zoutwater bakje van lbakker


Die buttons (alien explosion zoanthus) zijn redelijk snel groeiende buttons. Er heeft een steentje met enkele buttons tegen de achterwand gestaan en van daar zijn ze overgegroeid.
Ik laat ze zitten omdat ik het wel een mooi gezicht vind maar ik haal er wel regelmatig wat weg om ervoor te zorgen dat het geen plaag wordt.

Ik heb wel eens gelezen dat ze langer en groter worden als ze minder licht krijgen. Als ik de lange en grote exemplaren overzet in de stekkenbak dan zijn ze na 2 weken veel kleiner en korter geworden.

Ik moet even terug zoeken hoe je lampen hangen. Ik twijfelde of ze wellicht andere stroming kregen. Maar als ik je foto nog een bekijk lijkt het inderdaad of die langere een tandje meer licht krijgen.

Prachtig muurtje zo! Trots op zijn.
 
Ok, vanavond thuis gekomen na 2 weken vakantie en hier is zoals ik de bak aantrof toen we thuis kwamen.

Misschien is 2 weken niet schoonmaken toch wat te veel.......

Het goede nieuws is dat ik alle dieren al gezien heb en dat ik kan zien dat de koralen gegroeid zijn.

De foto na de schoonmaak komt later.
20180830_211337.jpg
 
Het is niet helemaal het soort kunst waar ik op zit te wachten maar het was te verwachten na 2 weken natuur.
Een hardnekkige groene laag met daar overheen een bruine drap laag. :oops:

Nou dan maar niet meer op vakantie :juggle:

Nee lijkt me echt een ellende als je thuis komt en de bak er zo uitziet :stars:
 
Hier is de beloofde foto na het schoonmaken van de ramen. Alles ziet er heel goed uit en ik ben erg blij dat de bak de vakantie goed overleefd heeft.
Deze foto is ook alweer 2 dagen oud....
20180831_102817.jpg



Natuurlijk ook even de waterwarden gemeten en daar is wel iets gebeurd.
zout = 1025 (was 1025)
No3 = 2.5 (was 4)
Po4 = 0.06 (was 0.08)
Kh = 7.0 (was 8.3)
Ca = 400 (was 450)
Mg = 1320 (was 1350)

Kh en Ca moeten dus flink gecorrigeerd worden en dat zal ik doen verdeeld over 3 dagen om de verandering in waarden niet te groot te maken. Ook meteen weer de dagelijkse dosering aangepast en voor de geintresseerden staat hieronder een overzicht van wat ik op dit moment dagelijks doseer.
DSR EZ-Buffer (Ph+) 28ml, verdeeld over 8 doseringen per dag.
DSR EZ-Calcium (Ca/Sr) 8ml, verdeeld over 4 doseringen per dag.
DSR EZ-Trace (magnesium, jodide, mangaan, sulfaat, kalium en boor) 4ml, verdeeld over 2 doseringen per dag.
DSR EZ-Carbon 20ml, verdeeld over 4 doseringen per dag.

Op dit moment is het dagelijkse verbruik van mijn bak:
Kh = 0.7 dKH
Ca = 6 ppm
 
Tijdens de vakantie heeft er ook een verhuizing plaats gevonden in de bak, blijkbaar was de hamer toch iets te klein voor het koppel.
20180901_110105.jpg
20180901_110126.jpg
 
En tot slot nog een foto van een volledige vervelling van een heremiet kreeft die ik gister tegen kwam in de bak. Het gebeurt niet vaak dat ik deze nog zo compleet vindt.
20180901_130243.jpg
 
Mooie foto's! Mooi dat alles het zo goed doet. Misschien vaker op vakantie gaan :!
 
Zo , dat is wel even schrikken zo een ruit .
Zo gek heb ik het nog niet meegemaakt , maarja 2 weken heb ik ook nog nooit gewacht .
Maar zo knapt je bak wel snel op he , even over de ruiten gaan en klaar .
Staat er mooi bij hoor , die duncan mooi stuk met een mooi viske erin .
 
