zonsopgang/zonsondergang/nachtverlichting


H

HansV

Guest
Na een hele tijd feitelijk niks ben ik weer met een nieuw opgezette bak begonnen. Deze keer met led-verlichting: twee witte stroken, een rgb-strook. Led type 5050.
De bedoeling was ook zonsopgang/-ondergang en nacht te programmeren (tc420). Maar heeft dat voor planten en vissen eigenlijk wel zin? Of is het alleen een lolletje omdat de werkelijke 24 uur zo verlopen.

Ik denk het laatste, maar dan kan ik de kleurenstrip beter door een witte vervangen.
Graag advies.
 
Het is voor de vissen veel rustiger als het licht geleidelijk aan en uit gaat.
Nu gaat met een klik het licht op volle sterkte branden,
Ik weet niet wat voor effect het heeft op de vissen maar ik kan me voorstellen dat het vrij stressvol is.
 
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Mijn licht gaat aan om 13:00 en dan zijn de vissen al een ruim aantal uur wakker, dus stress hebben ze daar niet zichtbaar van. Voor de avond lijkt het mij wel nuttig omdat het wel wat plotseling uitgaat... (?)
 
Dat hangt echt per soort af.
Heb er die er totaal niet op reageren en andere die in volle paniek schieten, en zelfs tegen de bodem en het glas beginnen te zwemmen. In een open aquarium kwam het zelfs voor dat ze er gewoon uitsprongen als het licht in de kamer aanging.
Met een geleidelijke overgang deden ze dat niet meer. Het kan dus nuttig zijn.
 
Als je de mogelijkheid van een zonsopgang en -ondergang nabootsen hebt: waarom niet? ;)

~ Ivo
 
Ik ben heel blij met die functie, mijn vissen schrokken zich altijd te pletter als het licht aan- en uitging, nu gaat dat geleidelijk aan plus de zonsondergang is prachtige sfeerverlichting s'avonds.
 
Waar staat dat ik de leds meteen vol aanschakel? Ik heb zelfs de tc420 genoemd. Natuurlijk laat ik, net als vroeger de t5 buizen, het licht langzaam aan- en uitgaan.
Overigens is nog niemand op de achtergrond van mijn opmerking ingegaan. Ik beweer dat de zonsopgang enz. niet van invloed is op planten en vissen, wel dat de eigenaar het leuk vindt.
 
HansV zei:
Overigens is nog niemand op de achtergrond van mijn opmerking ingegaan. Ik beweer dat de zonsopgang enz. niet van invloed is op planten en vissen, wel dat de eigenaar het leuk vindt.

Nee?

Sterrekind zei:
Ik ben heel blij met die functie, mijn vissen schrokken zich altijd te pletter als het licht aan- en uitging, nu gaat dat geleidelijk aan plus de zonsondergang is prachtige sfeerverlichting s'avonds.


backplay zei:
Dat hangt echt per soort af.
Heb er die er totaal niet op reageren en andere die in volle paniek schieten, en zelfs tegen de bodem en het glas beginnen te zwemmen. In een open aquarium kwam het zelfs voor dat ze er gewoon uitsprongen als het licht in de kamer aanging.
Met een geleidelijke overgang deden ze dat niet meer. Het kan dus nuttig zijn.
 
backplay zei:
HansV zei:
Overigens is nog niemand op de achtergrond van mijn opmerking ingegaan. Ik beweer dat de zonsopgang enz. niet van invloed is op planten en vissen, wel dat de eigenaar het leuk vindt.

Nee?

Sterrekind zei:
Ik ben heel blij met die functie, mijn vissen schrokken zich altijd te pletter als het licht aan- en uitging, nu gaat dat geleidelijk aan plus de zonsondergang is prachtige sfeerverlichting s'avonds.


backplay zei:
Dat hangt echt per soort af.
Heb er die er totaal niet op reageren en andere die in volle paniek schieten, en zelfs tegen de bodem en het glas beginnen te zwemmen. In een open aquarium kwam het zelfs voor dat ze er gewoon uitsprongen als het licht in de kamer aanging.
Met een geleidelijke overgang deden ze dat niet meer. Het kan dus nuttig zijn.

Vond het ook al vreemd.

Mijn vissen reageren helemaal niet op aan en uit gaan van licht.
Kan me ook niet voorstellen dat het voor planten wat uitmaakt
 

Terug
Bovenaan