Wat is er nieuw

Zomer: zelf een speciekuip oprichten - hoe en wat?

Tja, daarover lopen de meningen nogal uiteen.
er zijn mensen die deze vorm van vissies houden vergelijken met dierenmishandeling, en er zijn mensen zoals ik, die al jaren van gezondheid blakende vissies in zo'n bak houden.
En dan bedoel ik dezelfde vissies!

Dus ik zou zeggen zoek je eigen waarheid en volg dat dan!

BigSmoke zei:
Tja, daarover lopen de meningen nogal uiteen.
er zijn mensen die deze vorm van vissies houden vergelijken met dierenmishandeling, en er zijn mensen zoals ik, die al jaren van gezondheid blakende vissies in zo'n bak houden.
En dan bedoel ik dezelfde vissies!

Dus ik zou zeggen zoek je eigen waarheid en volg dat dan!

Dat is waar, maar zo vergelijk ik het zeker niet.

Anders zou ik ook niet zelf een kuip willen oprichten. 😉

Waarschijnlijk komt er morgen een speciekuip, recht of rond weet ik nog niet.

Het kan ook zijn dat ik er meerdere aanschaf, de prijs valt alvast heel goed mee.

Als ik dan van start ga, zal ik natuurlijk graag alle reacties, opmerkingen of aanmerkingen ontvangen.

Alle hulp zal ik goed kunnen gebruiken, omdat dit toch wel mijn eerste keer is dat ik zo een buitenbak opstart en inricht.

Ga er in elk geval een filter opzetten en vooral VEEL waterplanten. Daarnaast heb ik een halfronde vijverplantenbak op 2 bakstenen in de bak geplaatst, (kunnen de vissies mooi schuilen!) met daar in enkele
soorten moerasplanten, het geheel is erg natuurlijk om te zien en het water en de kwaliteit is perfect.
Voer vooral niet te veel en ja, ik heb inmiddels een paar maanden een paar Ancristis cf cirhosus in dezelfde bak zitten en die houden de algen perfect onder controle!

Ga niet verder dan 1 vis op zo'n 15 liter water en begin met KLEINTJES!Die passen zich veel beter aan dan grotere exemplaren.

Dank voor de tips!

Moet de bak ook gewoon indraaien zoals een aquarium?

Ja zeker. Ik zou even een paar weken wachten met vissen toevoegen.
In mijn chinese danio buitenbak ben ik gestart met o.a. de volgende planten:
- Equisetum japonicum,
- Nymphoides peltata,
- Myriophyllum crispata.
Deze heb ik met korf en al er in gezet.
Na twee weken de danio's er in gedaan.
Momenteel zwemmen er een 20-tal (waarneembaar) naalddunne danio's rond 🙂

Als je veel dieren in de omgeving hebt, dek dan de kuip af met 1-2 glasplaten.
Bij mij is dit noodzakelijk, ik heb 2 katten die er uit willen drinken.
Ook komen regelmatig 2 duiven en een paar eksters op bezoek die met de kippen mee eten.
Die nemen graag een bad in zo'n kuip.

Was eigenlijk een domme vraag, als een kuip ook moet indraaien..

Als in een aquarium een nitrietpiek komt, komt dat ook in zo'n bak.

Ik ga waarschijnlijk de kuip in de serre zetten, hier kunnen geen dieren binnen.

Ja is wel fijn als je dat zou doen! Tevens is bij de 1ste keer vullen een waterbereider ( bv Aquatan) aan te raden.

In de serre, dus de kuip gaat geen regenwater opvangen?

Dat kan van invloed zijn op jouw vraag over verversen.

Ah zo.

Nee, normaal zou er geen regenwater in komen, naargelang hij dan toch 'binnen' staat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan