Zon op aquarium


Nathalie13

Member
Lid geworden
5 maart 2022
Berichten
24
Leeftijd
36
Hoi,

Ik heb nog maar sinds 5 weken mijn aquarium opgestart (4 weken indraaien en nu sinds een halve week enkele visjes erin). Een Lido120. Ik dacht dat er op die plek geen direct zonlicht kwam, maar nu de zon wat hoger komt te staan, blijkt dat er 's morgens rond 9u wel degelijk 3 kwartier direct zonlicht op mijn aquarium staat... Dit is nog maar sinds enkele dagen zo, dus nog geen algengroei te bespeuren, maar nu heb ik wel wat schrik dat mijn aquarium toch niet goed staat. Overal lees je dat direct zonlicht echt niet goed is. Nu is mijn vraag, kunnen deze 3 kwartier zon ook kwaad of bedoelen ze in die adviezen eerder een hele dag zonlicht? Kan ik bv. deze 3 kwartier compenseren door m'n lamp minder lang te laten branden? Of moet ik zo snel mogelijk mijn aquarium verplaatsen? Als dit echt nodig is, zal ik dit wel doen, maar als het op deze plaats ook kan, laat ik het liever staan. Het is op alle andere vlakken (bereikbaarheid, stopcontacten, esthetisch) wel de ideale plaats in huis...

Groetjes,

Nathalie
 
Drie kwartier valt denk ik best mee en kun je anders niet even een handdoek ervoor hangen? Zelf heb ik dit ook bij de zeewaterbak en ode er dan een theedoek voor maar dan heb ik het ook over vele uren hoor in de morgen.
 
Zo kort zal het geen echte problemen op leveren hoogstens een keer extra de ramen van de bak poetsen ivb algen
Heb ik hier bij de 250 ook rond dit jaar getijde later staat de zon hoger en komt niet op de bak.
Vissen vinden het trouwens ook wel weer leuk oa de corydoras mogen het zon licht graag op zoeken..
 
Bedankt voor jullie reacties al! Dan laat ik de bak voorlopig zo staan. Een handdoek kan ik inderdaad doen als ik thuis ben.

Ben ook net nog eens gaan kijken en sinds vandaag zie ik toch enkele kleine vlekjes groene alg op de ruit, jammer. Is dit normaal om al na 5 weken te hebben? Gewoon wegpoetsen? Mijn waterwaarden zouden oke moeten zijn (ik test met de 7in1 strips van JBL). En mijn licht brandde de eerste 4 weken 6u en nu 8u.
 
Wanneer de zon vooral of alleen aan de zijkant binnenkomt, zou je kunnen overwegen een stukje zonwerende folie op het glas te plaatsen.
 
8 uur is prima en vaak zie je ook bij de opstart wel wat algjes maar als dit op de ruit is waar de zon opstaat dan denk ik dat daar de oorzaak zit. Je kan het makkelijk wegpoetsen inderdaad.
Druppels zijn betrouwbaarder dan strips overigens.
 
8 uur is prima en vaak zie je ook bij de opstart wel wat algjes maar als dit op de ruit is waar de zon opstaat dan denk ik dat daar de oorzaak zit. Je kan het makkelijk wegpoetsen inderdaad.
Druppels zijn betrouwbaarder dan strips overigens.
Als de zon toch de oorzaak zou zijn van de algjes, zet ik de bak dan toch best op een andere plaats, of is wegpoetsen voldoende? Of gaan deze algjes echt dagelijks terugkomen?
 
Dat zal mede afhangen van de intensiteit van de zon maar goed je kan het bv 2 of3x per week wegpoetsen. Verplaatsen kan ook maar of dat zo makkelijk gaat kan ik niet beoordelen want je moet dan wel de bak deels leeghalen. Anders is misschien een stukje plakfolie op de zijkant een optie zoals al werd gezegd.
 
Als ik het goed heb zijn algen hoofdzaklijk afhankelijk van N (stikstof nitriet of nitraat), F (Fosfaat) en licht. Fosfaat is in de meeste gevallen de limiterende factor, zeker met voldoende planten als concurrent.
Dus als je plante groei in orde is, zou ik me niet al te veel zorgen maken over wat extra zonlicht. Houd het aquarium goed in de gaten, deel wat je observeert en dan kan je altijd nog dingen bijstellen.
 
Merci voor jullie reacties!

Groetjes,
Nathalie
 
Hier zal alles denk ik nogal mee vallen. Mijn bak stond op een hoek waar altijd daglicht links opviel. Een handdoek heeft er nog nooit opgehangen...
 
Mijn bak stond op een hoek waar altijd daglicht links opviel
Mijn bakken staan ook beide naast het raam aan beide kanten in de kamer en tegen het gewone daglicht doe ik ook niets verder maar ja als de zon er enkele uren in de middag instaat te schijnen dan doe ik het gordijn dicht of hang even iets voor de zijruit want dat is beduidend meer licht dan het gewone daglicht.
 
Wanneer de zon vooral of alleen aan de zijkant binnenkomt, zou je kunnen overwegen een stukje zonwerende folie op het glas te plaatsen.
Ik ben hier mee eens. is een goede Tip!
 
Ik ben hier mee eens. is een goede Tip!
Opzich een leuke tip maar vaak valt het zonlicht denk ik ook wel via de voorruit binnen. Hier staan de bakken zo dat dit wel het geval is maar dat zal per geval verschillen natuurlijk. Of ik ook mn voorruit af ga plakken dat moet ik nog even bezien:juggle:
 
Opzich een leuke tip maar vaak valt het zonlicht denk ik ook wel via de voorruit binnen. Hier staan de bakken zo dat dit wel het geval is maar dat zal per geval verschillen natuurlijk. Of ik ook mn voorruit af ga plakken dat moet ik nog even bezien:juggle:
Ja maar als het via de zijkant binnen valt is het Ideaal! hou is op steeds je mening te geven joh!
 
Hier middels domotica geregeld dat óf het rolgordijn dicht gaat bij x lux gedurende y minuten óf het rolluik naar beneden (indien de temperatuur boven z graden is).
Werkt fantastisch (maar niet voor iedereen een haalbare oplossing).
 

Terug
Bovenaan