Wat is er nieuw

Zoektocht naar krachtigste extern filter met slangmaat 16/22

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik zoek een extern filter voor mijn Juwel Rio 450.
Nu draait er een JBL cristalprofi greenline E1502 op, maar is eigenlijk te zwak.
De stroming aan het wateroppervlak komt niet tot de andere kant van het aquarium.
Maar de E1502 is sowieso wat te zwak voor een 450 liter aquarium, dacht ik.

Reden dat ik voor de E1502 gekozen heb, is omdat deze nog slangmaat 16/22 heeft.
Groter past niet, vanwege de openingen in het aquarium.
Dan passen de filterslangen er niet meer samen in, in één opening.

Vanwege de ruimte lukt het niet om een veel sterkere/grotere extern filter te kiezen, want deze hebben vaak filterslangen die een maatje groter zijn.

Weten jullie misschien of er een goed extern filter bestaat, met slangmaat 16/22, die sterker is en meer liters kan rondpompen, dan de JBL cristalprofi greenline E1502?

Volgens mij hadden we in je topic al geadviseerd om er 2x een e1502 op te zetten. 1 links en 1 rechts?
Dit heeft iemand die ik ken met een Rio 450. Werkt prima.

Als je je per se wilt beperken tot die kleine slangmaat, beperk je je automatisch ook tot een bepaalde hoeveelheid stroming. Want zo'n slang gaat het water enorm afremmen als het boven een bepaalde stroomsnelheid komt.

Bijvoorbeeld een 1902, die is wel groter en krachtiger dan een 1502, maar als hij het water door een smalle slang moet pompen krijg je nauwelijks meer stroming dan met het kleinere filter.

Hier hebben we de meester in topic starten voor dubbele vragen!

- JBL e1502
- Eheim 1200XL
- Eheim 600

Dit heeft iemand die ik ken met een Rio 450. Werkt prima.

Als je je per se wilt beperken tot die kleine slangmaat, beperk je je automatisch ook tot een bepaalde hoeveelheid stroming. Want zo'n slang gaat het water enorm afremmen als het boven een bepaalde stroomsnelheid komt.

Bijvoorbeeld een 1902, die is wel groter en krachtiger dan een 1502, maar als hij het water door een smalle slang moet pompen krijg je nauwelijks meer stroming dan met het kleinere filter.
Is het niet ervoor gemaakt? En afgestemd?

Is het niet ervoor gemaakt? En afgestemd?
Klopt ja. Ik heb het idee dat die fabrikanten soms nog wel wat krap zitten qua slangdiameter, maar dat het ook een soort compromis van ze is om het goed te doen passen met de meest verkochte bakken.

Ik heb ook een Juwel met extra buitenfiltering. Ik heb daarvoor in het plastic van het deksel extra ruimte geknipt.

Te dunne diameter van de slang remt het water enorm.
Bij mijn koivijver was alles met pvc 40mm op advies heb ik dit naar 50mm gemaakt wat haast onmogelijk was met de ruimte die ik had maar het was toch gelukt.(63mm was nog beter geweest.)
Het resultaat was dat hoe ik de pomp afgesteld had bij 40 mm stond hij aan op 80% van zijn vermogen / 143watt
En nu bij 50mm 50% van zijn vermogen / 94watt om dezelfde hoeveelheid wat te verplaatsen.

Ik zou er nog een filter bijplaatsen en dan alles dezelfde richting kwa stroming zodat deze elkaar versterken.

of je gebruikt een nano wavemaker om wat meer stroming te creëren?

Te dunne diameter van de slang remt het water enorm.
Bij mijn koivijver was alles met pvc 40mm op advies heb ik dit naar 50mm gemaakt wat haast onmogelijk was met de ruimte die ik had maar het was toch gelukt.(63mm was nog beter geweest.)
Het resultaat was dat hoe ik de pomp afgesteld had bij 40 mm stond hij aan op 80% van zijn vermogen / 143watt
En nu bij 50mm 50% van zijn vermogen / 94watt om dezelfde hoeveelheid wat te verplaatsen.

Ik zou er nog een filter bijplaatsen en dan alles dezelfde richting kwa stroming zodat deze elkaar versterken.
Hier laatst ook zoiets. Ik vond de stroming van een filter tegenvallen dus liet ik Chatgpt eens berekenen hoe het beter kon. Grotere buisdiameter kwam daaruit. Toen ik dat aangepast had, pompte ik met +- 30% (de laagste stand van de opvoerpomp) ineens hetzelfde als eerder op 100%. 🤣 Al doende leert men.

Gewoon een dubbel filter zoals eerder geadviseerd is.
2x een biomaster 350 is al ruim zat op een juwel 450 om een voorbeeld te noemen.
2x een JBL E902 is ook zat.
Is op grotere bakken heel normaal om 2 filters te draaien.

Je kan maar zo veel water door een slang diameter pompen voor je een maat groter moeten.
Een te grote diameter is ook niet alles aangezien je opvoerhoogte daardoor verlaagd.
De pomp in het filter en de slang diameter zijn op elkaar afgestemd.

Ik zoek een extern filter voor mijn Juwel Rio 450.
Nu draait er een JBL cristalprofi greenline E1502 op, maar is eigenlijk te zwak.
De stroming aan het wateroppervlak komt niet tot de andere kant van het aquarium.
Maar de E1502 is sowieso wat te zwak voor een 450 liter aquarium, dacht ik.

