Zomer water te warm?


Hoeveel een coolingsfan verlaagt zal afhangen van de groote hiervan. Op mijn zeewaterbak van 170 liter heb ik er een met 3 en die kan de temp net op 25,5 houden maar met deze extreme temp merk je wel verschil met het vorig jaar.
 
Gister 31,5 graden in de woonkamer hier, met drie 120 mm fans (op 190 liter) weet ik de bak nog op 27/28 graden te houden.
 
Ik zal eerlijk zeggen, met 29 in huis kon altijd dealen.... maar gisteren was toch wel erg veel. Sjaak, de oudste, had het er tegen middernacht ook zichtbaar zwaar mee.Bij de volgende hittegolf toch de airo opbouwen, al is het voor hem.

Net gelopen met de honden, zonnetje brandde al weer.
 
IK hang donkere gordijnen op/ komt dan niett hoger dan 28 .
En een ventilator in de deuropening.
Ik heb een laken aan de buitenkant vh raam hangen zodat het glas niet zo opwarmt, scheelt ook een hoop. ;)
Verder heb ik een stevige pomp op de bak en veel liters, geloof dat het water niet boven de 25-28c komt (normaal ong 17-19c).
Daarnaast tussendoor een extra waterwissel en mijn vissen voelen zich helemaal prima. :thumbs:
 
Elke avond heb ik in mijn buitenbak 2/3 water ververst.
Dan was het water zo'n 27-28 graden.
na vervangen zo'n 23-24.
Toch moest ik gisteren een flinke pluk verslijmde planten eruit halen.
Ook vormt zich elke dag een verse nieuwe laag donkergroen blauwalg op de bodem.
De rest van de planten begint nu ook aardig donkergroenig (bruin zelfs?) te worden.

Alleen de camomba en waterweegbree doen het prima.

Duidelijk een beetje te warm, dit.

Aan de positieve kant: de visjes hebben het uitermate naar de zin!
 
Sjaak, de oudste, had het er tegen middernacht ook zichtbaar zwaar mee.
Ëën van onze katten heeft het ook moeilijk, heeft bijna geen stem meer en er zit weinig beweging in, morgen gelukkig 10 graden minder.
 
Ëën van onze katten heeft het ook moeilijk, heeft bijna geen stem meer en er zit weinig beweging in, morgen gelukkig 10 graden minder.
En ik dacht dat ik in het GMT zat :juggle:
Sterkte met betreffende kat.
 
Hier is de bak van de garnalen van 22 naar 26 gestegen. Denk dat waterverversen maar heel tijdelijk helpt. Gelukkig nog geen zichtbare uitvalsverschijnselen.
Er is wel een hoogzwanger, je kan de vorm van de baby garnalen al herkennen, hopelijk heeft de warnte daar ook niet al teveel invloed op.
 
Heb een ventilator over het oppervlak staan blazen temp liep al door naar 27 gr. Hopelijk brengt de verdamping wat verkoeling
 
Hier draait de fan ook op de nano met garnalen en met pijn en moeite hou ik het op 24-25 graden en gooi er af en toe een flesje ijs bij om er nog een graad af te snoepen.
 
Net even wat water aan mijn garnaaltjes gegeven, tenslotte hebben ze dat nodig, maar nog geen enkele uitval gezien, de temperatuur bereikt de 25 graden dus straks maar weer een extra flesje erbij :D
 
De ventilatoren hebben zich ook bewezen de afgelopen dagen, 31,5 is het in de woonkamer geweest, aquarium is onder 27 gebleven
 

Terug
Bovenaan