zoetwatermossel in aquarium


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
214
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Vandaag zag ik in een winkel grote zoetwatermosselen in een bak met vissen. Ik heb eens gegoogled en ik lees dat zoetwatermosselen water zuiveren en gezien kunnen worden als een natuurlijk filter. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met zoetwatermosselen in een aquarium?


groetjes
 
Tropisch aquarium of koud water aquarium?
 
Bij Utaka hadden ze ooit een soort tropische mossel, maar die moest je niet in een plantenbak houden, want ze woelden de bodem om.
 
Ik weet niet of het aquarium in de winkel verwarmd was, er zwommen sluierstaarten in. Mijn aquarium staat op 21 graden.
Ik heb inderdaad gelezen dat er mosselen zijn die zich in zand ingraven
 
Scabies crispata, Corbicula sp., Bivalvia sp.
Zoek op internet naar Mossel in aquarium en je gaat o.a. deze soorten tegenkomen.
 
Ik weet niet of het aquarium in de winkel verwarmd was, er zwommen sluierstaarten in. Mijn aquarium staat op 21 graden.
Ik heb inderdaad gelezen dat er mosselen zijn die zich in zand ingraven
Dat zijn dan denk ik mosselen geweest voor in een vijver. Hadden wij thuis vroeger ook een paar van in de vijver onder het mom van ‘baat het niet dan schaadt het niet’.
 
merkte je een verschil in waterkwaliteit met de mosselen erin?
 
Nooit gemeten
 
dankjewel voor je reactie
 
Hoi F.

Heb lang geleden wat mosseltje in het aquarium gehad. Super nuttig en leuk.
Zou niet te veel doen want op zich is er niet heel veel te eten in het aquarium voor een filterende mossel. Ik merkte geen enkel verschil met de water kwaliteit
Jaren later heb ik de mosseltjes weer terug gezet in de sloot waar ze uitkwamen.

M.v.g. John.
 
@ John. : Lijkt me inderdaad grappig om een mossel te houden :D ben wel benieuwd op welke manier je ze nuttig vond? En hebben ze perse zand nodig om zich in te kunnen graven? Ik heb een bare bottom bak.
In de winkel waar ik ze gezien heb zijn ze best groot, dus eentje vind ik wel voldoende. Ik heb gelezen dat ze voedingsstoffen uit het water halen en bijvoorbeeld zweefalgen eten, maar ik heb geen zweefalgen waar ze flink van kunnen eten. Kun je ze eventueel ergens mee bijvoeren, als ze onvoldoende eten uit het water kunnen halen?
 
Ik had een heel kleine mossel soort, een stuk of 5 en inderdaad filteren ze van alles uit het water. Ze waren ook flink beweging, vaak op het grote grind maar soms ook dwars doorheen.

Groetjes John.
 
Het is dan wel in mn zeewaterbak maar daar heb ik ze meegekregen met het steen en er zitten een aantal op de stenen maar die verplaatsen zich niet en zitten heel vast aan het steen maar dat even terzijde.
 
Mijn man heeft wildvang zwanenmossels gehad en ik citeer:

Ze ploegen rechtuit de bak door (wat niet stevig genoeg is, gaat eruit), tot ze niet verder meer kunnen. Dan kaatsen ze als een biljartbal terug en gaan weer aan het ploegen. Totdat ze een plaatsje gevonden hebben waar ze tevreden zijn, dan blijven ze daar liggen. Totdat je iets aan het stromingspatroon van je bak verandert, want dan zijn ze niet tevreden meer en gaan ze weer op zoek.
Hij heeft nooit gelet op de invloed op de waterkwaliteit.
 
Ik had een heel kleine mossel soort, een stuk of 5 en inderdaad filteren ze van alles uit het water. Ze waren ook flink beweging, vaak op het grote grind maar soms ook dwars doorheen.

Groetjes John.

Mijn man heeft wildvang zwanenmossels gehad en ik citeer:

Ze ploegen rechtuit de bak door (wat niet stevig genoeg is, gaat eruit), tot ze niet verder meer kunnen. Dan kaatsen ze als een biljartbal terug en gaan weer aan het ploegen. Totdat ze een plaatsje gevonden hebben waar ze tevreden zijn, dan blijven ze daar liggen. Totdat je iets aan het stromingspatroon van je bak verandert, want dan zijn ze niet tevreden meer en gaan ze weer op zoek.
Hij heeft nooit gelet op de invloed op de waterkwaliteit.


haha wat leuk!!:LOL: ik heb de zwanenmossel opgezocht, die worden 20 cm, lijkt me wat groot voor mijn aquarium. De corbicula javanicus is een kleinere mossel lees ik, deze wordt 3 cm. De Batissa violacea sp. purple mossel vind ik echt een mooie mossel, die heeft alleen een hogere temperatuur nodig zie ik.
 
Mijne groeide op paaltjes in het IJsselmeer.

M.v.g. John.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.

Terug
Bovenaan