Zonsopgang en zonsondergang simuleren


E

EmmaClarke

Guest
Ik heb nu bij mijn aquarium (60x30x45) verlichting met ��n T8-tl-buis. Deze is van het merk Arcadia, verdere details zijn niet meer leesbaar, maar ze geeft een paarsig licht. Die lamp zit gewoon op een tijdschakelaar, maar nu wil ik graag upgraden naar een systeem met zonsopgang en �ondergang, wat veel mooier is en ook fijner voor de vissen.

Ik ben technisch op geen enkele manier onderlegd, dus ik ben op zoek naar iets dat vrij kant-en-klaar is. Heb al wat in webwinkels en op het forum zitten rondneuzen, maar het is me nooit duidelijk welke onderdelen je allemaal nodig hebt, en wat een goed systeem is. Veel goeds gelezen over de Flora-Mate, maar die wordt blijkbaar niet meer gemaakt. Ik kan bij wijze van spreken met moeite een lamp vervangen, dus makkelijk en rechttoe-rechtaan zijn belangrijke kernwoorden. :)

Daarom nu mijn vragen: Is het mogelijk om op een simpele manier die zonsopgang en -ondergang te simuleren? Kom je dan automatisch bij led-verlichting uit? En welke systemen bevelen jullie aan?

Alvast bedankt voor jullie goeie raad! :)
 
De meeste vissen komen van rond de evenaar. De zonsopkomst en zonsondergang duren daar heel kort. Dus simuleren daarvan heeft niet heel veel zin denk ik.
 
Inderdaad, pal op de evenaar is de zonsopkomst en -ondergang slechts ongeveer een half uur. Verder van de evenaar wordt dat stukje bij beetje langer.
Waar schrikkerige vissen net zo goed al bij gebaat zijn er als er voordat de lamp aanspringt al wat ander licht in de kamer waar het aquarium staat komt. Er 'knalt' dan niet ineens een volle bak licht aan, want daarvan schrikken sommige soorten wel degelijk. Daglicht of kunstlicht maakt niet zoveel uit is onze ervaring.

LED is wel mooi om de beoogde effecten te cre�ren.

~ Ivo
 
De tl brandt nu van 13u30 tot 22u30, dus op zich is het al licht in de kamer voor het licht aangaat, en meestal brandt er nog licht als de lamp uitgaat, maar mijn aquarium staat in een donker hoekje van de woonkamer dus ik heb de indruk dat de overgang nog steeds te groot is. Ik merk toch dat de vissen heel stressy gaan rondzwemmen als het licht aangaat.

Een oplossing zou dan misschien zijn om bij mijn tl-lamp nog een klein ledlampje te steken dat wat zwakker licht geeft, en eerst dat lampje aan te laten gaan en dan een half uurtje later de tl? Als ik gewoon een plug-and-play led-spotje neem, lijkt me dat een heel simpele oplossing... Minder mooi dan een echte zonsopgang, maar vast ook stukken goedkoper :)
 
Hoi Emma,

Ik snap wel dat jij dat wil...wilde het zelf ook al een hele tijd..en ik heb het nu in 2 bakken van mij zitten.
Op www.kitelight.nl kun je precies zien wat je nodig hebt.
Je kan zelfs een mail sturen met jou wensen.
Zij zullen je adviseren wat voor jou het beste is.
Het is niet goedkoop...maar wel erg mooi.
Ik ben....(lees) ik ben van mening dat "mijn" vissen nu een stuk rustiger zijn met dit systeem. Mijn planten het ook veel beter doen..omdat je het licht kan dimmen...hou er dan wel rekening mee met je plantenkeuze.
Ik zou zeggen: wacht de adviezen nog even af..en maak dan pas je keuze :)

Suc6

[video]https://www.youtube.com/watch?v=V0dwuuQJy8g[/video]


Dit is een showbak van Kitelight zelf hoor :D
 
@Aquariaan1967 & Crash Cowboy

Gezien dit:
EmmaClarke zei:
Ik kan bij wijze van spreken met moeite een lamp vervangen, dus makkelijk en rechttoe-rechtaan zijn belangrijke kernwoorden. :)
Zou het wellicht handig zijn als jullie even uitleggen wat er wel en niet zelf geinstalleerd en aangesloten moet worden.

~ Ivo
 
Ik zal het proberen :D

Als je de TL laat zitten..heeft Kitelight handige hulpmiddelen om je LED strip aan je TL vast te klikken (zie: https://www.kitelight.nl/info/click-on- ... -1546.html )
Je hebt een RGB strip en een SMD strip nodig allebij 52 cm lang.
Je heb ook twee lange stekkers nodig: https://www.kitelight.nl/categorie/aans ... s-265.html
Heb je de clips + strips in je kap zitten..installeer je het programma op een pc op laptop.
Koppel de Controller: https://www.kitelight.nl/info/easy-time ... -1502.html (dit is de allernieuwste zo te zien...met wifi...ik heb het vorige model)
Alles wordt stap voor stap uitgelegd..rustig lezen en proberen!
Ik ben er ook uitgekomen...en met mij velen :)

Suc6
 
Je moet dus:
-leds bevestigen
-6 schroefjes vastdraaien (om de kabeltjes aan de controler te bevestigen)
-1 adapterstekkertje insteken
-1 usb inpluggen en uitpluggen
-stroom erop
Simpeler kan ik het me niet voorstellen. Mijn 2 linkerhanden konden het ook. ;-)
 
Dat klinkt inderdaad zelfs voor mij wel haalbaar :D
Heel erg bedankt voor de tips!
 

Terug
Bovenaan