Zo , dat is wel even schrikken zo een ruit .
Zo gek heb ik het nog niet meegemaakt , maarja 2 weken heb ik ook nog nooit gewacht .
Maar zo knapt je bak wel snel op he , even over de ruiten gaan en klaar .
Staat er mooi bij hoor , die duncan mooi stuk met een mooi viske erin .

Ik heb nog steeds geen enkele kras in het glas en ben er best zuinig op, daarom mag de oppas de ramen niet poetsen en is dit het resultaat na 2 weken.
De duncan is zeker erg mooi en staat altijd mooi open.

Volgend jaar gaan we 3 weken op vakantie (is al geboekt) maar misschien laat ik de oppas dan toch maar wel de ramen schoonmaken.
 
Ik heb nog steeds geen enkele kras in het glas en ben er best zuinig op, daarom mag de oppas de ramen niet poetsen en is dit het resultaat na 2 weken.
De duncan is zeker erg mooi en staat altijd mooi open.

Volgend jaar gaan we 3 weken op vakantie (is al geboekt) maar misschien laat ik de oppas dan toch maar wel de ramen schoonmaken.

Ik had ook een stekje duncan staan , echter had ik die geruild met iemand , toch spijt van gehad , had het idee dat die niet moeilijk zijn , en ze eten graag , dat is ook meegenomen .
Toch maar weer eens een stekje halen denk ik .

Wat betreft je ramen , dat is tijdens je afwezigheid wel een extra filter , dus ik zou denk ik ze vuil laten .
Hier worden de ruiten niet snel vies meer , had laatst een week niet gedaan en kon toch nog goed in de bak kijken .
Ik kuis ook enkel de voorruit , de rest is nog nooit schoongemaakt door mij .
 
Vandaag sinds lange tijd weer eens bij de LFS geweest om de hard nodige flessen met toevoegingen aan te vullen, Meteen een nieuw koraaltje meegenomen omdat mijn dochter deze zo mooi vond. Het is een klein steentje met briareum asbestinum (fel groene sterpoliep) geworden. Ook heb ik een steen met rhodactis indosinensis (indische schijfanemoon) in de woonkamerbak geplaatst die al een maand in de stekkenbak stond, wachtend op het juiste moment.

Omdat beiden soorten behoorlijk kunnen woekeren heb ik ze beiden op een apart stuk steen los van de andere stenen op de bodem geplaatst.
Als ze morgen mooi open staan zal ik een foto maken en plaatsen.
 
Het is een klein steentje met briareum asbestinum (fel groene sterpoliep) geworden. Ook heb ik een steen met rhodactis indosinensis (indische schijfanemoon) in de woonkamerbak geplaatst die al een maand in de stekkenbak stond, wachtend op het juiste moment.

Omdat beiden soorten behoorlijk kunnen woekeren heb ik ze beiden op een apart stuk steen los van de andere stenen op de bodem geplaatst.
Als ze morgen mooi open staan zal ik een foto maken en plaatsen.

Kunnen woekeren ja , bij mij doet ie dat in elk geval niet . Ik heb paar jaar terug een flink bolleke sterpoliep gekregen in een LFS en dat steentje is eigenlijk nog altijd zo .
 
Een indrukwekkende bak Lauwrensz

Bedankt Nicole.

Kunnen woekeren ja , bij mij doet ie dat in elk geval niet . Ik heb paar jaar terug een flink bolleke sterpoliep gekregen in een LFS en dat steentje is eigenlijk nog altijd zo .

We gaan het zien, misschien valt het wel mee inderdaad maar zo zitten ze in ieder geval andere koralen niet in de weg.
 
Ik was even oude foto's aan het bekijken en toen viel mij deze op, in 1 jaar is de paarse stylo toch wel goed gegroeid. Deze foto is gemaakt op 17 september 2017.
WP_20170917_18_39_56_Pro_LI.jpg



Deze 2 zijn vandaag (24 september 2018) gemaakt, kijk vooral naar de eerste, dit is het kleine stukje bovenaan bovenstaande foto.
20180924_213319.jpg


20180924_213302.jpg
 

Terug
Bovenaan