Reden dat ik voor de E1502 gekozen heb, is omdat deze nog slangmaat 16/22 heeft.
Groter past niet, vanwege de openingen in het aquarium.
Dan passen de filterslangen er niet meer samen in, in één opening.

Vanwege de ruimte lukt het niet om een veel sterkere/grotere extern filter te kiezen, want deze hebben vaak filterslangen die een maatje groter zijn.

Weten jullie misschien of er een goed extern filter bestaat, met slangmaat 16/22, die sterker is en meer liters kan rondpompen, dan de JBL cristalprofi greenline E1502?

Nergens lees ik in jouw verhaal dat filter-capaciteit niet voldoet, het gaat dus alleen om de stroming in bak

Stroming is voor een €30 opgelost met de Sicce NANO 1000
https://www.sicce.com/nl/products/stream-pumps/voyager-nano.html

Eventueel een schakelklok of slimme-schakelaar erbij en jij bepaalt hoe vaak en hoe lang deze aan staat

Zelf heb ik 2 x Sicce Nano 1000 op mijn bruto 246L bak, deze staan 3 x daags maar 4 minuten aan om even veel circulatie te geven.
Als deze uit staan zie ik wateroppervlakte en planten nauwelijks bewegen, ik moet heel goed kijken om iets van waterbeweging te kunnen zien.
Van de OASE350T met CO2-reactor (60cm spraybay onder 45 graden naar beneden gericht) blijft maar een netto doorstroom van 360L/h over, dit resulteert in maximaal 1.8x de bak inhoud door filter
Het kan dus ook anders.

Laatst bewerkt:
Nergens lees ik in jouw verhaal dat filter-capaciteit niet voldoet, het gaat dus alleen om de stroming in bak

Stroming is voor een €30 opgelost met de Sicce NANO 1000
https://www.sicce.com/nl/products/stream-pumps/voyager-nano.html

Eventueel een schakelklok of slimme-schakelaar erbij en jij bepaalt hoe vaak en hoe lang deze aan staat

Zelf heb ik 2 x Sicce Nano 1000 in mijn bruto 246L bak, deze staan 3 x daags maar 4 minuten aan om even veel circulatie te geven.
Als deze uit staan zie ik wateroppervlakte en planten nauwelijks bewegen, ik moet heel goed kijken om iets van waterbeweging te kunnen zien.
Van de OASE350T met CO2-reactor (60cm spraybay onder 45 graden naar beneden gericht) blijft maar een netto doorstroom van 360L/h over, dit resulteert in maximaal 1.8x de bak inhoud door filter
Het kan dus ook anders.

Ik heb hier op 200L de jbl702e + JBL902e staan en ook hier nog een extra stromingspomp 4x daags 10min. Net ff dat extra om het vuil te verplaatsen.

Ik heb een tweede JBL cristalprofi greenline E1502 gekocht.
Deze zet ik op de andere kant van het aquarium.
Eigenlijk kan dat niet vanwege de ruimte.
Maar ik wil graag het beste voor mijn aquarium.
Dus hem toch maar besteld.

Slimme keuze,

Wel zou ik beide afvoeren links of rechts houden en de aanvoeren dus automatisch aan de andere kant. Zo creëer je de beste stroming.
Ik zelf heb de eendenbekjes in gebruik en deze dan verticaal geplaatst beide net wat in een andere schuinte zo krijg je de gehele bak in beweging van oppervlakte tot bodem.

Gewoon een dubbel filter zoals eerder geadviseerd is.
2x een biomaster 350 is al ruim zat op een juwel 450 om een voorbeeld te noemen.
2x een JBL E902 is ook zat.
Is op grotere bakken heel normaal om 2 filters te draaien.

Je kan maar zo veel water door een slang diameter pompen voor je een maat groter moeten.
Een te grote diameter is ook niet alles aangezien je opvoerhoogte daardoor verlaagd.
De pomp in het filter en de slang diameter zijn op elkaar afgestemd.
450 2x 902 vind ik wel heel op t randje.

Hier 2 filters hypermax 4500 en een 1902 jbl op 2m bak

450 2x 902 vind ik wel heel op t randje.

Hier 2 filters hypermax 4500 en een 1902 jbl op 2m bak
Hangt volledig van je setup af. Wat wil je houden, wat kan je kwijt qua ruimte en wat wil je bereiken. Je filtratie is niet alleen je filters maar bv ook je substraat en bv in zoutwater aquaria je gesteente. Dat wordt nog wel eens vergeten.

Hangt volledig van je setup af. Wat wil je houden, wat kan je kwijt qua ruimte en wat wil je bereiken. Je filtratie is niet alleen je filters maar bv ook je substraat en bv in zoutwater aquaria je gesteente. Dat wordt nog wel eens vergeten.
Klopt helemaal!
Factoren die een rol spelen of je voldoende schoon water hebt:
bezetting (veel vis?)
gevoeligheid van je bewoners (de ene vis is de ander niet)
de aan-of afwezigheid van planten
de gebruikte filtermedia
de capaciteit van je filter(s)
het waterwisselbeleid
en er zullen er vast nog een aantal factoren zijn die ik zo uit mijn hoofd vergeten ben.

Kortom: wat voor de ene bak ruim voldoende is, hoeft dat voor een andere absoluut niet zo te zijn.

Je zult dus voor jezelf bovenstaande vragen moeten beantwoorden of je aan de hoge of lage kant zit voor de belasting van je filters.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan