Zomer water te warm?


Moet te doen zijn met een paar “else if” waarmee je stapsgewijs de PWM verhoogt.
Meest lompe manier denk ik maar goed.
Aansluiten op een FET die je voltage naar je fans regelt en klaar.
Theorie klinkt makkelijk natuurlijk...
Fetje laat ik wel weg. Fan zal ik denk ik wel rechtstreek voeden met een adaptertje van 12 volt van de kringloop... Zal trouwens wel winter worden eer ik eraan begin. Al weet je het nooit bij mij.
 
Ik weet nog niet hoeveel ik er ga gebruiken, maar ik bestel er 3 en dan zie ik wel wat het effect gaat zijn.
7 euro ps zijn ze als ik er twee bestel betaal ik verzendkosten, dus dan maar 3:D

Ik ben benieuwd, maar ze kunnen wel op TC420 toch? althans daar ga ik wel vanuit.
Je hebt geen PWM nodig hiervoor, je kan ze gwn als 12v fan aansluiten op je tc420 en zo de snelheid regelen
 
je kan ze gwn als 12v fan aansluiten op je tc420 en zo de snelheid regelen
Ja dat is de bedoeling ook.
Ik was eerst van plan om ze op een aparte voeding te zetten, en dan de blauwe (gele) draad aansluiten op een kanaal van de TC alleen zijn de kanalen min gevoerd bij de TC dus dat zal niet gaan dan denk ik?

Maar ze kunnen wel (nog) langzamer lopen denk ik, als je die pulsdraad gebruikt?
 
Ja dat is de bedoeling ook.
Ik was eerst van plan om ze op een aparte voeding te zetten, en dan de blauwe (gele) draad aansluiten op een kanaal van de TC alleen zijn de kanalen min gevoerd bij de TC dus dat zal niet gaan dan denk ik?

Maar ze kunnen wel (nog) langzamer lopen denk ik, als je die pulsdraad gebruikt?
Die mindraad geeft toch een PWM signaal af? Immers anders kon je ook geen leds dimmen, een led staat of aan of uit tenslotte. Dan kan je ook een PWM signaal afgeven naar een fan, toch? Maar heeft dat zin? Vast programmeren werkt hier niet. Om je fan harder of zachter te laten lopen, wanneer nodig(!), zou je elke keer in je programma moeten duiken hetgeen me niet handig lijkt. Dus waarom een TC420 gebruiken? Zou je wel je snelheid willen variëren naar temperatuur lijkt het me dat een Arduino goede diensten kan doen.
 
Laatst bewerkt:
Die mindraad geeft toch een PWM signaal af? Immers anders kon je ook geen leds dimmen,
Ja dat klopt, maar ik dacht dat perse een plus zou moeten zijn, maar dat hoeft dus niet?
Om je fan harder of zachter te laten lopen, wanneer nodig(!), zou je elke keer in je programma moeten duiken hetgeen me niet handig lijkt. Dus waarom een TC420 gebruiken?
Hoeft idd niet perse, ik kan ook een aparte (regelbare) voeding gebruiken om de fans aan te sturen.
Ik ga eerste wel eens kijken wat het op gaat leveren als de fans op halve kracht draaien bijvoorbeeld, het wordt ook alleen gebruikt op de warmere dagen, dus geen vaste opstelling.
Wat ik ook nog kan doen is meerdere programma's schrijven waarbij alleen de procenten van de fans variëren, 50, 75, 100 bvb, met één druk op de knop kan ik het dan wijzigen.
 
Ja dat klopt, maar ik dacht dat perse een plus zou moeten zijn, maar dat hoeft dus niet?

Hoeft idd niet perse, ik kan ook een aparte (regelbare) voeding gebruiken om de fans aan te sturen.
Ik ga eerste wel eens kijken wat het op gaat leveren als de fans op halve kracht draaien bijvoorbeeld, het wordt ook alleen gebruikt op de warmere dagen, dus geen vaste opstelling.
Wat ik ook nog kan doen is meerdere programma's schrijven waarbij alleen de procenten van de fans variëren, 50, 75, 100 bvb, met één druk op de knop kan ik het dan wijzigen.
Nee, dat hoeft niet. Maar het zou nutteloos zijn. Wat heb je aan een fan die op vast ingestelde tijden de snelheid van een fan wijzigt? En met een regelbare voeding hebben we het dus niet over PWM! En waarom zou je meerdere programma's schrijven wanneer je zelf een knop moet indrukken om een andere snelheid te kiezen? Dan kan je toch beter een programma maken welke een snelheid aanpast aan de hoogte van de temperatuur? Opeens bedenk ik me dat we een topic van iemand anders misbruiken in ons enthousiasme. Excuus, misschien moeten we hier een apart topic voor openen?
 
En met een regelbare voeding hebben we het dus niet over PWM!
Nee dat weet ik, het is OF een regelbare voeding OF ik sluit ze aan op de TC420, maar op een timer zou ook nog kunnen op de dagen dat ik van huis ben (en het warm wordt)
Dan kan je toch beter een programma maken welke een snelheid aanpast aan de hoogte van de temperatuur?
In de ideale wereld zou dat het beste zijn ja en wie weet ga ik dat wel een keer doen, maar eerst maar eens zien wat die fans teweeg gaan brengen.
Opeens bedenk ik me dat we een topic van iemand anders misbruiken in ons enthousiasme. Excuus, misschien moeten we hier een apart topic voor openen?
Ja dat klopt maar het gaat tenslotte over de temperatuur en het eventuele omlaag brengen ervan, alleen dwalen we wel een beetje af naar het technische aspect.
Ander topic zou kunnen, maar alles is wel aan bod geweest dacht ik zo, en wederom bedankt voor het meedenken :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Test opstelling

P6230006.JPG
 
Wat ik een keer zou kunnen doen is; de ventilator laten draaien en dan de luchttemperatuur meten vlak boven het water (in de luchtstroom), en dan zien hoeveel het scheelt met de watertemperatuur.
Dat zou leuk zijn om te weten, maar dat moet je dan doen als de kamertemperatuur hoger is dan de temperatuur van het water.
Nou, het is zo ver :D
P7240028.JPG


P7240026.JPG


Ik had niks anders dus heb deze maar even gebruikt, eventjes voor de fan (net boven het water) gehouden en bleef steken op 28 graden.

P7240027.JPG


Gezien de koudere watertemperatuur zal het koelen dus echt óp de oppervlakte van het water gebeuren, verder is het wel Betta safe lijkt me?
 
Ik ken mensen die vuurgarnalen continu op +30° hadden samen met discussen (de garnalen zaten meer in de bioloog) en die kweekten als zot. (maar stierven wss ook vlot)
De bepalende factor is zuurstof.
Hoe hoger de temperatuur, hoe minder zuurstof kan oplossen in water.
Zorg voor genoeg zuurstof en dieren kunnen heel veel hebben hoor.
 
Nou, het is zo ver :D
Bekijk bijlage 276875

Bekijk bijlage 276876

Ik had niks anders dus heb deze maar even gebruikt, eventjes voor de fan (net boven het water) gehouden en bleef steken op 28 graden.

Bekijk bijlage 276877

Gezien de koudere watertemperatuur zal het koelen dus echt óp de oppervlakte van het water gebeuren, verder is het wel Betta safe lijkt me?
dank je! Dat is wel een groot verschil zeg. Hoe ver krijg jij de watertemperatuur omlaag?
Of het Betta safe is durf ik echt niet te zeggen.

Ik ben een andere tip aan het uitproberen om de Betta bak te koelen. Dekplaat er op omdat ze springt, sterke fan op het bakje gericht. Temp van water blijft oplopen, bijna gelijk met de kamertemperatuur, ondanks bijna 24 uur testen.
Binnen is het gemild 29,2 (twee thermometers), het bakje is 28,2
Loopt dus iets achter maar wellicht dat het de stijging van de woonkamertemp niet bij houdt. Dat was dik 2 graden per dag en vandaag is nog niet om.
Of de ventilator gericht op het gesloten bakje koelt wel maar niet afdoende.
 
Dat ventilatoren op het water zelf zo goed werken heeft te maken met de verdamping van het water. Door de extra luchtstroming verdampt er meer water en tijdens het verdampingsproces wordt er warmte geabsorbeerd. Ofwel, door dit proces wordt het water koeler.

Er zijn zelfs hele 'airco' units die met dit principe (evaporative cooling of swamp cooling) werken. Een fan op het raam van je aquarium richten doet dan ook echt niets, je moet deze echt op het water zelf richten.

[SUB]Ik heb makkelijk praten, zit nog in de airco op kantoor.. Ik mag zo de warmte nog in.. [/SUB]
 
Dat ventilatoren op het water zelf zo goed werken heeft te maken met de verdamping van het water. Door de extra luchtstroming verdampt er meer water en tijdens het verdampingsproces wordt er warmte geabsorbeerd. Ofwel, door dit proces wordt het water koeler.

Er zijn zelfs hele 'airco' units die met dit principe (evaporative cooling of swamp cooling) werken. Een fan op het raam van je aquarium richten doet dan ook echt niets, je moet deze echt op het water zelf richten.

[SUB]Ik heb makkelijk praten, zit nog in de airco op kantoor.. Ik mag zo de warmte nog in.. [/SUB]
Die tip kreeg ik, heb nou zelf ervaren dat het niet werkt inderdaad. Vond het al onwaarschijnlijk.

Bloedheet buiten, je zult dadelijk wel een klap krijgen :(
 
dank je! Dat is wel een groot verschil zeg. Hoe ver krijg jij de watertemperatuur omlaag?
Graag gedaan,

Het zijn drie behoorlijke fans (120 mm) en die draaien op volle kracht nu, het water zie je zelfs golven daardoor.
De temperatuur meter van de bak is ook redelijk zuiver, normaal zou het water de 30 graden al voorbij zijn gegaan denk ik, een paar dagen terug tikte de meter al 27 graden aan, toen was het 25 in de wookamer.
Of het Betta safe is durf ik echt niet te zeggen.
Het tocht natuurlijk wel ja, en je zou de fans ook af moeten schermen voor evt. spring gedrag
Ik ben een andere tip aan het uitproberen om de Betta bak te koelen. Dekplaat er op omdat ze springt, sterke fan op het bakje gericht.
Dat idee had ik ook nog aangegeven in jouw eigen topic, maar dit werkt dus niet....
Dat ventilatoren op het water zelf zo goed werken heeft te maken met de verdamping van het water.
Ook, maar de afgekoelde damp zou ook een koelende werking hebben omdat het tegen de oppervlakte wordt terug geblazen, zelfde effect als wanneer je net heb gedoucht en op de tocht staat.
Maar dat het snel verdampt is zeker een feit, ik heb al een paar liter moeten bijvullen de afgelopen dagen, en ik moet bijvullen anders komt me Co2 bakje boven de waterspiegel.
 
De bepalende factor is zuurstof.
Hoe hoger de temperatuur, hoe minder zuurstof kan oplossen in water.
Zorg voor genoeg zuurstof en dieren kunnen heel veel hebben hoor.
Het zal zeker wel kunnen, maar voor de vissen (en planten) lijkt me het toch niet al te prettig.
En een extra stukje techniek op de bak is ook leuk :D
 
Graag gedaan,

Het zijn drie behoorlijke fans (120 mm) en die draaien op volle kracht nu, het water zie je zelfs golven daardoor.
De temperatuur meter van de bak is ook redelijk zuiver, normaal zou het water de 30 graden al voorbij zijn gegaan denk ik, een paar dagen terug tikte de meter al 27 graden aan, toen was het 25 in de wookamer.

Verbaast me dat jouw bak zoveel voor loopt op de kamertemperatuur in tegenstelling tot hier. Zal het aan je filters liggen?
 
Verbaast me dat jouw bak zoveel voor loopt op de kamertemperatuur
In de ochtend is de temperatuur vrijwel gelijk met de woonkamer, of het moet kouder zijn dan 23 graden dan is de bak warmer omdat de heater aanslaat.
Is het 23 graden of warmer in de woonkamer dan is aan het einde van de dag altijd 1,5 a 2 graden warmer in de bak, dit komt door de T5 buizen die 5 cm boven het water hangen.
 
Het zal zeker wel kunnen, maar voor de vissen (en planten) lijkt me het toch niet al te prettig.
En een extra stukje techniek op de bak is ook leuk :D
Ik kan niet zeggen dat ik ooit een vis anders zien doen heb door een beetje warmer water. Kouder daarentegen...
Maar idd. voor de gadgetfreaks onder ons is elk excuus goed :D
 
Ik kan niet zeggen dat ik ooit een vis anders zien doen heb door een beetje warmer water.
Je leest toch wat uitval bij de hogere temperaturen, maar dat zal ook met de gezondheid van de bak te maken hebben, de soort vis, en het ontbreken van extra zuurstof wat je al aangaf.
Maar idd. voor de gadgetfreaks onder ons is elk excuus goed :D
Prcs ;)
 
Je leest toch wat uitval bij de hogere temperaturen, maar dat zal ook met de gezondheid van de bak te maken hebben, de soort vis, en het ontbreken van extra zuurstof wat je al aangaf.

Prcs ;)
Idd. De temperatuur is in de meeste van deze gevallen enkel de druppel.
 
In de ochtend is de temperatuur vrijwel gelijk met de woonkamer, of het moet kouder zijn dan 23 graden dan is de bak warmer omdat de heater aanslaat.
Is het 23 graden of warmer in de woonkamer dan is aan het einde van de dag altijd 1,5 a 2 graden warmer in de bak, dit komt door de T5 buizen die 5 cm boven het water hangen.
AH TL, dat verklaart het. Ik ging onterecht uit van LED

Idd. De temperatuur is in de meeste van deze gevallen enkel de druppel.
Welke temperatuur is dan volgens jou de druppel? Ik heb hier wel eens een bak gehad op 31 graden terwijl de temperatuur bleef stijgen (TL uit, kleppen open). Waar leggen we dan de grens. Ik kan je verklappen dat als de bak zo warm wordt, ik niet meer lekker slaap (en niet alleen omdat het dan bloedheet is in huis :D)
 
AH TL, dat verklaart het. Ik ging onterecht uit van LED


Welke temperatuur is dan volgens jou de druppel? Ik heb hier wel eens een bak gehad op 31 graden terwijl de temperatuur bleef stijgen (TL uit, kleppen open). Waar leggen we dan de grens. Ik kan je verklappen dat als de bak zo warm wordt, ik niet meer lekker slaap (en niet alleen omdat het dan bloedheet is in huis :D)
Als ik me niet vergis heb ik op de laatste voordracht over het amazonebekken temperaturen gezien van 36-38° bij een ph van amper 4 waarbij de vissen blaakten van gezondheid.
 
Als ik me niet vergis heb ik op de laatste voordracht over het amazonebekken temperaturen gezien van 36-38° bij een ph van amper 4 waarbij de vissen blaakten van gezondheid.
Niet alle vissen in onze bakken komen uit het amazonebekken natuurlijk.
Maar de vraag voor mij is wel of zulke temperaturen wenselijk zijn, lijkt me niet bij optimale verzorging horen zeker als het voor een langere periode is.

Ik zou niet graag bv Corydoras panda op zulke temperaturen houden.
 
Niet alle vissen in onze bakken komen uit het amazonebekken natuurlijk.
Maar de vraag voor mij is wel of zulke temperaturen wenselijk zijn, lijkt me niet bij optimale verzorging horen zeker als het voor een langere periode is.

Ik zou niet graag bv Corydoras panda op zulke temperaturen houden.
Ik zou niet snel zorgen maken om corydoras (tenzij panda's geen darmademhaling hebben)
Enkele dagen/weken kan je moeilijk een lange periode noemen. Maanden aan een stuk zou ik het ook niet aanraden maar verder zie ik niet direct problemen.
Voor mij is gans deze temperatuurhetze enkel goed voor de winkels.
 
Ik zou niet snel zorgen maken om corydoras (tenzij panda's geen darmademhaling hebben)
Enkele dagen/weken kan je moeilijk een lange periode noemen. Maanden aan een stuk zou ik het ook niet aanraden maar verder zie ik niet direct problemen.
Voor mij is gans deze temperatuurhetze enkel goed voor de winkels.
Geen zorgen maken over de temperaturen vind ik wat anders dan zorgen voor optimale verzorging. In die zin hebben we het niet over hetzelfde, wat een verschil van mening kan verklaren.

Ik beschouw enkele weken zelf overigens wel als een langere periode.
Ik denk dat we hier een gevalletje "let's agree to disagree" hebben ;) ook omdat de grenzen bijna niet zijn af te bakenen en ik denk dat het ook sterk soort afhankelijk kan zijn.

Maar ben benieuwd wat ik in de toekomst nog tegen ga komen aan informatie die onze beweringen kunnen onderbouwen.
 
Ik heb zelf ook geen koeling en laat het gewoon gebeuren. Nooit echt problemen mee gehad maar natuurlijk ook zelden zulke hoge temperaturen gehad. Wel zorg ik dat in alle aquaria tenminste een luchtsteentje zit zodat ik genoeg oppervlakte beweging heb en zo voldoende zuurstof in het warmere water. Volgens mij is dat namelijk een van de meeste veroorzakers van problemen bij warmere temperaturen, gebrek aan zuurstof in het water.

Voor nu overigens nog geen problemen. Bakken zitten nog netjes op 25 a 26 graden want binnen is het ook niet warmer dan 26. Als de warmte de komende dagen aanhoudt zal hier helaas wel verandering in komen.
 
Ik heb zelf ook geen koeling en laat het gewoon gebeuren. Nooit echt problemen mee gehad maar natuurlijk ook zelden zulke hoge temperaturen gehad. Wel zorg ik dat in alle aquaria tenminste een luchtsteentje zit zodat ik genoeg oppervlakte beweging heb en zo voldoende zuurstof in het warmere water. Volgens mij is dat namelijk een van de meeste veroorzakers van problemen bij warmere temperaturen, gebrek aan zuurstof in het water.

Voor nu overigens nog geen problemen. Bakken zitten nog netjes op 25 a 26 graden want binnen is het ook niet warmer dan 26. Als de warmte de komende dagen aanhoudt zal hier helaas wel verandering in komen.
Hier nu voor in de kamer al 30. Daar staat het kleine bakje. Komende dagen nog 40/41 en 39 dus het zal nog wel in huis oplopen. Ga aan dit bakje ook niets doen, enkel een oxydator plaatsen in plaats van een luchtsteentje. De spraybar zorgt wel voor oppervlaktebeweging.
 
De warmte zit nu echt in het huis, geen houden meer aan,
Ons hoekhuis staat met de zijgevel op het zuiden, je kan een eitje bakken op die muur :D uitbouw van de slaapkamers met zwart plat dak, hoppa (maar wel airco boven)
 
Echt nergens last van.
Heb overal verduistergordijnen en op het schuine dak nog buitenzonwering erbij.
In de nacht alles open en de hetelucht kachel op 100% ventileren.
En zo weet ik meer dan 8 graden verschil te maken op het heetst van de dag

Maargoed dat helpt je koeling van een aquarium niet.

Meeste winst haal je uit het koel houden van de ruimte waarin je aquarium staat.
Hoewel uiterst inefficiënt kan een ijsklontje verschil maken als een fan echt geen optie is.

Voor een kleine bak ga je ook geen chiller aanschaffen of koelinstallatie bouwen/aanleggen
 

Terug
Bovenaan