercirculatie. Gaat een buitenfilter me bij mijn probleem helpen?


J

jlrens

Guest
Ik ben bezig met een drop-off project, en die bak draait nu al een heel aantal weken maar ik ben niet tevreden over de water circulatie in mijn Lido 120.
Maak gebruik het interne filter, en mogelijk heb ik daar nu spijt van :'( :( :rolleyes: (jaja kop de opmerkingen over de bioflow maar in)
Ik ben me nu dus aan het oriënteren op een buitenfilter om de watercirculatie in mijn bak te verbeteren in de hoop meer vis en garnaal-poepjes weg te werken als ik de aanzuigbuis vlak boven de zandbodem plaats.
De poepjes blijven nu, vind ik, te veel liggen. Ik heb al wel begrepen dat je bodem-bacteriën hier normaal ook mee aan de slag gaan, maar door het ontwerp van mijn scape verwacht ik hier niet veel van.
Eigenlijk is slechte de helft van de totale bodemoppervlakte tot deze taak aangewezen aangezien de poepjes door de stroming vrijwel alleen in het lage zand gedeelte terechtkomen.

Voor de mensen die mijn project nog niet kennen hier een foto van de Drop-Off Scape:

IMG_20190812_205142.jpg

Mijn vraag bestaat eigenlijk uit 2 delen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen mee denken in de zoektocht naar een betere stroming en poep-afvoer :p
1. Is het überhaupt realistisch te verwachten dat er meer uitwerpselen gefilterd worden bij een betere stroming / watercirculatie ?
2. Zo ja dan zoek ik graag tips voor een betaalbaar buitenfilter met het liefst een regelbare uitstroom (om nog meer te experimenteren)
 

Bijlagen

  • 1566326474367.gif
    1566326474367.gif
    1.6 KB · Weergaven: 97
Denk dat het niet direct is opgelost met een ander “zwaarder” filter.

Je doorstroming zal mijn inziens altijd gehinderd blijven door het ontwerp van je aquarium, en dus zal je altijd ophoping houden van vuil.

Je zou eventueel over kunnen gaan op ander voedsel, bij mij heeft overstappen op diepvries nagenoeg alle sediment van de bodem doen verdwijnen
 
Voor een betere circulatie kun je ook gewoon een simpel circulatiepompje kopen. Die kan je plaatsen waar je wilt en zo in combinatie met je Juwel filter (waar ik persoonlijk prima ervaringen mee heb) een betere stroming creeeren. Iets simpels als dit zou je al enorm kunnen helpen.

Overigens is mijn ervaring dat poepjes toch altijd wel blijven liggen en dien je gewoon zelf te stofzuigen. In mijn ervaring zuigt een filter deeltjes die in het water zwerven aan, niet sediment wat al op de bodem ligt.
 
heb je de uitstroom al eens naar onderen gericht?
Euhm, nee. Dacht juist dat een oppervlakte stroming ook nodig was, maar kan dat natuurlijk zeker eens proberen.

Je doorstroming zal mijn inziens altijd gehinderd blijven door het ontwerp van je aquarium, en dus zal je altijd ophoping houden van vuil.
Je zou eventueel over kunnen gaan op ander voedsel, bij mij heeft overstappen op diepvries nagenoeg alle sediment van de bodem doen verdwijnen

Dat is iets waar ik dus ook bang voor ben, probleem is dat je het niet even 1-2-3 test.
Het ontwerp is iets wat ik supergraag zo wilde maken, het is nog niet af want ben over meer dingen niet tevreden maar de stroming was punt 1 om mogelijk op te lossen.
Voeding is zeker iets om eens te overwegen, bedankt voor de tip.

In mijn ervaring zuigt een filter deeltjes die in het water zwerven aan, niet sediment wat al op de bodem ligt.
Losse blaadjes, plantjes en sprietjes gaan inderdaad wel richting de filteringang aan de bovenkant dus inderdaad dat gaat goed.
De poepjes liggen natuurlijk niet direct op de bodem, niet elke garnaal en vis poept keurig op het zand toh, haha, vandaar dat ik dacht dat een filter dit kon afvoeren.


Alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen mensen!
Nou is de twijfel bij punt 1 al groot, dus ik snap dat dit nog puzzelen wordt.
Sowieso heb ik denk ik spijt om het interne filter te gebruiken, ik ben echt een fan van interne filters vraag me niet waarom maar
dat heeft in 1e instantie de keus bepaald om hem te gebruiken. Als ik alsnog zou kiezen voor een extern filter, zijn er dan alsnog modellen die jullie in combinatie met de scape wel of niet aanraden?
 
Het is dacht ik ook niet de bedoeling van zo n filter dat de poepjes die je benoemt worden afgezogen want dat behoren de bacterien in de bodem af te breken. Wel heb je door deze indeling wellicht plekken waar vuil zich kan ophopen en waardoor je daar net even teveel organische belasting krijgt.
 
Het is dacht ik ook niet de bedoeling van zo n filter dat de poepjes die je benoemt worden afgezogen want dat behoren de bacterien in de bodem af te breken. Wel heb je door deze indeling wellicht plekken waar vuil zich kan ophopen en waardoor je daar net even teveel organische belasting krijgt.

Ik heb bakken gezien die deze indeling al standaard hebben, dus met aquarium met ongelijke etage's. Die waren echter zo duur en niet in NL te krijgen dat ik dacht ik maak het zelf.
Hoe zouden die het dan oplossen.

Is het nog een idee om een extra uitstroom in de vorm van een spraybar in de diepte richting achter de rotsen te maken? Zodat als het ware vuil en poepjes uit de rotswand worden ''geblazen''?
 
De poepjes liggen natuurlijk niet direct op de bodem, niet elke garnaal en vis poept keurig op het zand toh, haha, vandaar dat ik dacht dat een filter dit kon afvoeren.
Haha dat is inderdaad waar. Meer stroming zal wellicht iets meer van dit afval kunnen opnemen in het filter maar mijn ervaring is dat erg veel toch gewoon naar beneden dwarrelt en eigenlijk te zwaar is om opgezogen te worden naar een filter, intern of extern.
 
De uitstroom staat nu naar het oppervlak maar richt hem anders eens ietsje naar beneden waardoor je denk ik via de ruiten iets meer circulatie zal krijgen.
 

Terug
Bovenaan